• Anonym (Dotter)

Min mamma håller på att ta livet av sig

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Min mor åldras år för varje vecka som går. Hon har gett upp, vill inte. Hon har i princip slutat äta. Och jag vet inte vad jag ska göra.

Hon är 65 år.
    Hon har ont av diskbråck, kan inte stå längre stunder. Det gör henne svag och hon har svårt bära saker. Hon vill absolut inte sitta still utan ska hela tiden hämta saker och titta till grejer medan hon stönar av smärta. Hon vägrar söka läkarhjälp.
    Hon äter i princip inte. En liten smörgås på dagen och 5-10 stora skedar av valfri mat på kvällen. En baguette med fyllning är fyra måltider. Hon vill inte ha säger hon. Klagar ofta på illamående. Vägrar söka läkarhjälp.
    Känns virrig. Går och muttrar för sig själv.
    Ingen lust till något. Ingen ork. Vill inte laga mat. Vill inte planera inköpen. Vill inte.

Min pappa orkar inte heller. Han känner knappt att han kan lämna hemmet. Vad göra? Snälla ge mig råd. Ge mig stöd. Jag vet inte.

• Svar på tråden Min mamma håller på att ta livet av sig
  • Anonym (Dotter)

Snälla hjälp mig. Pappa säger att han inte orkar och inte vet vad han ska göra. Och jag har inga svar. Hon vägrar gå till läkare. Säger bara att de inte kan göra något. "Det är ingen ide".

• Aniiee

Ring soc. Man kan absolut anmäla oro för en vuxen. Vägrar hon att ta emot läkarvård så tycker jag att det kan vara befogat. Men annars kankse ni behöver ta henne i hampan och gå till en psykolog (eller ringa hem en, om hon har svårt att ta sig ut)

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Anonym (Dotter)

Kan man det? Hon dör ju inte specifikt av att neka vård, men det ger sån smärta att hon inte tycks vilja leva. Det är ett långsamt självmord känns det som.

• Anonym (hm)

Hon får väl söka sig till en kotknackare om hon vägrar vanlig vård. Därtill kolla om hon kan få hemtjänst då hon är pensionär med behov.

• Anonym (Dotter)

Hon vägrar all vård. Säger att hon vet att inget hjälper. Och även om vi får dit henne kan vi inte hindra att hon bara säger att "det är bra".

Sitter i samma kläder varje dag. Tjocka kläder även i värmen för hon fryser.

• Anonym

Det låter nästan som om hon har blivit dement.

• Anonym (Dotter)

Ja vi misstänker begynnande demens :( hennes mor fick det vid 75.

• Drottningen70

Finns i praktiken inget ni kan göra förutom att fortsätta motivera i praktiken. Inga myndigheter kan heller göra nåt utifrån vad du beskriver. Den enda tvångslagstiftningen som finns för vuxna är lpt, och så sjuk är hon inte ännu.

• Aniiee
    Anonym (Dotter) skrev 2014-06-27 20:45:44 följande:

Kan man det? Hon dör ju inte specifikt av att neka vård, men det ger sån smärta att hon inte tycks vilja leva. Det är ett långsamt självmord känns det som.

Det kan man absolut. Hur mycket de gör efter det är ju lite olika, dock.
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee
    Drottningen70 skrev 2014-06-27 20:59:59 följande:

Finns i praktiken inget ni kan göra förutom att fortsätta motivera i praktiken. Inga myndigheter kan heller göra nåt utifrån vad du beskriver. Den enda tvångslagstiftningen som finns för vuxna är lpt, och så sjuk är hon inte ännu.

Myndigheter kan prata med personen. Ibland är folk lite dåliga på att ta hjälp/råd av familjen, särskilt om det handlar om äldre matriarker. De ska alltid klara allt själva och inte vara någon till last, vara allas klippa och ta hand om alla andra. Då kan det vara enklare för en utomstående att nå fram.
Svar på tråden Min mamma håller på att ta livet av sig