Inlägg från: Anonym (Dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dotter)

Min mamma håller på att ta livet av sig

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Min mor åldras år för varje vecka som går. Hon har gett upp, vill inte. Hon har i princip slutat äta. Och jag vet inte vad jag ska göra.

Hon är 65 år.
    Hon har ont av diskbråck, kan inte stå längre stunder. Det gör henne svag och hon har svårt bära saker. Hon vill absolut inte sitta still utan ska hela tiden hämta saker och titta till grejer medan hon stönar av smärta. Hon vägrar söka läkarhjälp.
    Hon äter i princip inte. En liten smörgås på dagen och 5-10 stora skedar av valfri mat på kvällen. En baguette med fyllning är fyra måltider. Hon vill inte ha säger hon. Klagar ofta på illamående. Vägrar söka läkarhjälp.
    Känns virrig. Går och muttrar för sig själv.
    Ingen lust till något. Ingen ork. Vill inte laga mat. Vill inte planera inköpen. Vill inte.

Min pappa orkar inte heller. Han känner knappt att han kan lämna hemmet. Vad göra? Snälla ge mig råd. Ge mig stöd. Jag vet inte.

• Svar på tråden Min mamma håller på att ta livet av sig
  • Anonym (Dotter)

Snälla hjälp mig. Pappa säger att han inte orkar och inte vet vad han ska göra. Och jag har inga svar. Hon vägrar gå till läkare. Säger bara att de inte kan göra något. "Det är ingen ide".

• Anonym (Dotter)

Kan man det? Hon dör ju inte specifikt av att neka vård, men det ger sån smärta att hon inte tycks vilja leva. Det är ett långsamt självmord känns det som.

• Anonym (Dotter)

Hon vägrar all vård. Säger att hon vet att inget hjälper. Och även om vi får dit henne kan vi inte hindra att hon bara säger att "det är bra".

Sitter i samma kläder varje dag. Tjocka kläder även i värmen för hon fryser.

• Anonym (Dotter)

Ja vi misstänker begynnande demens :( hennes mor fick det vid 75.

• Anonym (Dotter)

Det går inte att nämna ordet demens. Ni vet stigmat.

• Anonym (Dotter)

Hon sover illa. Svårt ligga ner.

Hon har ett flertal bråck.

De gjorde någon behandling, för några år sedan. Kan de sprutat in något? Minns inte. Det hjälpte i något halvår. Den andra räckte bara någon månad.

Hon påstår att hon vet eftersom hon jobbat i vården.

• Anonym (Dotter)

Just ja. Hon vägrar morfin och säger att de kommer ändå på sin höjd skriva ut morfin.

Jag vet att jag låter negativ. Förlåt.

• Anonym (Dotter)

Plåstren låter lovande

• Anonym (Dotter)
    Anonym (?) skrev 2014-06-28 10:40:26 följande:
    Varför skall andra påverka ngn som inte har ngn livslust kvar ?

Sätt på nära håll hur fel det blir när andra styr livströtta personers liv.

Hon är livstrött för att hon haft ont i många år. Vi vill att hon söker hjälp för smärtan.
  • Anonym (Dotter)

Inte lyckats få henne till läkare.

Hon lämnar inte huset alls.

Jag går dit med mat ibland. Häromdagen fick jag laga brunch. Hon åt äggröra motsvarande ett halv ägg och en rostad smörgås. Middag hemgjord paj men lämnade degen. Totalt kaloriintag beräknar jag till max 500 kcal.

• Anonym (Dotter)
    Presens skrev 2014-07-20 16:37:35 följande:

Så tungt!

Har du försökt rådgöra med vården?

Tänker att det lär vara svårt pga tystnadsplikt?
  • Anonym (Dotter)

Jag orkar inte jag orkar inte jag orkar inte jag orkar inte

• Anonym (Dotter)
    Edina skrev 2014-07-24 11:35:48 följande:

Skulle din mamma gå till läkaren om hon fick en kallelse? 

Min morfar var en tjurig man när det kom till att uppsöka läkare, hur ont eller hur dåligt han än mådde. En gång fick han ett riktigt fult sår på foten som behövde ses över. Då ringde jag vårdcentralen, förklarade läget och bad dem skicka en kallelse för rutinkontroll. Då gick han till läkaren.  

Det kan ju vara värt att testa. 

Kanske? Ska prata med hennes väninna tänkte jag och be om råd, sedan ringa vc. Hon äter inte, igår ramlade hon bara ihop. Vissa tecken visar på begynnande demens men det kan vara undernäring kombinerat med hettan också. Häromdagen hade hon glömt en sak som hände förra veckan som var relativt stor, något jag pratade om i flera dagar när de skedde och hälsade på henne just därför. I stil med att mitt badrum blev renoverat. Det är väl normalt svårt att "missa"?
  • Anonym (Dotter)

Jag bara gråter nu

• Anonym (Dotter)

Nu har hon gjort klart att det inte blir läkare för hon "är myndig och bestämmer själv". Hon hotar också aktivt med självmord. Jag orkar inte och jag tycker så synd om pappa.

Svar på tråden Min mamma håller på att ta livet av sig