Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Junibebisar 2014

Nica, jag tror du har rätt. Min tjej har det väldigt bra på rygg. Hon kan vända sig från rygg till mage, men bara över vänster axel. Höger är helt omöjligt. Hon sitter ostadigt men blir starkare och starkare. Däremot har hon varit väldigt pratig länge och nu har hon börjat testa ut konsonanter. Det är sååååå gulligt! B och d är det hon försöker mest med men hon har även fått till ett "ja" (utan att fatta alls vad det betyder så klart). Hon älskar böcker och sånger. Och den tredje tanden sprack fram idag. Det upptäckte jag därför att hon började gnissla med tänderna. Inget mysigt ljud men så himla kul ändå!

Så ja, jag tror jag har en lat liten pratkvarn och gör min del kan hon gärna vänta med att börja härja runt till dess hennes pappa ska vara hemma :)

• Amalian83

Jag gör både egen puré och köper färdig, men utbudet är så dåligt i Norge att om det ska bli någon variation så har jag inget val utan jg måste göra eget. Det vi testat av eget är t ex broccoli och morotsmos samt blomkål och morotsmos. Vi mosar avokado och banan också, jättepopulära och bra när man inte hinner koka och mixa ihop något.

Sötpotatis har också fungerar fint.

Jag fick ärva en jättebra bok av min syster med massa olika tips på vad man kan mosa. Skönt att slippa tänka själv.

Det med att hon inte tycker om din hemmagjorda har jag inget bra tips till då min slukar allt, men det kan ju ta upp till 16 smakningar innan barn accepterar en ny smak har jag läst. Bara att fortsätta m a o ( lättare sagt än gjort kanske).

• Amalian83

Yepp här tjuts det rejält också. Jag tror faktiskt på allvar att jag fått förvärrad tinnitus... Idag t ex tjöt hon sig igenom hela eftermiddagsluren. Gissa om det var en trött bebis som la sig för natten för en timme sedan :)

Min tjej är 7 månader. Hon hade en period där hon var mer skeptiskt för någon månad sedan. Det har lugnat sig nu. Vi har väl inte testat att lämna bort henne på sistone, men jag tror inte att det skulle vara några problem. Om tre månader åker vi utomlands med mormor, som då kommer att vara barnvakt ett par kvällar. Jag räknar med att det kommer att gå bra :)

• Amalian83

Vi håller precis på att sätta nya rutiner varför jag har stenkoll numera. Vaknar 7.30, frukost i form av amning och gröt. Sova förmiddag 9.30-10.15. Lunch puré 11.00 och amning. Sova 12.30-14.00. Mellis fruktpure eller smoothie och amma 14.00. Sova eftermiddag 16.15-17.00. Kvällsmat gröt och amma 17.30. Kvällsamning runt 19tiden. Sova natt 19.30. Detta är ett schema som vi nu lär henne för att säkra att hon får 15h sömn i dygnet. Möjligen räcker 14,5h. Det märker vi i sådant fall och justerar eftermiddagsluren. Det är också den som försvinner först i takt med att hon blir äldre. Hon är nu 7 mån.

Hon sover hela natten tack vare dessa rutiner och det att vi har slutat plocka upp henne om natten. Vi hade ett par nätter där vi lugnade henne medan hon låg i sängen, så somnade hon om utan att behöva amma. Tidigare åt hon 2-4 ggr per natt.

Kan inte annat än rekommendera strikta rutiner på mat och sov samt massa massa lek på golvet under vaken tid för er som har barn som vaknar mycket om natten. Samt att lugna dem i sängen när de vaknar och har svårt att somna om/vill äta. OBS! Jag menar inte att ni ska låta bebisen ligga och skrika ensam i sängen, det tror jag inte är bra.

• Amalian83

Här dricks det vatten efter mellis på dagen för då totalvägrar hon både amning och ersättning. Amning går bra på morgon och kväll samt efter lunch, men inte efter mellisen. Hon fick en jättebra mugg av mormor som inte droppar när man vänder den upp och ned, men än så länge är det populärast att bita i den och banka den i bordet :)

Minns inte vem av er som skrev det, men bebisen som är svår att natta efter 1,5 h sömn på dagen och 10 min på eftermiddagen: hon är kanske övertrött? Finns det något knep att ta till för er så att hon sover längre om eftermiddagen? Som

Ni kan köra stenhårt på en vecka så att rutinen sätter sig?

Vi ska nog reducera eftermiddagsluren till 20 min från 45 min för igår vägrade hon sova en minut av den luren. Tror att 15 h dygnet är för mycket för en snart 8 mån bebis.

• Amalian83
    Asjak skrev 2015-01-08 16:47:10 följande:

Amalian det var jag som skrev det.

Jo hon är övertrött men det är tänderna som rör till det just nu, hon kliar som en liten tok och har haft 40 graders feber.

Hon får flytande alvedon när det är som värst strucket på tandköttet samt en bitring som legat i kylen, någon som har fler tsnd tips?

Hon fick båda tänderna inom loppet av ngra dagar

Aj då ????

I norska apotek finns det en bedövningsgel man kan ge bebisar som får ont av tandsprickning. Det säljs inte i Sverige så man kanske ska vara lite skeptisk, men i Norge är det tillåtet. Vet dock inte vad det heter men om du bor nära gränsen kan du ju åka över och fråga !
  • Amalian83

Våra kvällsrutiner ser ut så här:

17.30 gröt och amma.

Lek lek lek (bebis ska bli trööööött!)

19.00 tvätt ny blöja pyjamas

Amma

Lek, Bus och skratt

19.30 god natt

• Amalian83

Ja jag är såååå peppad inför våren och upptäcktsfärder i parken där vi bor! Ska bli så skönt att kunna busa utomhus.

• Amalian83

Min tjej sover i egen säng sedan några månader och sedan i mellandagarna ligger hon i eget rum. Jag saknade henne tokmycket i början och ville bara gå in och kolla till henne hela tiden, men hela poängen med att hon sover i eget rum är ju för att jag inte ska störa henne. Nu börjar jg vänja mig men en sådan där babycall med video hade kanske inte varit så dumt ... ;)

• Amalian83

Jag tror både napp och bröst kan avvänjas om natten om man som förälder vill. Gäller bara att ha rätt attityd och en plan på vad man ska göra istället. Vi har som sagt ett upplägg nu där vi lugnar i sängen, tar inte upp henne för hon behöver inte "räddas" eller tröstas, bara lugnas. Så pratar vi med henne, men bara utanför hennes rum och bara om hon "frågar" oss. Vi säger samma sak varje gång men i olika tonlägen. I princip förmedlar vi att allt är lugnt och säkert, du kan sova vidare. Ibland måste man gå in till henne, men vi stannar bara tills hon blir lugn sedan går vi ut igen. Att hon vaknar om natten och sparkar lite gör ingenting. Huvudsaken är att hon kan somna om själv utan vår hjälp.

Svar på tråden Junibebisar 2014