Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

smalljey skrev 2014-08-20 06:26:52 följande:
    Samma här! Förstår inte att hon ska vakna hela tiden?! Jag ligger bara och gråter nu för att jag är så slut av att ha jouren dygnet runt. Man kan ju fan aldrig slappna av längre, inte ens på natten får man ro.

Jag ammar inte så jag måste springa upp och fixa välling typ varannan timma hela natten och ska det ätas en längre stund och lagom tills jag lyckats varva ned och somna om är det dags igen ungefär. Det suger! smile4.gif ( jag orkar inte!!

Usch, läskigt med feber! Hoppas det går över fort!
    Usch lider med dig, jag slipper åtminstone lämna sängen, men likt förbannat jobbigt ändå att bli väckt stup i kvarten. Ibland har jag haft bättre nätter sen plötsligt kommer nätter då han vaknar varje timme bara för att snutta!?

Nu kan jag inte mycket om annan föda än modersmjölk men vad är skillnad på välling och ersättning? Själv fick jag tips att prova ge ersättning på kvällen för det ska tydligen mätta längre men har inte provat än. Vad händer om du ger ersättning istället kväll/natt?

Ja väldigt läskigt :( tillbringade större delen av dagen på sjukhuset igår då han hade 41 grader i feber. Det gör så ont att se sin lilla plågas :( han orkar inte ens gråta utan gnäller trött och ansträngt, tycker så synd om min lilla plutt..
  • ellami
    Nathalie1992 skrev 2014-08-20 13:05:24 följande:

Min flicka är så himla snäll, det är endast gnäll om hon vill ha mat, har tappat nappen eller såna enkla saker. På nätterna vaknar hon en gång sen sover hon på till ca kl 7.30 och vill ha lite mat och så somnar hon om och kan sova till ca 10 (idag fick jag lov att väcka henne då vi skulle till BVC)

Det där med att laga mat, jag brukar ibland göra som så att jag förbereder ganska mycket dagen innan då sambon är hemma och kan ha dottern. Annars så sätter jag henne i babysittern, hon älskar att sitta i den framför TVn, så den är verkligen guld värd!

Håller med att babysittern är guld värd, fast TV är inte bra för så små!
  • ellami
    Mirabell skrev 2014-08-20 17:44:25 följande:
    Du måste få avlösning! Jag har också varit så trött ska jag tillägga. När kommer pappan hem? Lämna över till honom, han kan ju mata också! Han borde kunna ta halva natten eller hälften av nätterna. Jag hade aldrig klarat att ta hela nätterna själv då pyret också gärna är vaken. Ja pappan ska jobba men jag ska orka ta hand om honom och jag kan inte vara vaken dygnet runt, så är det bara. 

Gå hemifrån en stund (med barnvakt då) en promenad ensam kan skingra tankarna och ge lite energi. Det är ju den här ständiga jouren som är jobbig, om du går iväg så måste någon annan ta den så då kan du släppa det en stund, paus i huvudet liksom. 
    Hur gör ni som ammar ofta under natten för att få avlösning? Mannen kan bara ta bebis på morgonen när han vaknar vilket är 7.30 på sistone så jag får sova till 9 i alla fall. Men under natten är det ju svårt för bebis vill bara ha tutte. Vi har tänkt att jag ska pumpa men jag är rädd för att det ändå blir jag som vaknar för mannen vaknar INTE vid minsta pip som jag, han vaknar när bebisen vrålar först typ. Dessutom är mycket av hans uppvakningar inte för att äta utan mer för att snutta på tutte..
  • ellami
    soffipropp1987 skrev 2014-08-20 20:14:49 följande:

Vad med tven är inte bra egentligen? Det är ju bara nåt som rör på sig, då borde dom ju inte få titta ut när dom åker bil eller kolla på träd när det blåser?

Det finns forskning som tyder på att det kan vara skadligt med tv tittande för småbarn. för mycket intryck helt enkelt. Tycker inte det kan jämföras med att man tittar på ett och samma träd som rör sig fram och tillbaka? Det är ju ljud, ljus och bilder som ändras varje millisekund. Man brukar ju säga att spädbarn inte ska vara framåtvända i vagn eller sele helst pga att det blir för mycket intryck att sortera så den jämförelsen är isåfall bättre. Men alla gör ju förstås som de vill :)
  • ellami
    Amalian83 skrev 2014-08-20 20:18:06 följande:

Ellami: testat att liggamma? Då kan du sova medan bebis tuttar.

Smilleya: min syster och hennes sambo hade termos med rätt tempererat vatten vid sängen som de hällde i en nappflaska och blandade med mme. Detta hade det bredvid sängen och behövde varken tända eller gå upp. Kan det vara något? Plus att pappan tar ett matpass åtminstone. Utnyttja att du har den lyxen när du inte ammar.

Jo jag liggammar men kan inte sova med bebis så nära. Eller kan, kan jag men det blir ingen bra sömn. Sover stel som en pinne och vaknar ofta och får ont i nån kroppsdel till slut. Så han sover själv i sitt babynest antingen bredvid mig eller i sin bedside crib och då måste jag flytta hit och dit, vänta på att han ammat klart osv..
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-08-23 21:39:45 följande:
    Håller med till viss del. Men jag diskar hellre nappflaskor dagarna i ända än går omkring med såriga bröstvårtor :( Det finns för- och nackdelar med båda sätten :)
    Fast jag har inte såriga bröstvårtor. Det ska man ju inte ha! :(

Tizi: har du testat purelan och din egna mjölk? Samt lufta mycket tills det läker. Amningsnapp också tills det läker som du redan fått tips om. Samt rätt grepp när din bebis ammar! Det måste ju bli bra!
  • ellami
    soffipropp1987 skrev 2014-08-29 19:20:23 följande:

Har en bebis som blivit väldigt gnällig de senaste dagarna. Man kan inte lägga ifrån sig honom alls, då skriker han hysteriskt! Den enda position som han somnar i är i bärselen och sen sitter man där med en sovande bebis! Tror inte han har ont i magen, han har ingen feber heller, men har börjat dregla en del (tänder på g?). Nappen funkar bara om man får i den innan han börjar skrika (vet ju inte när han börjar heller). Gah det är slitsamt att vara mamma o då har jag bara ett barn att ta hand om!

Kanske en utvecklingsfas? Hur gammal är han?
  • ellami
    Amalian83 skrev 2014-09-18 02:57:10 följande:

Suck, hann sova en timme innan bebis vaknade för nattens första matning kl 23.40. Sedan dess har jag inte kunnat somna om. Både sambo och bebis sover djupt på varsin sida om mig. Snart vaknar dessutom bebis igen för mer mat.

Och jag som ska in på möte på jobbet kl 8 imorgon. Det kommer bli en jobbig torsdag....

Tänk då sjukt egentligen att jag på 4 månader inte har sovit mer än 4 h i sträck.

4 h i streck hade varit en lyx för mig :( jag har tur om jag får sova 2 h sammanhängande.. Är helt slutkörd.
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-09-21 10:50:01 följande:

Jag tänker mig också typ fleeceoverall för hon lär ju inte springa omkring denna vintern :) Däremot är jag väldigt osäker på storleken. Hon har precis börjat använda 56, blir det för stort att köpa stl 68? Än så länge är det ju hyfsat varmt. När ska man börja klä på dom overaller? Man kanske får räkna med i alla fall två overaller i olika storlekar, vintern har ju en tendens att bli ganska lång :( Jag vill jättegärna att hon ska ha en sån där björn-overall, dom är såååå söööta :)

Min pojke har strl 62 men jag har skaffat den där björn-fleeceoverallen från h&m i 68 och 74. En kväll hade han på sig den när det var kyligt ute och den passar, om än lite stor fortfarande. Men jag tänker mer fleeceoverall i typ babyskyddet och innan det blir åkpåse-kallt, behöver de verkligen fleeceoverall i åkpåsen?! Lär bli tokhett? Vår åkpåse är iaf tokvarm, ska räcka att de är vanligt klädda liksom å att man sen bara kan knäppa upp när man kommer hem om de sover utan att krångla med andra ytterkläder..
Svar på tråden Junibebisar 2014