ellami skrev 2014-08-03 12:41:30 följande:
Måste fråga om detta kan vara dykreflexen eller vad är det frågan om?
Ammade inatt så satte min lilla i halsen. Men istället för att släppa tutten och hosta till som i vanliga fall så fortsatte han äta (mjölken kanske rann av sig själv? Sprängfyllt bröst) och han slutade att andas bara! Det blev helt tyst, man hör ju annars hur de andas genom näsan. Jag tog ut tutten men han började fortfarande inte andas, han var helt tyst och stilla! Jag ryckte upp honom på axeln fort som sjutton och då "vaknade" han till, hostade till och kippade efter andan och började först då andas. Så sjukt läskigt det var. Han har förr "glömt" att andas ibland när han ammar och är vaken, alltså känns som att han bara stänger av näsan, men då räcker det att jag tar bort tutten och ev kittlar lite på kinden så fortsätter han andas som vanligt. Inatt kändes det som en evighet :( tur att kjag inte somnade!
Nja jag vet faktiskt inte riktigt. När min plutt drabbas av dykreflexen så liksom ser man i ögonen, de blir tårfyllda och röda och han har munnen öppen som att han inte får luft, men han försöker så han får i sig lite lite luft.
Man riktigt ser paniken i ögonen!
Det konstiga är att får han det när han sover så lyfter jag upp honom och klappar lite på ryggen och när det släpper så sover han fortfarande, så då kan jag lägga ner honom igen och vi fortsätter att sova. Han verkar inte veta om det själv liksom.
Bebisar kan ju sluta andas en stund ibland, det verkar som det är det din bebis gör, men sen börjar dom ju igen :)
Vi var hos läkaren nu i veckan för att jag va orolig och hans dotter hade haft andningsuppehåll i 30 sekunder när hon va bebis så det är väl egentligen ingen fara, men det gör ont i mammahjärtat när man märker att något inte är som det ska!