Inlägg från: soffipropp1987 |Visa alla inlägg
  • soffipropp1987

Junibebisar 2014

Juronjaure skrev 2014-07-23 22:30:50 följande:
    Hur visar sig det?

Min lilla plutt får nån skitläskig hosta, typ, eller hon sätter liksom saliv (antar jag?) i halsen och hostar till så att det låter som att hon håller på att kvävas. Tar kanske 5, max 8 sekunder innan det är över, och jag brukar lyfta upp henne, vända på henne eller nåt för att det ska sluta. Men blir så förbannat rädd varje gång och tror också att ungen ska dö i sömnen. (Sitter och googlar andningslarm ikväll, borde man ha ett sånt?)

BVC säger att det är luuugnt, att det är små partiklar som kommer ned i halsen etc, men de har ju inte hört hur det låter och sett hennes ansiktsuttryck när hon försöker få upp det där ur halsen. Det ser ju verkligen ut som om hon ska kvävas, även om det bara är i några få sekunder, fruktansvärt!

Vad ska man göra? Är detta normalt?
    Precis så som du beskriver. Ser ut som att dom sätter i halsen. Jag brukar vända honom på mage och klappa (lite hårdare) mellan skulderbladen. Pratade med barnläkare om det igår och hon sa att det inte ska vara någon fara. Hon frågade också vad jag gör när han får det och tyckte jag skulle fortsätta göra så. Och skulle det hända i sömnen så ska andningen komma igång av sig själv när koldioxidhalten i kroppen blir för hög.

Fråga om dykreflexen på Bvc nästa gång. Men paniken som uppstår när man ser det är ju såå hemsk :(
  • soffipropp1987
    Juronjaure skrev 2014-07-24 18:29:12 följande:
    Skönt att höra att det inte lär vara nån fara iaf... Hur länge kan sånt där fortsätta? Hoppas det växer bort snabbt!
    Jag vet faktiskt inte hur länge dom kan ha det. Men vi får hoppas det försvinner snabbt!
  • soffipropp1987

Hur ofta gör era bebisar nr 2? Min har gjort det flera gånger om dagen i en hel månad, nu helt plötsligt har han inte gjort det på ett helt dygn. Jag gör magmassage och hjälper honom att trycka på men det kommer bara luft. Vet att det tom kan ta över en vecka eller kanske två för vissa bebisar mellan gångerna. Men det är ju så konstigt att gå från flera gånger om dagen till ingen.

• soffipropp1987
    nica skrev 2014-07-26 11:30:54 följande:

Min lilla prinsessa är full av prickar över hela kroppen även i hårbotten smile4.gif hon har även eksem liknande på pannan. Någon som vet vad de kan vara?

Värmeutslag. Jag va på Bvc och träffade en läkare i måndags och hon sa att alla bebisar har det nu. Det är inte så mycket man kan göra åt det förutom att vistas på något svalt ställe, men det är ju lättare sagt än gjort i denna värmen...
  • soffipropp1987

Idag blev det så varmt så att jag fick lägga min pojke på blöta handdukar. Han var alldeles skållhet! Man riktigt såg hur han njöt av det kalla. Stackars liten.

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-07-28 22:11:54 följande:
    Åh vad skönt! I dag har här varit värre än innan tycker jag. Jag önskar mig regn och åska så man kan sluta svettas så mycket hela tiden :P

Jag vägde mig faktiskt igår för första gången och det var inte så illa som jag trodde ha ha ha... Sen blev jag förlöst med ks så jag har två veckor till av läkning innan jag kan börja röra på mig mer.

Angående promenader; är det bara jag som har superångest för att gå ut själv med bebisen? Vår flicka bara gallskriker när jag har lagt henne i vagnen och gått ut så nu känner jag mig bara superstressad när jag ska försöka och går bara om jag har någon med mig. Tycker det är jobbigt att röra mig med henne ute själv och det trodde jag verkligen inte att jag skulle känna. Det känns som jag helt har tappat självförtroendet :( Jag har alltid varit superaktiv och väldigt driftig och aldrig haft problem med självförtroende på det viset. Asjobbigt är det verkligen och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur det. Det känns som alla verkar vara hur lugna som helst i sin mammaroll och jag känner mig helt förvirrad. Känns som jag är tillbaka i mitt 13-åriga osäkra jag igen och det känns INTE bra alls. Är det bara jag som känner såhär?
    Jag kände mig sån typ de två första veckorna, sen stoppade jag i ljuddämparen (nappen) och det va såå bra! Nu kan jag gå ut med min prins i vagnen och bara stoppa i nappen om det skulle bli gnälligt. Sen är ju napp sövande också så han brukar somna rätt snabbt efter han fått den. Sen tycker han iofs om att ligga i vagnen. Har gått långa promenader med en vaken nöjd kille som inte sagt ett ljud.
  • soffipropp1987

Vaknade nu inatt av att min pojk inte kunde andas! Dykreflexen gick på och han var alldeles rosslig när jag väl fick igång andningen igen. Både jag och han har blivit förkylda!! Ringde 1177 i panik, eller min sambo fick prata för jag va helt förstörd. Nu har han fått näsdroppar och några droppar bröstmjölk i näsan, två böcker under huvudet och mat. Verkar som att han har fria luftvägar nu iaf. Bebisar andas ju bara med näsan så det kändes verkligen inte bra när han var då snorig. Jag tror att han har blivit sån av för många vändor ut och in ur en ac-kyld bil. Jag har ändå tänkt och varit väldigt försiktig och inte alls haft så låga temperaturer och inget drag på honom. Hoppas verkligen att snuvan försvinner lika fort som den kom. Kan tillägga att jag också är snuvig...

• soffipropp1987

Panik i bilen när lillen som sitter där bak får ett dykreflex-anfall. Sambon tvärnitar, jag springer ur bilen och bokstavligt rycker honom ut ur babyskyddet! Vill nog inte att ha honom där bak ensam i fortsättningen :(

• soffipropp1987
    BlippBlopp skrev 2014-07-31 08:25:53 följande:

Ang allt prat om dykreflexen. Hur vet man att bäbisen får det?? Hur vet man att dom slutar andas?

Det ser ut som att dom kvävs. Får tårar o ögonen och ser ut att ha panik.
  • soffipropp1987
    BlippBlopp skrev 2014-07-31 10:11:45 följande:
    Men ang ditt tidigare inlägg om bilfärden. Hur visste du att han såg ut att kvävas om han satt ensam i baksätet?

Kan man höra din chippa efter andan eller nått?
    Det hörs. Sen har jag en spegel riktad mot honom som man kan se i backspegeln.
Svar på tråden Junibebisar 2014