Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

smalljey skrev 2015-01-03 00:31:19 följande:

Vyssan lull var ett bra tips! Det ska vi nog testa. Sen fick jag ett tips av en vän idag som hört talas om kedjetäcken som kan hjälpa vid orolig sömn bland annat till barn och vuxna med ADHD-diagnos. Vår lilla tjej, som ni alla vet, sover ju som en kråka fortfarande. Det händer faktiskt ibland nuförtiden dock att hon sover 3 timmar i sträck. Det kanske händer max 1-2 gånger i veckan. Övriga nätter vrider och vänder hon sig, hon snurrar och snurrar och är allmänt orolig. Så jag googlade lite och hittade att man kan köpa täcken som väger en del just för att de ska känna sig trygga och omstoppade. Men de kostade från 4500:- :-O galet!! Men så hittade jag denna som man kan göra själv...måste fasiken testa!

afroditea.blogspot.se/2012/11/sy-eget-kedjetacke.html

4500 för ett täcke?!? Herregud! Hoppas du fixar att göra ett eget och att det hjälper, det är hög tid för er att få lite sammanhängande sömn :)
  • Kela1981
    Asjak skrev 2015-01-03 10:07:20 följande:

Bvc sa att vi skulle andvända en lite större snuttefilt och lägga den intill henne, tig ca en vecka innan hon visste att snuttis va lika med sömn :)

Inatt har vi inte sovit mycket, vaknade av en jätte ledsen tjej med 40 graders feber, har gett henne suppar tre ggr nu och febrrn går ner bra med dom

Usch då, krya på henne! Vi är i slutspurten på sjukdom här hemma. Massa snor och hosta men febern är som tur är borta. Verkligen inte roligt när som är sjuka :(
  • Kela1981

Någon annans bebis som blir ledsen vid blöjbyten plötsligt? Jag fattar ingenting! Tiden på skötbordet har alltid varit supermysig innan och vi har kunnat prata, sjunga, mysa och göra henne i ordning. Helt plötsligt så bara gråter hon så fort det ska bytas blöja! Det är inte själva liggläget för det är inga problem med att ha henne i vagnen, sängen eller på golvet. En fas kanske?

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2015-01-03 20:40:16 följande:

Min gör det! Gallskriker på skötbordet men på golvet eller nån annanstans går jättebra :)

Åh vad bra att det inte bara är här. Man blir ju tokig av alla konstigheter dom hittar på :/
  • Kela1981
    Axo skrev 2015-01-03 22:26:37 följande:

Sitter just nu i sängen med en liten plutt som vaknat med 40 graders feber smile4.gif

Första gången han har feber, har bara varit rejält förkyld innan. Fick i honom lite flytande Alvedon så får vi se hur natten blir. Är van vid att inte få sova så det blir väl ingen större skillnad.

Krya på honom <3
  • Kela1981
    Juronjaure skrev 2015-01-04 00:22:09 följande:

Pust. Min unge har somnat runt 21.15-21.30 senaste månaderna. Nu är det helt hopplöst svårt att få henne i säng. Hon hatar sin säng!!! Inte när hon vaknar, då kan hon ligga och snacka och vara nöjd ett bra tag, men när vi lägger ner henne efter att hon somnat...OMÖJLIGT. Hon vaknar, skriker HYSTERISKT, och det spelar verkligen ingen roll hur mycket vi klappar, håller om, sjunger, gungar, hon blir inte lugn förrän vi lyfter upp. Då återstår ett par alternativ: Mata igen (funkar om hon inte är proppmätt) eller kånka runt på henne tills hon somnar igen (börjar bli jobbigt för ryggen numera), och sedan försöka lägga ner henne igen. Inte alltför sällan upprepas detta 3-4 gånger innan hon slutligen somnar av utmattning och sover så djupt att hon inte vaknar vid nedläggningen... Vid 22.30-24. Till saken hör att hon är dödstrött redan vid 18-tiden, så hon behöver verkligen somna tidigare än så här!

Vår önskan är att hon ska somna i sin egen säng. Detta känns för närvarande helt ouppnåeligt... Hon har ju alltid somnat i famnen, så hon förknippar självklart inte sin egen säng med att somna. Hon har ju bara VAKNAT i den hittills :P

Om någon av er har tips på hur sjutton vi ska få ungen att kunna somna i sin säng, tas dessa tacksamt emot. Nu känns det som att vi om sju år kommer bära runt på ett skolbarn som fortfarande inte vet att sängar är till för att somna i ;) Hjäääääälp!

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur ni ska få henne att somna själv i sängen för vi vaggar fortfarande här hemma och kommer nog att göra så ett bra tag till.

Hur länge har hon hållt på att vakna och skrika när ni lägger ner henne? A gjorde det i nästan en vecka och sen blev hon jätteförkyld och febrig så det var precis som att hon kände att sjukdomen var på g och därför ville ha lite extra närhet. Kan det vara något sådant?

Har ni provat vyssanlull-tassar? Kanske kan hjälpa lite?

Jag tycker också att det hade varit jätteskönt om hon hade kunnat somna själv i egen säng men det är inget jag kommer att stressa fram. Nu ser vi till att natta henne när hon är riktigt trött så slipper man vagga så länge ;) Hoppas det vänder snart för er och hon blir lättare att lägga
  • Kela1981
    Juronjaure skrev 2015-01-04 22:16:19 följande:
    Vyssanlull-tassar har vi, utan dem skulle hon nog ALDRIG gå att lägga ned ;) Hon har varit (extra) svår att lägga ned i ett par veckor, och jag hoppas så att det beror på att julen och nyår rört till rutinerna lite (sovit borta etc). Söva brukar inte vara så svårt, men det är just det där att läggas ned i sängen... Man orkar bära henne i en kvart för att söva liksom, men om man måste ta upp henne för att hon vaknar tre gånger till och bära i timtal så blir man lite trött...

Jag får rådet att "låta henne skrika lite" eller "låta pappan söva om han klarar av att höra skrik bättre", men jag VILL INTE att hon ska skrika, herregud, då får hon hellre sitta i mitt knä förankrad vid min tutte hela kvällarna (ja, DÄR sover hon bra, minsann) ;) Någon föreslog att jag ska låta henne sova hos oss i soffan på kvällarna så att vi får lite lugn och ro, och lägga henne när vi lägger oss själva. Lät inte som en så dum idé faktiskt ;)
    Låta henne skrika? Ja det lät som den dummaste idén idag! Prova att låta henne sova hos er i soffan och se om det funkar. Det gäller ju att hitta något som fungerar för alla och inte stressar livet ur föräldrarna :) Hon kanske bara vill vara runt er helt enkelt :) Lycka till <3
  • Kela1981

Det är mycket snack om sömn här just nu märker jag :)

Dom flesta som jag pratat med som har lite äldre bebisar har sagt att sömnen är katastrof runt 7-8 månader så det är väl vad vi har att vänta oss framöver :/

• Kela1981
    ellami skrev 2015-01-05 11:20:24 följande:

Juronjaure jag hade också som några redan föreslagit samsovit istället. Uppenbarligen vill hon ha trygghet och närhet då ska hon inte tvingas till att sova där hon inte vill. Det ändras sen igen ska du se :)

Kela, sömnen här har varit katastrof sen han blev 6 månader, nu är han 7.. Gode Gud. Vi vaknar minst varannan timme. I ett desperat försök har jag bestämt mig för att sluta med mjölkprodukter igen, men jag vetetusan om det hjälper något. Varför blir sömnen kaos vid 7-8 mån? Kanske det börjats tidigare här..

Asjak vad ambitiöst att bada varje dag :D det hade jag aldrig orkat eller hunnit haha. Är ju inte nödvändigt heller och huden mår nog bättre av att inte bada så ofta men min kille hade helt klart uppskattat att bada varje dag, hela dagen helst :P riktig liten fisk! Men istället badar vi honom två gånger i veckan ungefär.

Fler bebisar som börjat jollra? Alltså det där jollret, vet inte vad det heter, när de börjar med dada osv. Han gör mest fortfarande höga glädjetjut och skrik i höga toner men har sen några dagar börjar "prata" smått, låter som han säger titta! ibland. Dadada och atattata osv. Så gulligt!!!

Jag vet inte varför sömnen blir knasig just då. Kanske för att dom börjar röra på sig så smått och det händer mycket rent fysiskt för dom? Ingen aning egentligen.

Vi badar absolut max en gång i veckan. Alice har väldigt torr hud och har början till vad jag tror är eksem överallt på kroppen så vi smörjer och smörjer och smörjer varje morgon och varje kväll. Det är ju inte det att hon lortar ner sig så mycket så hon behöver bada oftare ;)
  • Kela1981
    Gulas skrev 2015-01-05 13:28:14 följande:
    Jag har också en torris så vi badar också sällan, samt smörjer smörjer smörjer.. Eftersom vi inte badar ofta så gillar han det inte så mycket. Hur reagerar din tjej?
    Hon tycker ändå att det är roligt när det väl blir av. Speciellt nu när hon kan sitta själv och plaska runt med badankorna så mamma är lika blöt som henne själv när vi är klara ;)

Har du lite leksaker i badet till honom?
Svar på tråden Junibebisar 2014