Juronjaure skrev 2015-01-04 00:22:09 följande:
Pust. Min unge har somnat runt 21.15-21.30 senaste månaderna. Nu är det helt hopplöst svårt att få henne i säng. Hon hatar sin säng!!! Inte när hon vaknar, då kan hon ligga och snacka och vara nöjd ett bra tag, men när vi lägger ner henne efter att hon somnat...OMÖJLIGT. Hon vaknar, skriker HYSTERISKT, och det spelar verkligen ingen roll hur mycket vi klappar, håller om, sjunger, gungar, hon blir inte lugn förrän vi lyfter upp. Då återstår ett par alternativ: Mata igen (funkar om hon inte är proppmätt) eller kånka runt på henne tills hon somnar igen (börjar bli jobbigt för ryggen numera), och sedan försöka lägga ner henne igen. Inte alltför sällan upprepas detta 3-4 gånger innan hon slutligen somnar av utmattning och sover så djupt att hon inte vaknar vid nedläggningen... Vid 22.30-24. Till saken hör att hon är dödstrött redan vid 18-tiden, så hon behöver verkligen somna tidigare än så här!
Vår önskan är att hon ska somna i sin egen säng. Detta känns för närvarande helt ouppnåeligt... Hon har ju alltid somnat i famnen, så hon förknippar självklart inte sin egen säng med att somna. Hon har ju bara VAKNAT i den hittills :P
Om någon av er har tips på hur sjutton vi ska få ungen att kunna somna i sin säng, tas dessa tacksamt emot. Nu känns det som att vi om sju år kommer bära runt på ett skolbarn som fortfarande inte vet att sängar är till för att somna i ;) Hjäääääälp!
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur ni ska få henne att somna själv i sängen för vi vaggar fortfarande här hemma och kommer nog att göra så ett bra tag till.
Hur länge har hon hållt på att vakna och skrika när ni lägger ner henne? A gjorde det i nästan en vecka och sen blev hon jätteförkyld och febrig så det var precis som att hon kände att sjukdomen var på g och därför ville ha lite extra närhet. Kan det vara något sådant?
Har ni provat vyssanlull-tassar? Kanske kan hjälpa lite?
Jag tycker också att det hade varit jätteskönt om hon hade kunnat somna själv i egen säng men det är inget jag kommer att stressa fram. Nu ser vi till att natta henne när hon är riktigt trött så slipper man vagga så länge ;) Hoppas det vänder snart för er och hon blir lättare att lägga