Inlägg från: soffipropp1987 |Visa alla inlägg
  • soffipropp1987

Junibebisar 2014

Kela1981 skrev 2015-02-09 12:04:28 följande:

Här sov vi till 8 innan också men nu vaknar hon mellan 6-7. Jag är inte heller gjord för tidiga morgnar. Skulle behöva en bebis som somnar 19:30 och sover till 10 ha ha ha...

Tänk vilka olika råd man får av olika BVC. Alice har inte ätit på natten sen hon var 5 månader men vissa andra äter på natten tills dom är över året och enligt vår BVC går det bra vilket som. Sen fattar jag att man som förälder kanske inte vill mata på natten längre men vad konstigt att det är så olika riktlinjer :)

Jag har ett litet problem; Alice vägrar att äta ersättning! Hon dricker välling på morgonen och sen dricker hon inte mer på hela dagen. Försöker få i henne vatten, ersättning, Sempers pärondryck men ingenting går hem hos fröken. Nu börjar hennes bajs bli lite torrt och jag tror att det är pga att hon inte får i sig tillräckligt med vätska så nu har jag börjat spä ut fruktpure med vatten och mata henne med det. Än så länge funkar det men det är ju inga större mängder vätska hon får i sig på det viset ändå. Någon som har en mirakelmetod? ;)

Åh vad jobbigt när dom inte vill dricka. Jag hade svårt att sluta amma innan jag visste att han drack ordentligt på dagarna. Det enda jag har märkt är att han vill dricka mer under tiden som han äter och precis efteråt, sen så smuttar han och tar små klunkar då och då när han inte äter. Prova att ge vid olika tillfällen under måltiden. Ibland dricker han jättemycket precis innan han ska äta också. Men han dricker kanske som max 1,5 dl om dagen o det känns ju inte så mycket om man jämför med sig själv, men blir dom törstiga så dricker dom :)
  • soffipropp1987

Här är det mamama och babababa hela dagarna och bäbäbä med tungan ute :)

Har inte läst något om bröstmjölk vs ersättning men jag känner en som ammade mycket tills barnet va över ett år pga att barnet inte drack något annat och hon fick massor av karies pga det. Nu vet jag inte hur mycket hon har ammat på natten eller så men det va iaf pga bröstmjölken för hon gav inget annat med socker i.

• soffipropp1987
    ellami skrev 2015-02-10 16:19:22 följande:
    Men hur vet du att barnet fick karies just pga amning? Det är inte bara socker som är upphov till karies och i synnehet inte den sötade bröstmjölken (som ju inte på något sätt kan jämföras med ex godis eller andra fabrikssötade saker). Karies kan uppstå av en rad andra orsaker, bland annat om man småäter mycket för då vilar inte munnen och det bildas saliv konstant som fräter. Något sånt åt det hållet (är ingen tandläkare så säger säkert fel eller använder fel termer men ni förstår nog vad jag menar ;)
    Dom trodde det va amningen som gjorde det men som du säger så kan man ju inte veta säkert.
  • soffipropp1987

Åh, jag har haft migrän idag och tagit en tablett. Blir typ lite speedad av dom, känns som att jag druckit flera kannor med kaffe. Har mens också... Så påpekar sambon att jag inte borde göra si eller så och då slinker några hårda ord ur mig. Nu mår jag ännu sämre än innan och sambon har gått o lagt sig... Hatar när det blir såhär, han tar så illa upp av några ord som han vet att jag egentligen inte menade men han hoppade på mig i fel situation. Så nu fick jag luftat det lite. Hatar att somna som ovänner.

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2015-02-10 20:48:40 följande:
    Ja det är verkligen inte kul att somna som ovänner :( Kan du inte väcka honom och säga förlåt då? Jag väcker alltid sambon om han somnat, kan inte sova annars :(
    Ja jag får göra det, annars kommer jag ligga vaken hela natten.
  • soffipropp1987
    Asjak skrev 2015-02-10 21:13:52 följande:

Soffipropp usch vad tråkigt, kelas tips var jättebra! Gå in och säg förlåt och pussa och krama han.

Ja jag ska snart krypa ner bredvid honom o förhoppningsvis vaknar han då och jag kan be om ursäkt.
  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2015-02-12 10:48:30 följande:

Vår lilla har haft massor av mardrömmar i natt. Vaknat av skrik och gråt men är nästan inte vaken :( Öppnade wonder weeks för första gången på länge och såg att hon precis gått in i ett nytt språng som kantas av just mardrömmar :( 30 dagar ska språnget vara och jag som tyckte att vi precis börjat få så lugnt och skönt! Man ska aldrig slappna av för då kommer något runt hörnet ha ha ha...

Hur har ni andra? Märker ni av sprången fortfarande?

Dålig natt här. 23 somnade jag och 23.30 började L med skrik och gråt, den enda som fungerade va att han fick ligga i min säng. Han verkligen fick panik och skrek så fort han tappade nappen... Nu inför förmiddagsluren så va det skrik och vagga och sjunga i 35 minuter innan han slocknade av utmattning. Vi är mitt i ett språng och tänderna är precis på väg igenom. Suck, nu har jag migrän, tur jag har medicin mot det.
  • soffipropp1987
    Asjak skrev 2015-02-13 10:09:29 följande:

Nica jag tycker du gör helt rätt, blir oxå irriterad att man själv får ha koll på vad dom egentligen säger till en.

Ni känner henne ju bäst så gå på mag känslan!

Det är så spännande nu då vi blivit erbjudna en tomt vi är jätte intresserade av och ska gå vidare med och förhoppningsvis köpa, vi har letat i flera år och äntligen kom denna :)

Åh vad härligt!!

Vi letar också tomt och är inne på tredje försöket i ett område precis utanför stan, vi har blivit nekade förhandsbesked två gånger och nu äntligen har vi kanske kommit över en tomt med ett godkänt förhandsbesked! Hoppas hoppas att dom vill sälja den till oss och ingen annan :)

Det är en av mina stora drömmar att få bygga och inreda ett eget hus! Vi har redan planlösning färdigt så nu väntar vi som sagt bara på tomt!
  • soffipropp1987
    Asjak skrev 2015-02-13 14:30:53 följande:

Amalian o herregud vi tyckte det va dyrt här i skåne men det va ju nästan gratis mot ert :)

Hur många föräldradagar har man i norge?

Soffipropp jag håller tummarna för er, vilken husleverantör ska ni ha? Har ni bestämt vilket hus?

Vi dagdrömmer hela dagarna nu och hoppas få byggt och färdigt innan vi är gravida med nästa :)

Visst är det härligt när man kan dagdrömma lite ;)

Vi har tittat på ett hjältevadshus, Spira heter modellen,men det är iaf ett "färdigbyggt" hus så man monterar det bara på plats. Sen så får man göra övervåningen själv för den är inte klar. Vi måste flytta så fort som möjligt för det är ganska trångt så som vi bor nu. Därför är det mest effektivt att bygga ett sånt hus. Sen vet vi ju inte vad dom händer, vi kanske mellanlandar någon annanstans och då är det ju inte så bråttom.

Hoppas ni får eran tomt! Har ni sett något speciellt hus som ni vill ha?
  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2015-02-14 11:29:28 följande:

Och DÄR sprack det :( Läggningen igår slutade i vaggande trots att jag lovat mig själv att inte ge upp. Men när man har suttit i 2,5 timme med en övertrött bebis så har man inte riktigt samma pepp längre :/ Hon har varit supergnällig och allmänt grinig i ett par dagar nu så antingen har det med språnget att göra eller så är det ny sjukdom på g här, jag blir så trött! Hon har sovit jätteroligt hela natten och även om hon åt mer igår kväll och somnade senare än vanligt så vaknade hon ändå halv sex, wtf!?! Funderar på om det är dags att se över sömnen på dagen och kanske försöka ta bort den sista luren på em.

Så....nu har jag kräkt av mig lite ;)

Har också en liten som börjat krångla med läggningen OCH han sover så oroligt! Även han vaknar tidigare fast än han somnade senare än vanligt... Vi får trösta oss med att det nog är en fas som tur är eftersom två barn gör ungefär likadant.
Svar på tråden Junibebisar 2014