Inlägg från: Sansa Snark |Visa alla inlägg
  • Sansa Snark

Junibebisar 2014

Kela1981 skrev 2014-08-14 11:51:13 följande:

"Ammar du inte flickan?"

"Nej, hon får bara ersättning."

"Stackars barn!"

Eh....va?!

Får lust att skalla folk i min omgivning när dom insinuerar att jag misshandlar mitt barn.

När f-n fick andra människor rätt att döma mig och mitt moderskap? Som om det inte är körigt nog att bli förälder redan!

Har dom inget vettigt eller stöttande att säga så kan dom hålla truten! Ååååå vad jag blir aaaarg!!!

Asså folk! Att de inte skäms!
    Amning eller ej kan ju vara väldigt personligt, och även om man har ett "godkänt" skäl att inte amma så är det inget man ska behöva redogöra för främlingar eller ens för svärmor. Det angår bara familjen, barnets läkare och mammans läkare. 

När folk frågar mig varför jag inte ammar så säger jag bara "det passar vår familj" och upprepar det tills frågeställaren tröttnar.

(För nyfikna i tråden tar  jag läkemedel som går över i bröstmjölk och sabbar barnets tarmflora. Utan läkemedel får jag korvfingrar och så ont i fötterna att jag inte kan gå mer än ett par steg. Hade nog försökt amma annars.). 
  • Sansa Snark

Min pojke sover på sidan på dagarna. Helst med napp och helst med näsan lagom inborrad i en kudde eller liknande. Känns ok eftersom jag kan ha lite koll. 

• Sansa Snark
    Juronjaure skrev 2014-08-18 12:07:05 följande:

Har era barn fått vaccin mot rotaviruset, och isf, har de fått biverkningar? Min plutt ska få första dosen idag, är orolig att hon ska få feber eller annat elände...

Min son fick inga biverkningar alls.

För mig var det självklart att ta vaccinet eftersom en jobbarkompis tillbringade typ halva våren på barnakuten med sin tvååring som hade flera besvärliga luftvägsinfektioner som följd av rotaviruset. Huvva!
  • Sansa Snark
    soffipropp1987 skrev 2014-08-18 20:56:05 följande:

Har varit på första mammaträningen idag! Ett gäng på 20 mammor med sina barn och barnvagnar, måste sett kul ut. Men så skönt det va att börja röra på sig lite mer och med ögon på sig som säger till om man gör för mycket. Jättekul att träffa andra mammor också :) Har ni börjat med nåt annat än promenader?

Jag missade ju memon om att man inte får träna innan efterkontrollen, och min bm hade inga tider innan 1:a september så jag har börjat powerwalka och småjogga lite. Och så har jag en app som visar övningar för att bygga upp magmusklerna igen.
  • Sansa Snark
    Juronjaure skrev 2014-08-18 21:35:29 följande:

Jag bara undrar, VAD GÖR NI??? På en vanlig dag så där, hur ser den ut? Trodde att jag skulle känna mys-pys-känslor över mammaledigheten, och det gör jag också...ibland...men ibland känns det som att jag klättrar på väggarna med lillputt hängande i pälsen och inte vet vart jag ska ta vägen. Dålig dag. (Med gulljoller och många fina leenden, men just nu är jag bara så trött...)

Jag känner igen mig till 100%. Har varit själv hemma i två veckor med lilleman, och vissa dagar tror jag att jag ska DÖ av tristess. Visst, han är fin och mysig och allt sånt men att inte samtala med en vuxen människa på hela dagen har känts själsdödande. Och så får jag dåligt samvete för att det känns som att jag bara väntar på att han ska somna så att jag får läsa en bok i alla fall.

Har bara en kompis som är mammaledig men hon bor på andra sidan stan och hennes barn (hon har 3) är betydligt äldre än mitt så det blir inte så mycket häng.
    Känns som att jag sätter allt mitt hopp till ÖF, men tänk om jag inte alls trivs där?

Vad gör ni andra på dagarna?
  • Sansa Snark

Tv-serier, yes! Sätter typ alltid på ett avsnitt när lillen ska ha mat. Känner mig ibland som världens sämsta morsa som inte sitter och stirrat mitt barn djupt i ögonen under matningen....

• Sansa Snark

Har funderat på att lära mig att sticka, trots tummen mitt i handen, för att ha något att göra. Tyvärr hjälper det nog inte mot känslan av att vara isolerad.

• Sansa Snark

Min plutt har precis börjat sova 12 timmar (22-10) med bara en mat-paus. Tack tack, säger mamma och pappa, fortsätt gärna med det

• Sansa Snark
    smalljey skrev 2014-08-20 06:26:52 följande:
    Samma här! Förstår inte att hon ska vakna hela tiden?! Jag ligger bara och gråter nu för att jag är så slut av att ha jouren dygnet runt. Man kan ju fan aldrig slappna av längre, inte ens på natten får man ro.

Jag ammar inte så jag måste springa upp och fixa välling typ varannan timma hela natten och ska det ätas en längre stund och lagom tills jag lyckats varva ned och somna om är det dags igen ungefär. Det suger! ( jag orkar inte!!

Usch, läskigt med feber! Hoppas det går över fort!
    Usch,  det låter inte kul. Hade några sådana dagar för ett par veckor sen

Kan din kille hjälpa till med nätterna? Vi gjorde så att jag gick och lade mig tidigt, typ vid 10 och sedan tog pappan en matning innan han gick och lade sig, och sedan en matning vid 6-7 när han ändå skulle gå upp. Det gav mig lite mer sömn i alla fall.

Sen tycker jag att din kille kan ta "jouren" helt själv någon timme då och då så att du kan slappna av och gå och fika eller träna eller bara sova (om de går ut nånstans). Det är ett måste för mig, hade blivit tokig annars. 
  • Sansa Snark
    Mirabell skrev 2014-08-20 17:44:25 följande:
    Du måste få avlösning! Jag har också varit så trött ska jag tillägga. När kommer pappan hem? Lämna över till honom, han kan ju mata också! Han borde kunna ta halva natten eller hälften av nätterna. Jag hade aldrig klarat att ta hela nätterna själv då pyret också gärna är vaken. Ja pappan ska jobba men jag ska orka ta hand om honom och jag kan inte vara vaken dygnet runt, så är det bara. 

Gå hemifrån en stund (med barnvakt då) en promenad ensam kan skingra tankarna och ge lite energi. Det är ju den här ständiga jouren som är jobbig, om du går iväg så måste någon annan ta den så då kan du släppa det en stund, paus i huvudet liksom. 
    Jag håller med! Även om pappan jobbar så är det ju också ett jobb att ta hand om en bebis, det tror jag vi alla skriver under på! Och ska man sköta det jobbet så får man inte vara hur trött som helst,  man får panik till sist!
Svar på tråden Junibebisar 2014