Inlägg från: BlippBlopp |Visa alla inlägg
  • BlippBlopp

Junibebisar 2014

soffipropp1987 skrev 2014-08-04 21:30:29 följande:

Vad har ni för olja till era bebisar och hur ofta smörjer ni in dom?

Har barnängen men smörjer bara om han känns torr. Så totalt ca 6gg på 8 veckor. +2gg för att få bort skorv.
  • BlippBlopp

Angående röda rumpor kan jag rekommendera tvättkräm i pumpflaska från Apoteket. Det plus skumtvättlappar är supersmidigt! Deras hud blir aldrig mer irriterad och jag känner att det blir ordentligt rent efter bajset.

Jag delar skumtvättlapparna på mitten så räcker de längre också.

Har ni flera tips ni tycker underlättar er vardag?

Jag har ett till! Om jag byter nattblöjan i spjälsängen och matar i det mörka sovrummet så somnar han om på en gång. Innan satte jag mig och kolla på TV när jag matade. Och då kunde han vara vaken en timme efteråt. Väldigt jobbigt när jag själv vill somna om..

• BlippBlopp

Lite lugnande ord kan vara att jag har då aldrig ens hört talas om någons barn som fått biverkningar av vaccin.

Vi kommer ta alla vaccinationer.

• BlippBlopp
    Kela1981 skrev 2014-08-07 07:16:21 följande:

Usch! Känner mig urlakad, utschasad och fullständigt färdig. Vår prinsessa är sju veckor och jag undrar när man ska börja njuta av det som alla säger är så fantastiskt. Det är klart att hon är fantastisk och när de där leendena kommer så blir man ju helt knäsvag. Men hur hanterar man sömnbristen egentligen? Och då har vi ändå en hyfsat lätt bebis tror jag.

Första "bråket" med sambon kom nu klockan 6 på morgonen så där gick den dagen åt skogen. Vill bara sätta livet på paus och få lite andrum. Sitter bara och gråter och vill inte mer. Är det så här det ska vara?

Förlåt men jag behövde bara kräka av mig lite...allting känns lite tufft just nu.

Förstår hur du känner dig...

Har också suttit med en gråtande bebis i famnen och själv storbölat av utmattning.

Det har blivit bättre här de senaste två veckorna ( plutten blir 9 veckor på lördag)

Det är så där ibland men det blir bättre. Svårt att säga när bara..

När jag själv skulle överleva dagen så kom farmor och gick en barnvagnsprommenad, jag tänkte lite extra på att äta och dricka (hade massa gorbys och risifrutti hemma som gick snabbt att ta fram) och sen när mannen kom hem stängde jag in mig i sovrummet med ögonbindel och öronproppar. Sen sov jag i 1-3 timmar eller bara låg å pilla med mobilen.

Om du håller på att drunkna och behöver en kort paus, så får man faktiskt bulla upp med filt/kudde på golvet, lägg bebisen där. Sen går du ett varv runt huset!
  • BlippBlopp
    soffipropp1987 skrev 2014-08-07 21:03:57 följande:

En fråga

Vad gör ni av era bebisar om dagarna? Tänk att den har fått mat och är ganska nöjd.

Vi har liggdelen från vagnen ståendes i soffan (vid divan-delen så han ligger säkert) där kan han ligga medans vi busar, kittlar och pratar. Eller så gör vi det medans han ligger i famnen/lutandes mot armstödet/kudden i soffan.
    Sen brukar han sitta själv i babysittern och stirra på taklampan, TVn, äta på sina händer, prata för sig själv.

Det finns två leksaker han gillar att vi viftar med, annars verkar han inte riktigt ha fattat grejen än. Därför har vi inte köpt nått babygym än (blir 9 veckor på lördag)
  • BlippBlopp
    soffipropp1987 skrev 2014-08-10 05:15:13 följande:

Idag ska vi ta lite kort hos en kompis som har en studio. Ska bli jättekul att föreviga våran lilla plutt! (Inte för att vi inte redan har gjort det, har tagit kanske 1000 bilder på honom redan) Hoppas bara att han är på humör :)

Man måste ju ta hur många bilder som helst för han är ju såå söt! Känner ni igen er? :)

Håller med! Man vill visa hela världen vilken underbar och söt unge man har! Jag försöker att inte spammaihjäl min Facebook men det är svårt :P

På instagram unnar jag mig att lägga upp en bild om dagen.

Sen ska jag samla ihop och göra en fotobok med gravidbilder och hans första månader.
  • BlippBlopp
    rosii skrev 2014-08-10 21:42:03 följande:

Jag har reflekterat ett tag över att jag har väldigy ont i leder främst fötter händer och knän, men även stel i hela kroppen. Googlar & hittar att amningen kan vara boven. Så jäkla sjukt? Någon annan? Är så himla jobbigt, idag har jag inte klarat av att gå normalt, endast belastat på hälarna :(

Detta begränsar mina powerwalks som jag då idag var tvungen att vila från! Tog ipren tidigare och nu verkar jag ändå kunna stödja lite igen!

Jag har också gått länge och funderat över när jag ska sluta ha ont i kroppen.

Knäna är värst! Gör ont varje gång jag reser eller sätter mig. Och stå på knä är bara att glömma!

Sen är jag allmänt stel och känner mig som en 90-åring. Ont i fotsulorna på morgonen med.

Jag slutade amma för fyra veckor sedan och det har inte blivit bättre för det. Tror jag bara måste bygga upp muskulaturen igen. En annan gick max 100 steg om dagen från april till juli...
  • BlippBlopp
    nica skrev 2014-08-11 07:02:35 följande:

Min fråga om utvecklingen är p g.a. att jag fått uppfattningen av att vissa tror att jag ljuger om vad min lilla bebis kan. Men att jag har svårt att tro att bebisar i denna åldern inte kan samma som henne. (Jätte dålig på att förklara:-P)

Jag har fått en uppfattning om att "magbebisar" är tidigare med just sånt. Å att det lär sig det mellan 2-3 månaders ålder.

Vår kille är 9 veckor och för 3 började vi vända honom på mage och träna nacke. Han är en "ryggbebis" och avskydde mage innan han fick bättre muskulatur. Han kan samma som din dotter förutom att han försöker inte vända sig.
  • BlippBlopp
    nica skrev 2014-08-11 11:02:25 följande:

phpZ8Z8Jg13954.jpg

La henne på kudden i morse...busunge <3

Nämen! Har hon vänt på sig?
  • BlippBlopp

Det här blir jag inte riktigt klok på..

Jag har funderat hela dagen på när egentligen sonen funnits till i ett år (räknat då från när han blev till.) Och enligt RUL skulle han ha blivit till två dagar INNAN mitt MF.. Det verkar inte så troligtvis..

Men enligt tidigt UL i v10 blev han till 3 dagar efter MF.. Men vi hade sex 7 och 12 dagar efter.. Spelar väll egentligen inte så stor roll men hade varit kul och veta.

Vet ni vilken dag era bebisar blev till?

Och är det någon som vet när man får mens igen?? Har inte ammat på fyra veckor nu.

• BlippBlopp
    Sansa Snark skrev 2014-08-12 13:57:52 följande:
    Beräkningar från ultraljud är inte så supersäkra som folk (inräknat vårdpersonal) tror. Bäst uppskattning på hur långt gången graviditeten är får man vid vecka 6-8 typ, därefter ökar felmarginalen mer och mer så jag tror inte du har varit med om någon jungfrufödsel smile1.gif
    Nä det verkar vara väldigt "mellan tummen och pekfingret". Haha nä han är sjukt lik sin pappa så där är inga konstigheter. Men det verkar som jag egentligen blev igångsatt två veckor för tidigt i så fall. Inte för att jag klagar men!
  • BlippBlopp
    ellami skrev 2014-08-12 21:58:56 följande:
    Här är en till med en gosse på 10 veckor som väger 6100 g ;)

Vi valde att avstå från rotavirusvaccinet idag. Det kändes onödigt ärligt talat.. Ger typ ett års skydd. Ska ändå inte ha mitt barn på dagis innan dess där risken kanske är störst att smittas. Tyckte inte det var värt biverkningarna som är vanligt förekommande enligt fass.
    Vi var på BVC idag och min kille på 9,5 veckor vägde 6,8kg och var 61,5cm lång :)

Ville bara lägga till att ang vaccinet så räcker det "minst två år" enligt 1177. Och enligt mitt BVC kan man räkna med flera år. (Menar inget dömande. Tyckte bara att "typ ett år" var lite att ta i ) :)
  • BlippBlopp
    Juronjaure skrev 2014-08-18 12:07:05 följande:

Har era barn fått vaccin mot rotaviruset, och isf, har de fått biverkningar? Min plutt ska få första dosen idag, är orolig att hon ska få feber eller annat elände...

Ingen reaktion alls av vaccinet
  • BlippBlopp

Är det bara jag som har roligt på dagarna? :P

När jag inte ägnar mig åt bäbisen (tex mat och lek) så kan jag kolla serier, sitta med mobil/dator, städar nått, spela Wii, handla, gå power walk med vagnen, ut och träffa nån kompis, eller bara sova.

• BlippBlopp
    Kela1981 skrev 2014-08-20 22:12:48 följande:
    Jag ger också ersättning och har löst nätterna med en termos med lagom tempererat vatten samt en doserare så jag slipper räkna fel på måtten mitt i natten. Nattlampan i hennes rum ger tillräckligt mycket ljus för att kunna hälla upp rätt mängd vatten så det går snabbt och smidigt utan att behöva tända överallt osv :)
    Nån gång när jag varit dödstrött och inte orkar gå till köket har jag tagit en tetra.

Jag tänker, hur farligt kan en rumstempererad ersättning vara jämfört med en värmd till 37 grader? Inte alls skulle jag säga. Det är lätt värt 10kr för att snabbt få somna om igen.
  • BlippBlopp

Jag har ett system med Semper pulverersättning som funkar kalas för mig.

Kokar pyttelite vatten i kastrullen så det går fort. Häller upp mellan 60-80ml (för mat på 165ml) i MAM-flaskan (som jag steriliserar i kastrull en gång i veckan)

I med pulver, skaka/blanda.

Fyll på med kokat, kallt vatten från kylen, blanda.

Fyll på kylskåpsflaskan med det nykokade vattnet (max 160ml med lite kvar av det kalla)

Nu har maten perfekt temperatur och kylskåpsvattnet hinner svalna tills nästa matning.

• BlippBlopp
    BlippBlopp skrev 2014-08-21 20:47:03 följande:

Jag har ett system med Semper pulverersättning som funkar kalas för mig.

Kokar pyttelite vatten i kastrullen så det går fort. Häller upp mellan 60-80ml (för mat på 165ml) i MAM-flaskan (som jag steriliserar i kastrull en gång i veckan)

I med pulver, skaka/blanda.

Fyll på med kokat, kallt vatten från kylen, blanda.

Fyll på kylskåpsflaskan med det nykokade vattnet (max 160ml med lite kvar av det kalla)

Nu har maten perfekt temperatur och kylskåpsvattnet hinner svalna tills nästa matning.

Glömde lägga till att allt tar MAX 5 minuter. Så om jag genast sätter på vatten när han vaknar, eller petar honom på kinden för att se om han öppnar munnen, eller bara gör mat för att det var länge sedan.

På så vis börjar han inte tokskrika efter maten. Eventuellt bara ligger och ropar när jag är i köket.
  • BlippBlopp

Vaccineringen förra veckan gick bra. Han grät bara ca 3-4minuter. Hade säkert varit kortare om inte jag också hade börjat gråta..

Stackarn hade jätteont resten av dagen och det tog en evighet att få honom somna för natten..

Gnället har inte gått över heller för nu är det två små tänder på väg ut. Det gör så ont i hjärtat att plutten är så ledsen hela dagarna. Även fast vi ger alvedon och bitsaker åt honom :(

• BlippBlopp
    Juronjaure skrev 2014-09-23 23:13:07 följande:

Alltså, alla får göra som de vill, men hur hög barnadödlighet skulle vi inte ha i sverige om dessa massvaccinationer INTE hade införts? Anledningen till att många sjukdomar som förr dödade barnen har utrotats i landet är ju just att staten rekommenderat och lyckats få nästan alla föräldrar att låta vaccinera sina ungar. Om folk i större utsträckning struntar i att vaccinera sina barn lär ju dessa sjukdomar komma tillbaks, och hur många ungar kommer inte dö då? Så tänker jag...

Jag håller med dig. Jag kan inte låta bli att tänka när folk nekar vaccin om hur det hade kunnat gått för mig.

När jag var på första besöket hos min BM och lämnade blodprov fick jag sen veta att mitt skydd mot röda hund var nästan obefintligt, å hade gått ur.

Då röda hund inte behöver ge så svåra sjukbesvär för vanliga kan jag tänka mig att många struntar i att vaccinera mot det. Och tänker att det är bättre att sjukdomar får läka ut själv.

MEN om nu ett av dessa barn BARA HADE HOSTAT åt mitt håll på tex tunnelbanan.

Så hade (inte "skulle kunna", utan det är pest eller kolera här) jag antingen förlorat mitt barn i magen, eller så hade han fötts med allvarliga fosterskador...

"Men då får man väll stanna hemma med det sjuka barnet?" Det kan ta upp till tre veckor efter smittan innan barnet blir sjuk. Och det är lätt att anta att barnet har lite allergi, eller så finns inga symptom alls. Alltså väldigt lurigt virus.

Jag skulle iaf inte vilja ha på mitt samvete att jag kan ha orsakat någon missfall...
Svar på tråden Junibebisar 2014