• Tizi

Junibebisar 2014

Amen klart man får klaga!! Det ÄR jobbigt ibland, vi är ju bara människor och det betyder inte att vi inte älskar våra små för det!!

Angående träning så har jag bara börjat med barnvagnspromenader hitills men ska följa Olgas träningsprogram nu tänkte jag. Har köpt och läst hennes bok "träning för nyblivna mammor". Jag har i princip känt mig som vanligt direkt efter förlossningen men vill inte stressa med träningen heller.. Jag gör så mycket som jag orkar med och klarar av. Lillan blir 6 veckor på måndag och jag har inte bokat nån tid för efterkontroll än. Har ni gjort det?

• Tizi

Min lilla somnar ca 22.00 i sitt babynest mellan oss i sängen och vaknar för att äta ca 04.30 första ggn och sen vid ca 7.30. Förut har hon ätit vid 2.30 också men det målet har försvunnit nu

Ibland ammar jag henne innan jag själv lägger mig vid midnatt i förebyggande syfte för att hon ska hålla sig längre. Både hon och jag somnar om direkt efter mat så jag känner mig ganska utvilad på morgonen ändå.

• Tizi

Nädå, jag är oxå en gravidnjutare. Jag har haft tre lätta graviditeter och mådde super. Bara att tacka och ta emot :) Jag har dock full förståelse för dem som har en jobbig graviditet, inte lätt att njuta då!!

ellami skrev 2014-08-08 22:52:11 följande:

Är det bara jag här som älskade att vara gravid?! Trots att det var både tufft och svårt emellanåt var det ju underbart mysigt <3 sen verkar jag vara den enda som dessutom redan är sugen på en till, ha ha.. Nä inte direkt men vill gärna ha tvåan tätt så det blir max 2 år mellan första och andra barnet :)

Detta är ju vår tredje bebis och syskonen är 7 år o 5 år. Min man kombinerade föräldraledighet med semester från lillans BF o var hemma 8 veckor i sommar (lillans 6 första veckor då jag gick över 2v). Så jag har verkligen kunnat njuta av vår älskade tjej. Vi har ju vart 4 st som hjälpts åt med henne så det är ju bra mycket lättare än att vara själv. Syskonen är ju så stora och älskar att hjälpa till med lillasyster. Det är stooor skillnad mot när jag var ensam med en tvååring o en bebis när pappan bara kunde ta de där 10 pappadagarna i början. Blir det en till nån gång kommer vi definitivt vara hemma båda två några veckor i början igen!
  • Tizi

Min bebbe är oxå duktig att hålla upp huvudet och gillar att ligga på mage. Hon har dock inte vänt sig än, tror det är väldigt tidigt för en 6-7 veckors.

Vi skulle på läkarkontroll i tisdags men hade skrivit fel tid i kalendern så kom en timme sent!!! Gaah va pinsamt! Fick ny tid på onsdag och enligt BVC sköterskan kollar läkaren bland annat höfterna igen samt om bebis kan le o få kontakt med o så.

nica skrev 2014-08-11 06:48:41 följande:

De s.k amnings reumatism, vad beror de på? Jag tänkte lite att de kanske kunde ha att göra med någon typ av vitamin brist? Tar ni några vitaminer som ammar? Bara funderingar inte så insatt i det:-P

Min lilla prinsessa ska på läkare koll på torsdag (2 månader koll) hon blir 7veckor då. Vad har de gjort på 2 månaders kollen på era bebisar?

Måste även fråga en annan sak. Min tös är jätte duktig med hålla huvudet och vi behöver inte stötta nacken+ att hon lyfter huvudet och tittar rundor när hon ligger på mage. Hon försöker vända sig när hon ligger på msge/rygg och lyckas när hon ligger på rätt länge på magen. Så nu till min fråga de min dotter kan är väl inte helt ovanligt att bebisar i denna åldern kan?

• Tizi
    smalljey skrev 2014-08-11 10:01:37 följande:

Jag börjar känna mig deprimerad. I några dagar nu så har jag haft svårt att känna mig glad, att orka vara glad och orka ta hand om lilltjejen. Jag avgudar henne men känner mig skitledsen över att det känns som att jag inte är gjord för att vara mamma jag sörjer min frihet, mitt liv innan graviditeten. Det handlar inte om att festa, utan att kunna jobba hur och när jag vill, träffa vänner över en fika utan att behöva fokusera 99% på bebisen genom hela. Att passa upp på den lilla konstant. Att aldrig få sova längre än Max 2 timmar åt gången. Jag trivs inte i rollen och börjar få panik, för det här är ju resten av livet. Visst, spädbarnsperioden går ju över (om lååååång tid som det känns nu) och då blir det väl bättre. Men fan, känner mig så sjukt ego och skitledsen jag hoppas att det är sömnbristen som spökar, men funderar på nån variant av förlossningsdepression. Kanske borde gå och prata med nån?

Åh vännen, att få barn är en omställning som heter duga! Jag förstår dina tankar och det är nog väldigt vanligt att känna så. Sömnbristen kan slå ner en totalt och det ÄR skitjobbigt att inte kunna göra precis vad man vill när man vill som man kunde innan barnen kom. Mina stora är 7 o 5 år nu så jag börjar ju om lite :) Mitt tips är att tänka att bebben får hänga med dig och anpassa sig efter det DU ska göra och inte tvärtom. Ska jag iväg o fika, handla eller träna så får bebisen följa med helt enkelt. Jag har vägrat att stanna hemma bara för att det är "enklast" så IFALL bebisen skriker etc. Skriker hon får jag väl sätta mig o amma nånstans då. Hitta en lösning lixom. Tror man kan bli väldigt låst annars. Jag bestämmer och inte bebisen och det har funkar jättebra med mina barn :) Sen är ju alla barn olika såklart, inte så kul att ge sig ut med en kolikbebbe kanske!!

Tycker ändå att du ska prata med BVC om detta om det skulle vara en form av förlossningsdepression.

Som du skriver så går spädbarnstiden över ganska snabbt och du kommer växa in i rollen som mamma, jag lovar!
  • Tizi

Angående dop/namnkalas så ångrar jag faktiskt lite att vi döpte de äldre syskonen. Jag vet inte riktigt varför vi valde att göra det och såhär i efterhand önskar jag att vi haft namnkalas istället. Så hur gör vi med trean nudå? Blir ju lite dumt att inte döpa henne när syskonen är döpta?

Idag har vi vart på läkarkontroll o mätt o vägt. 1,7 kg upp o 7 cm längre sen 7 veckor tillbaka. Skönt när dom växer bra!

• Tizi

Min lilla är vaken ganska mycket på dagarna. Hon sover korta stunder och det betor nog mest på att hon blir väckt av syskonen i tid o otid Hoppas hon sover längre stunder när dom börjat skola/förskola sen igen! När det låter och händer nått så MÅSTE hon vara med verkar det som..

• Tizi

Jag har oxå amningsinlägg hela tiden! Jag hade problem med läckage flera år efter jag sluta amma storasyster!! Såå drygt!

• Tizi

Nej det läckte ju inte så mycket som när jag ammade och jag behövde inte använda inlägg men det var ofta det var fläckar och lite blött i bh-n om jag tryckte emot nått med brösten osv, tex när jag sov utan bh så kunde det bli små fläckar på lakanet. Jag kunde ju trycka ut massa mjölk om jag ville men det undvek jag ju såklart! :)

Hoppas att det inte håller på så länge efter denna amningsperioden...

rosii skrev 2014-08-18 10:00:10 följande:

Nämen fyfan. Fick du använda skydd även i flera år efter? Finns det nån hjälp att få, gud vetti tusan vad jag skulle göra..

• Tizi

Det är nog väldigt stor skillnad när man har fler barn vad man gör på dagarna. Just nu har jag alla tre barnen hemma men sonen börjar skolan på onsdag o dottern förskolan först nästa vecka. Jag har massor att ta tag i här hemma och har skrivit en lista på saker jag vill hinna med mellan alla aktiviteter! Barnen har två aktiviteter var i veckan så bara det är sysselsättning nog för oss!!

Jag ska börja med lillans fotoalbum nästa vecka tex så det är ett tips från mig. Jag har scrappat ihop fotoalbum till de stora barnen och dom älskar att titta i dom

Svar på tråden Junibebisar 2014