Domino skrev 2015-01-28 17:44:21 följande:
Jag slutade med mina piller för att dom gjorde mer skada än nytta (som t ex minskad sexlust). I dom värsta fallen hjälper dom den drabbade, om man är såpass deprimerad att man bara ligger i sängen. Sen är dom beroendeframkallande. Jag var tvungen att hitta andra lösningar till mina problem än att stoppa i mig piller, som jag fick direkt innan jag ens han säga hej när jag träffade läkaren. Oftast puttar man problemen åt sidan när man äter piller. Det känns bra när dom börjar verka och i många fall äter man dom år in och år ut. Grejen med SSRI är att hjärnan vänjer sig med serotoninet och efter ett tags användande måste man höja dosen. Det är därför många äter olika/flera SSRI-preparat bara för att kompensera för att serotoninnivåerna gått ner.
Är inte meningen att kasta skit eller vara otrevlig. Det är tur att dom finns, men det finns alternativ till bättre välmående än att gå till doktorn och få nåt kemisk i sig. Jag slutade med mina piller för 1½ år sen och kan säga att första året var en utmaning utan dom, men med lite jävlaranamma och stora doser motion så gick det bara uppåt .
Låter intressant det här du skriver!
Jag äter Ecitalopram sedan en tid tillbaka. Jag är så sjukt trött och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Många säger ju vädret mm men tycker jag provar allt. Fick en tid på onsdag så hoppas jag ska kunna få hjälp på nått vis.
Helst vill jag klara mig utan tabletter men just nu vet jag varken in eller ut?! Känner mig som ett frågetecken! Skulle ju vilja må bra utan att stoppa i mig saker men ja det är svårt allting :(
Roligt att du mår bättre! Då finns det kanske hopp om livet iaf :) ?