• Anonym (Kännermigdum)

Äter medicin för depression och har minskad lust

Hallå! Som rubriken säger så undrar jag om det är någon annan som äter medicin för depression och känner minskad lust?

Jag har sambo som såklart vill ha sex men jag känner som ingen lust. Vet att det har med medicinen att göra och funderar om jag kanske borde sluta med medicinen men är då rädd att depressionen ska komma tillbaka. Samtidigt vill jag ju inte att min sambo ska känna som att jag inte vill ha sex för det vill jag innerst inne men känner som aldrig något sug efter sex, för mig känns det som pussar och kramar räcker.

Någon annan som känner liknande?

/ tjej som känner sig dum

• Svar på tråden Äter medicin för depression och har minskad lust
  • Anonym (Tjej)

Jag känner igen mig 100% :/ vilka tabletter äter du?

• Anonym (Kännermigdum)
    Anonym (Tjej) skrev 2014-06-23 22:31:41 följande:

Jag känner igen mig 100% :/ vilka tabletter äter du?

De heter citalopram tror jag, du då? Hur länge har du känt så här?
  • Kalle på Spången

Minska dosen till hälften,och ersätt den andra halvan med Testosteron då höjer du sexlusten och kommer att må bättre överhuvud taget.Lycka till,inboa mig om du vill veta mer.

• DeadMexican

Prova byt till något annat SSRI.

Citalopram står som första punkt på läkarens ordination vid nedstämdhet. Förklara biverkningarna och fråga om det går att testa något annat.

Byte mellan SSRI är relativt smärtfritt. Du behöver inte trappa ner och sen upp igen, det är bara byta piller och se ifall det hjälper.

• Anonym (Kännermigdum)
    Kalle på Spången skrev 2014-06-25 21:48:34 följande:

Minska dosen till hälften,och ersätt den andra halvan med Testosteron då höjer du sexlusten och kommer att må bättre överhuvud taget.Lycka till,inboa mig om du vill veta mer.

Tack för tipset!
  • Anonym (Kännermigdum)
    DeadMexican skrev 2014-06-25 21:52:28 följande:

Prova byt till något annat SSRI.

Citalopram står som första punkt på läkarens ordination vid nedstämdhet. Förklara biverkningarna och fråga om det går att testa något annat.

Byte mellan SSRI är relativt smärtfritt. Du behöver inte trappa ner och sen upp igen, det är bara byta piller och se ifall det hjälper.

Tack för hjälpen! Ska nog försöka få kontakt med läkaren och se om man kan byta medicin eller nått.
  • Anonym (Jo)

Kan vara jättesvårt att få orgasm i början när man äter dom också, men för mig gick det över med tiden, kolla om du kan byta som sagt, citalopram är väldigt milt annars.

• Anonym (SSRI)

Många SSRI preparat påverkar på det sexuella planet, inte så konstigt kanske om man tänker efter då dess funktion är att kapa toppar och dalar i psykiskt mående.

• techgrrl

Jag äter Citalopram sedan fem år tillbaka (20mg / dag). Trodde att de var orsaken till min minskade sexlust, men sedan tog jag ut min p-stav och helt plötsligt kom all lust tillbaka. Så ett tips kan vara att se över kombinationen av antidepressiva tabletter och preventivmedel. Båda kan minska sexlusten och tillsammans kan det bli riktigt dåligt.

• Anonym (sportointresse)

Jag äter fluoxetin och lamotrigin. Åt tidigare sertralin och citalopram i olika omgångar. SSRI-preparat = noll sexlust. 

Kommer jag väl igång så, ja, då duger det väl, men sträckan dit är lååååååång och jag kollar hellre på sporten. *syftar på signaturen och suckar*

Svar på tråden Äter medicin för depression och har minskad lust