Sonen ska sluta med napp. Jag orolig... Behöver råd!!!
Hej,
Vår son fyller 3 år i slutet av augusti. Han är TOTALT BEROENDE av sina nappar. Han vill alltid ha en i munnen, och MINST en i vare hand. Ofta säger han: "Mååånga nappisar, mamma!" Det räcker alltså inte med den han har i munnen.
Så fort man hämtar på förskolan ropar han efter nappen, så fort vi kommer hem efter något... Ofta vill han t.o.m. ha den när han leker.
Vi har pratat ett tag med honom om att han ska lämna alla sina nappar till kaninen på Liseberg i sommar. Han kommer säkert att lämna dem, men sen... När vi sätter oss i bilen för att åka hem, när han ska slappna av i soffan, när han är ledsen, trött och framförallt när han ska sova för natten. HUA!!! Jag känner mig på allvar riktigt orolig över hur detta ska gå! Och då kommer han väl givetvis känna av min oro och osäkerhet. Han kommer ju bli hysterisk!? Hur gör man då?
Jag kommer på riktigt tycka så synd om honom och må dåligt själv av att se honom så ledsen. Det är ju trots allt vi som har "skämt bort honom" med napparna och nu helt plötsligt vil vi ta bort dem.
Har givetvis försökt begränsa det genom att han bara har på natten osv. Men det går inget vidare...Han VET ju att de finns hemma och han tjatar ju tills man inte orkar lyssna längre.
Jag behöver verkligen råd här!!
Hur har ni gjort? Hur blev det? Hur underlättar man på bästa sätt?
vad kan jag förvänta mig? Ni som har haft nappberoende barn, hjälp mig!
tack!