-
Ofta så flyttar moderkakan på sig i takt med att magen växer, men jag kommer snittas av andra orsaker, så det i sig är inget bekymmer. Däremot är det något större risk för komplikationer om det blir moderkaksavlossning och man måste akutsnitta, den risker är något förhöjd om jag fattat rätt...trytofindme skrev 2014-09-14 16:23:21 följande:Men usch vad hemskt med en sådan blödning, och jobbigt att veta att du kommer blöda mer. Skönt att allt var bra med nummer ett i alla fall, men vad gör man om moderkakan ligger så? Det kan ju inte vara bra.
-
Jag pluggar samtidigt som jag jobbar, så nu får jag ju tid för studierna :) förutom att hemtentan som ska vara inlämnad imorgon kl 9 får stryka på foten då jag hade planerat använda mig av universitetsbibliotekets referenslitteratur idag då jag inte köpt böckerna utan brukar läsa där. Men blir att omprioritera, bäbis går ju före..LillLouise84 skrev 2014-09-14 16:23:22 följande:Men vad jobbigt
men skönt att du har sett att en lever och mår bra. Du får bunkra upp med filmer och vila i säng/soffan och tänka på att det är det bästa för bebisen.
-
Japp det har vi, fast för min del kunde de inte komma underfund om det är klassisk eller hypermobilitetstypen.Tjejen01 skrev 2014-09-15 14:15:19 följande:
Låter jobbigt! Hoppas det blir bättre.
Får man fråga vad du har för bindvävssjukdom? Jag har nämligen EDS-hypermobilitetstypen så tänkte mest på om vi har samma bindvävssjukdom?
-
Mår ganska bra, blödde en massa igår kväll, sen har det lugnat sig men har lite konstiga sammandragningar som gör ont ut i ryggen -mer än i magen. Orkar inte oroa mig så mycket som jag trodde, nojjar mer över studierna :PSkumbollen skrev 2014-09-15 10:43:00 följande:
Men usch leionhjerta! Det lät inget vidare alls! Hur mår du nu?
Har varit en snabb sväng på jobbet och lämnat sjukintyg eftersom jag kommer vara borta ganska länge nu, samt plockat fram de riskanalyser jag gjort och anat som underlättar för stressad chef, så mitt skrivbord är rent. Hr även en snäll klasskompis som har böckerna jag behöver till tentorna och jag får låna dom i en vecka, så hinner troligtvis läsa det jag behöver, så jag kan skriva klart dom nu när jag inte kan gå på några föreläsningar.
Det finns hopp om det. Annars klappar jag mest katten... typ...
-
Ja, det tillhör ju inte vanligheterna precis :)Tjejen01 skrev 2014-09-15 16:54:37 följande:
Okej, där ser man. Tråkigt när de inte kan sätta vilken av typerna man har. Men jag tycker det är intressant att det fanns en till här som har samma sjukdom samt ska ha barn i samma veva! :)
-
Oj, vi har inte fått någon kallelse till RUL än, de så på KUB att det kommer en och att ul beräknas göras i gravvecka 19. Nåja är ju ett tag dit. Är ju 14+4 men känns drygt att vänta på kallelsen trots att jag fick en ordentlig titt i förrgår då vi var in för blödningarna.Pojkmamma01 skrev 2014-09-14 08:58:30 följande:
Jag fick göra ett tidigt ul när jag var i v 12, 11+4.. Jag har varit rätt orolig och en dag innan inskrivningen så fick jag lite blod på pappret när jag var på toa.. Så det känns ju skönt att iaf ha sett lill*n i v 12.. Som levde rövaren där inne.. Men jag längtar så klart hur mycket som helst till Rul, 6oktober.. Men oron är tillbaka att nåt ska vara fel.. :-/
Skönt att kunna prata med andra (ni) som är i samma sits..
-
Jodå, flera landsting har ultraljud i v 12. Hos oss gör man KUBtest då och vill man inte göra det så får man gå på ett vanligt ultraljud men utan mätningar. Alla oavsett ålder erbjuds dessutom KUB. Så det är väl så att det är väldigt olika var i landet man bor. DEt enda som är samma är ju rutinultraljudet runt v 18-20 som erbjuds samtliga.Cortsu skrev 2014-09-23 21:53:03 följande:
Var till barnrådgivningen idag med min dotter (2,5 år) och frågade hälsovårdaren om jag kunde få lyssna på hjärtljuden på samma gång då jag inte hört dem ännu, och de va så ljuvligt att få höra<3 153 slag i minuten:) gick idag in i vecka 15 (14+0). Jag är från finland och vi har ett ultraljud redan i vecka 12 här. Tycker de e lite dåligt att ni inte har de i sverige, man vill ju se tidigt att allt e ok.
Innan mitt landsting erbjöd ultraljud i v12 så lyssnade man på hjärtljuden i ca v 15, det har man tagit bort. Så nu är det ett tidigt hälsosamtal och sedan inskrivning runt v10. ultraljud runt v 12 samt 18-20 och därefter barnmorskebesök runt v23. Sen sker barnmorskebesök med ca en månads mellanrum utom sista tiden då det blir lite tätare... -
Ja det är sjukt orättvist faktiskt. Vården ska ju vara lika oavsett var man bor, men så är det långt ifrån.
Har ett annat exempel på hur det kan skilja sig. En bekant skulle ha barn nr 2 i juni(många år sedan) i februari känner hon att vattnet går. Ringer in till förlossningen (Växjö) och de säger att nej du har nog bara kissat på dig, vilket inte är helt ovanligt. Hon står på sig och åker in. Blir liggande ambulanstransport till Lund (ca 20 mil) direkt eftersom man gjorde bedömningen att öka chanserna för fostret att förlösas där om det krävdes. Hon låg till april innan bebben slutligen föddes två månader för tidigt. Allt har gått bra.
Några år senare råkade en kollega (på annat kontor) utför samma sak, men hon bodde i Sundsvall. Vattnet gick redan i v 19 men där gjorde man ingen åtgärd utan hon jobbade med vattenläckge, i v 23 fick hon plötsligt hög feber visade sig att hon fått en infektion med blodförgiftning och barnet dog. Ändå visste man att denna kvinnan var högrisk då hennes första barn föddes för tidigt och nonchalerade det så totalt. -
Landstinget Kronoberg. (södra Småland, Växjö med omnejd.Kpax skrev 2014-09-24 10:49:07 följande:Vilket landsting tillhör du? Jag överväger en flytt. ;) I Västmanland är det som LillLouise84 beskriver. Vill man ha KUB kan man vända sig till Örebro och betala själv, jag ångrar att jag inte gjorde det.
-
Jo fast trots att vi bor i södra Sverige så vet jag flera som trots det har, ja inte 12 mil men 7 mil till sjukhus med förlossning även här har de valt att lägga ner förlossning och BB på vissa sjukhus.LillLouise84 skrev 2014-09-24 10:54:40 följande:Så jävla arg man blir när man hör sånt. Men jag har stött på många som tror att om man bor norr om dalälven så finns det inte ens människor. Bara för att man är född och uppvuxen på landet och har valt att stanna så är man inte berättigad till bra sjukvård
. Som sagt vi får ett ul och för att få det måste vi åka 12 enkel resa utan ersättning. Samma sak med förlossning och gyn, 12 mil med värkar låter väl som en höjdare. Vi hade för 18 år sedan Sveriges modernaste förlossningen och BB, med bubbelpool på alla rum. Men det rev dom och gjorde kontor av.
Jo provade på de där 12 milen i somras då ena tvillingen dog då vi var hos svärföräldrarna i Edsbyn, blev Gävle som tog emot oss för Bollnäs hade inga resurser till det öht. Lite snopen blev man allt. -
Nej nu har du fel. Visst får du bekräftelse på liv! Du kommer se både hjärtat slå och barnet sparka och röra sig på KUB. Man ser både händer och fötter osv.trytofindme skrev 2014-09-25 19:58:38 följande:Jag tillhör också Gävleborg. Vi ville göra KUB, men var i så fall tvingade att åka till Stockholm, fick jag veta efter att ha letat fram och tillbaka väldigt länge. Kändes inte värt att ta ledigt ifrån jobb för att åka långt, och dessutom betala tusenlappar för att göra testet. I och med att man inte får minsta bekräftelse på liv förrän RUL (som jag måste åka 10mil enkel resa för) köpte jag en doppler för att lyssna på hjärtat. Vet inte hur jag hade stått ut utan att höra hjärtat.
Du ser ju hjärtat slå redan i v6-8 på ultraljud och jag som nu är uppe i 14 ultraljud innan RUL har ju haft möjligheten att följa mina små genom processen från embryo och tidigt fosterdöd till att man växer som man ska.... -
ahh ja menar hon så, så förstår jag precis hur hon menar. Men man brukar ju få lyssna på hjärtljuden minst en gång innan RUL. Vi fick det på den tiden de inte erbjöd KUB, så då fick man ju ändå veta om det var något eller ej.Skumbollen skrev 2014-09-26 13:23:42 följande:
Jag vet inte, men fattar det som att "trytofindme" inte har gjort några ul eller kub vilket gör att de inte får några livstecken före rul om de inte köper en egen doppler eller får starka fosterrörelser innan dess. Inte att man inte ser något på ovan nämnda undersökningar, rätta mig om jag har fel :)
-
Vi som sett vår/a ganska mycket kan bara bekräfta att rörelser syns tidigt.bb2014 skrev 2014-09-26 10:53:59 följande:
Ja som Lejonhierta skrivet ser man massor vid KUB! hjärtslag, hur bebisen rör sig (armar och ben), aktivitet i navelsträngen. Absolut värt det! Fin bild fick vi också.
Vi gjorde IVF så vi gjorde ett tidigt VUL i vecka 8. Redan då såg vi hur den minimala räkan viftade på rumpan :)
-
Samma sits här, mina barn är 9,10,12 och 15 år. Enda som är kvar är resesängen eftersom vi ganska ofta har vänner på besök som har småbarn. I övrigt är det helt tomt. Men har inte börjat köpa än och kommer inte göra före årsskiftet. Köper endast lite kläder samt bilbarnstol. Vagn och sånt får vänta. Mannen är av samma uppfattning. Alldeles för skakig graviditet för att vi ska kunna glädja oss än -tyvärr.snö 81 skrev 2014-09-29 19:18:24 följande:
Min dotter är nästan 5 år och jag trodde inte att jag ville ha fler barn så jag har inte en endast liten sak kvar. Mannens barn är så stora så han har inte heller kvar något. Så vi står på ruta ett precis som förstagångsföräldrar.
Jag har börjar tjuvkika lite på håll :) men så förra veckan kunde jag inte låta bli att buda hem en liten overall och en pytteliten kofta från Tradera. Så det är ungefär det vi har nu. Vi ska börja kolla på vagn efter RUL, vet inte alls vad jag vill ha för vagn denna gången.
-
Jag har råkat ut för liknande, vid 3e sonens förlossning som var under narkos och kejsarsnitt hade vi kommit överens om att sterilisera mig eftersom jag inte tål hormoner. Han är född i september... Fick tillbaka min mens ganska tidigt, stormen Gudrun drog fram (strömlösa i några veckor med 3 ungar varav minsting knappt 4 månader), jag bytte jobb och mensen kom som den skulle om ändå något sparsamt, hade jättehuvudvärk väldigt ofta och trött. Tänkte det var pga alla händelser som varit. Brorsan berättar den påsken att de skulle ha barn -både han och hon arbetslösa och väldigt unga så jag öste över alla babygrejer på löpande band. Mitt ex sa efter ett tag, du -du tror inte du är gravid? Jag skrattade bara men började grunna och lämnade ett urinprov någon dag senare på mvc. Jodå, så gravid man kunde vara i v 16. Bara några dagar senare så kände jag fosterrörelser.. Så har bara 14 månader mellan barn nr 3 och 4. Väntar nu barn nr 5 men med en annan man och denna gång via ivf. (9 år senare....)cayote skrev 2014-10-17 01:01:55 följande:
Hej tjejer.
Grattis till alla ni som väntar smått!
Vi fick igår reda på att vi är gravida. Superglad över det beskedet såklart även om det är chockerande då vi trodde att vi var skyddade. Men den största chocken kom när BM berättar att vi redan är i v 18 ca, kunde vara längre då hon inte kunde se så exakt på den UL maskin hon använde sig av.
Jag har en sov sedan tidigare som idag är 13 månader. Jag satte in en hormonspiral i december förra året och sökte i januari för att jag tyckte att den skavde och satt konstigt. Men allt såg fint ut med spiralen både efter vaginal undersökning och UL. Hade dock en infektion som behandlades.
Har sedan haft blödningar lite här och där precis som det kan vara med en spiral. Haft ont i magen sedan en månad tillbaka som blev värre och värre för någon vecka sedan och igår sökte jag alltså för att få det undersökt då jag trodde spiralen spökade igen.
Spiralen syns inte till och den kan ha åkt ut utan att jag märkt det eller så gömmer den sig någonstans därinne men det är ingenting de gör någonting åt i nuläget då riskerna är större att leta efter den än att låta den vara.
Vi fick tid till RUL till den 22/10 då vi får en mer exakt tid och BF.
Jag är i chock då jag mådde skiiit hela graviditeten med sonen, mådde illa till v 17 och kräktes långt efter han kommit. Hade ömma och onda bröst som växte flera strl. Jag kände tidigt fosterrörelser både inne i magen och utanpå. Syntes att jag var gravid i v 15.
Nu har jag inga symptom alls som kunde hinta om att jag är gravid. Inte en tanke på det alls.
Har även en av mina bästa vänner som fick sitt fjärde barn för 3 veckor sedan, även det ett oups och det upptäcktes ungefär så sent som för er, så hon fick bara ett ungefärligt bf då de inte kunde säkerställa hur långt gången hon var via ul. Men allt har gått bra :)
Så grattis!