Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

Bf mars 2015

Och jag traskar väl också in i tråden, även om vi har en skakig startsträcka.
    Väntar tvillingar med bf 11/3. Dock verkar det som att det kan bli lite strul på vägen så ska in på tredje ultraljudet nu på måndag för att se om det finns hjärtaktivitet i båda hinnsäckarna.
    Varit på hälsosamtal idag, vilket inte kändes direkt nödvändigt för vår del eftersom detta skulle vara sladdisen men är nu barn nr 5 och 6 :)

Magen är gigantisk och går inte att dölja (blev varse så sent som på ICA idag).
    Mår inte så illa, eller jo kanske, torrulkar några gånger per dag och kräks någon gång. Var mer trött förra veckan än nu, men är å andra sidan inne på första semesterveckan och kan slöa som jag behagar.

• Lejonhierta
    ImseVimseSpindel skrev 2014-07-18 23:52:48 följande:
    Va mysigt med tvillingar:) det skulle jag vilja vara med om:)

Varför har startsträckan varit skakig? Fast Hur? Kanske är bättre att fråga
    Fick ett MA i höstas med komplikationer, blödde massor både pga missfallet men mest pga att jag har ett åderbråck på benet som går att följa via blygdläpp, slida, livmoder och det fick tuppjuck då. Än sålänge bara en liten blödning denna gången men har rejält ont så fick komma in i söndags för att kolla så det inte är utomkvedshavandeskap, vilket de inte kunde avskriva. Bara det att i söndags så var vi inte riktigt överens jag och läkaren av vad vi såg. Jag sa att där är ju en hinnsäck om än liten varpå hon svarade nej, den är ditt kejsarsnittsärr och där vill vi inte ha en graviditet -på ärret och så långt ner, det r absolut inte bra. Så hon letade vidare och hittade något högt upp och "på rätt" ställe  i livmodern som hon benämnde uppklarning men där jag sa nja. (haft stuteri i många år och är både van och relativt duktig att se på ultraljud och hinnblåsa på människor och häst skiljer sig inte nämnvärt åt i början ;)
    Hcg prov togs och vi skulle åter i tisdags, den läkaren tyckte inte det var lönt att titta men gjorde det ändå och sa: ser du någon skillnad sen 1½ dygn? Ehh jo, det jag sa var hinnblåsan har växt och vänta lite, där sitter en till strax bakom. Hon höll med, men sen var vi lite oense för jag såg att den första är rund och fin medan den andra är oval och lite mer diffus. De sitter dikt an mot varandra så det kan vara enäggstvillingar. Det var även svårt att se något i säckarna mer än skuggor och det kan bero på vinkeln etc. så ska åter på måndag för att kolla om vi har hjärtaktivitet i båda, vilket jag ju skulle bli förvånad om det är.

Har dessutom väntat tvillingar då jag väntade andra barnet men förlorade den ena på vägen på liknande sätt men i v 10. Vilket inte är helt ovanligt. Då gjorde man tidigt UL pga att man hade bäckenröntgat mig strax innan jag insåg att jag var gravid.
  • Lejonhierta
    ImseVimseSpindel skrev 2014-07-20 08:30:22 följande:
    Det låter komplicerat, men va skönt att du får göra massa kontroller. Hoppas allt går bra nu?
    Varit på ny kontroll idag, ena fostret mår bra, ett tickande hjärta och enligt mätning en dag kortare än jag är gången dvs inom felmarginal. Det andra fostret har växt men är bara två tredjedelar så stort som tvillingen och det var med nöd och näppe vi kunde se hjärtslag. Läkaren (ännu en ny) sa att det är fortfarande för tidigt för att säga åt vilket håll det går men han lät inte så pessimistisk som jag är. Nytt UL satt till 11/8.

Både sambon och jag känner oss väl omhändertagna och inget ifrågasättande eller misstro från läkarna. Har fortfarande en del vätska i buken och är därmed fortsatt överstimulerad.

Kräks varje dag och har en rulle soppåsar till hand. Hann dock inte nu ikväll då jag tog ned tvätten från torkvindan, så la en rejälspya på gruset och dottern gjorde STOOOORA ögon och sedan gick drevet för brorsorna :P , den store som fyller 15 om två veckor frågade innan i em : morsan är du gravid? Euhm..... vill ju suga lite till på det eftersom det är lite skakigt. Är nog rätt kört. :S
  • Lejonhierta
    Hallon16 skrev 2014-07-23 10:44:48 följande:

Alla ni som besväras av illamående och kräkningar. Hur fungerar det att jobba för er del? Igår kväll började jag må riktigt illa och har kräkts flera gånger efter det. Har svårt att få i mig både mat och dryck. Jag har semester nu men börjar jobba igen den 4 augusti. Har svårt att tro att jag klarar av mitt arbete som är väldigt stressigt och tungt. Har inte fått tid förrän den 8 augusti hos barnmorskan. Hur gör ni andra? Kan man vända sig till sin husläkare för att ev. få medicin mot illamående? Någon som vet?

Du kan köpa pstafen receptfritt på apoteket. Var ju hos bm i fredags och det är just postafen de rekommenderar i första hand.
  • Lejonhierta

Jaha och jag har börjat blöda, ganska ordentligt, antar att det är tvilling nr 2 som ger upp. :(

• Lejonhierta

Ja usch, ont och kommer rejält med blod i omgångar. Känns mest jobbigt att inte vara på hemmaplan och kunna komma in till min gynakut där alla läkare faktiskt gjort sitt yttersta än sålänge, nu blir det Bollnäs imorgon, 66 mil hemifrån och de har ingen aning om min anamnes. Suck

• Lejonhierta
    trytofindme skrev 2014-07-24 22:44:29 följande:

Usch vad hemskt.

Men finns det gynakut i Bollnäs? Behövs ett ultraljud finns det ju inte möjlighet här, utan då måste du ta dig till Gävle eller Hudiksvall.

Hoppas allt går bra, och att du får behålla den andra om det nu är så illa att den ena inte var frisk nog att stanna kvar.

Oj, men ett ultraljud måste de kunna göra, t o m vårdcentraler har ju det, däremot kompetensen kan nog skifta....
  • Lejonhierta
    trytofindme skrev 2014-07-25 12:17:56 följande:

Är ju min första graviditet, så jag vågat inte svara på det faktiskt.

Hur gick det då förresten, om du nu varit dit än?

Jodå, ringde 1177 som kopplade mig till Bollnäs som så, kom in om tre kvart, hus nio plan sex. Men när vi kom dit så insåg vi ganska snabbt några sex våningar inte finns, efter mycket letande fick vi hjälp och det visade sig att de bokat in oss o Hudiksvall men de bokade om oss till Gävle och lämnar nu den här metropolen med kosan ställd mot Edsbyn igen. Har fått missfall på tvilling nr två medan nr ett växer och verkar må bra. Har även tur att tvåan sitter lägre än ettan så det borde inte ställa till bekymmer enligt vad läkaren tror. Är mest tacksam att fortfarande ha liv i magen.
  • Lejonhierta
    HoppasHoppas1 skrev 2014-07-29 12:12:32 följande:

Hej! Jag vill rådfråga er om en sak. Dagen innan jag plussade (5+2) blev min hund akut sjuk och vi car tvugna att ta honom till djursjukhuset. Där utfördes en röntgen. Jag använde självklart en sån skyddsväst, men jag undrar om jag ska vara orolig att barnet har kommit till skada?!

nej det tror jag inte du behöver vara. Jag blev bäckenröntgad samt röntgade händer och fötter i v4-5 när jag väntade ena sonen, sådär lagom innan jag upptäckte att jag var gravid. Läkaren på gyn sa att det inte är någon fara, man utsätts för lika mycket eller mer strålning då vi flyger. Hade det varit röntgen med kontrast av ens tarmar/njurar etc då ska man vara orolig. Sonen föddes då helt normal och fyller 12 om en månad.
  • Lejonhierta

Jag har en jättebra dag. Bara kräkts en gång hittills men å andra sidan tvärtrött och mest legat i sängen.

Tänk att man kan bli så fjantigt glad över så lite... igår kaskadkräktes jag 4 gånger, så idag är rena himmelriket :)

Svar på tråden Bf mars 2015