-
Nej, om det inte finns i Gävle då, men det är ju fortfarande samma landsting (Gävleborg). Dalarna kanske, men har ingen aning om vem jag ska vända mig till för att få veta mer. Skitsvårt att hitta info på nätet, och BM sa som sagt bara "någon privat klinik i Uppsala eller Stockholm"Madelia skrev 2014-08-06 22:40:59 följande:Ja, oj. Det var långt, ni har inte möjlighet att få göra men betala för det på något landsting i närheten som erbjuder det? Vi ska till Sthlm, har en bra bit vi med, men inte riktigt lika långt. Fick dessutom göra blodprovet här hemma, så blir bara en resa.
-
Att göra KUB-test bara för att få se fostret tycker jag är helt fel. Då är det bättre att boka in ett privat UL i så fall. Anledningen till att jag vill göra det är att vi inte känner att vi skulle klara av den enorma omställning ett sjukt barn innebär, med så mycket mer tid och energi som går åt, och att barnet inte ens kommer få ett drägligt liv.lovley00 skrev 2014-08-06 23:40:56 följande:
Med mina första två barn gjorde jag inte kub var 32år med andra men hade ingen oro alls eller panik att behöva se innan RUL. Med 3:an gjorde vi kub då var jag 35år och inom riskzonen som dom säger men gjorde det mest för att se att det bara var en, hade en känsla att det var tvillingar. Tycker ni yngre ska luta er tillbaka och njuta av graviditeten och vänta in RUL, det känns som om det råder sån panik att se fostret men det finns där annars skulle ni inte ha plussat på Stickan eller hur.
-
Nej, det är bara bf mars, och gruppen är hemlig så att enbart vi som är med i gruppen ser den. Ingen annan kan ens se att vi gått med.Yllraz skrev 2014-08-13 19:35:49 följande:Eller förrensten, det är väl inte "Vi med bf jan-mars 2015"? För även om den är sluten så ser jag ju alla som är medlemmar. Och vecka 8 känns lite för tidigt för mig att vara helt öppen på fejjan ;)
-
Givetvis. Om du har BF i mars såklart :)lilljohansson skrev 2014-08-27 09:08:24 följande:
får man vara med här?
Välkommen! Är i vecka 10+4 och har skrämmande lite symtom. Första barnet, så jag hoppas det dröjer länge innan man blir drabbad av foglossning, om man nu blir det. Har ju ingen aning om hur det känns heller.hannah91 skrev 2014-08-27 21:29:10 följande:Får jag hoppa in här jag med? Är i v 14 nu, 13+2 eller nått sånt ;) beräknad 3e mars och det är mitt andra barn!
Är de någon annan här som fått foglossning från helvetet redan?
-
Så avundsjuk på er som får möjlighet att göra ultraljud tidigt. Själv får jag vänta till vecka 18 någonstans (10+5 nu). Har dock köpt en doppler som jag inväntar, och tänkte även be om att få lyssna på hjärtat på tisdag när jag har inskrivning.
Har heller knappt några symtom, så jag hoppas att jag inom kort får bekräftelse på att det är något där inne, annars blir jag tokig av väntan och längtan. -
Jag hörde idag, v11+5, men det kan vara svårt att hitta. De rekommenderar inte att man lyssnar före v16.snö 81 skrev 2014-09-04 15:30:10 följande:Hur tidigt kan man höra med en doppler?
-
Ja, det finns en facebook-grupp för oss med BF mars. Vet dock inte om den är full eller inte. Man måste bli vän med admin för gruppen, och sedan bli inbjuden. Och den är hemlig så att ingen annan ser att du är med i den.Mariaj skrev 2014-09-03 13:36:21 följande:
Hej!
Nu hoppar jag in här på tråden, har bf 1/3 :)
Gjorde kub förra måndagen och allt såg bra ut =)
Hu mår ni andra nu som är beräknade i mars? Själv så mår jag otrolitg bra, så det känns nästan för bra för att vara sant. Jobbr heltid och cyklar 3 mil om dagen plus att jag gymmar 2-3 ggr i veckan så får hoppas man orkar med det några månader till =)
Finns det någo fb grupp för bf i mars?
-
Men usch vad hemskt med en sådan blödning, och jobbigt att veta att du kommer blöda mer. Skönt att allt var bra med nummer ett i alla fall, men vad gör man om moderkakan ligger så? Det kan ju inte vara bra.Lejonhierta skrev 2014-09-14 15:37:46 följande:
Fick en stor blödning inatt, precis innan jag skulle lägga mig, gästerna hade precis åkt och jag mådde lite illa och fick världens kaskadkräkning, medan jag. Kräks i toastolen så känner jag bara hur det rinner :( hade dock inte inte Åå avvaktade nu till morgonen, blödningen avstannade så vid femsnåret kom det inget nytt. Att få tag på gynakuten på helgen är ett helt företag och måste ringa via sjukvårdsrådgivningen 1177 och hon ville veta rubbet Åå tröttnade och så jag är i vecka femton, och det här runnit ganska rejält, jag har redan en problemgraviditet och tänker inte dra allt för dig, ge dom mitt personnr och jag kommer få komma direkt. Hon i luren hittade inget nr att ringa gyn på ens så det blev en lång väntan, sen när hon hittade rätt så mycket riktigt, hon ska komma på en gång! Sagt och gjort. Sedan blev det en del väntan där, men fick träffa en av de läkare jag känner störst förtroende för. Grundlig undersökning för att se om det är den döda tvillingen som kroppen försöker stöta ut -vilket var min gissning. Visade sig också att min moderkaka ligger för cervix dvs för livmodermunnen/tappen och det är ju inte bra. Det syntes även att jag hade blod stående som bara är att vänta på... Så till min stora förvåning sjukskrev han mig med stränga order om att ta det lugnt, inga lyft, inget sex, inga promenader etc. Så nu ligger jag här. Har dock varit och röstat... Tvilling nr ett växer och ser ut att må bra men låg förstås med fötterna mot moderkakan och sparkade på den... Typiskt nu när vi är lite oroliga för den. Men det var bra puls i navelsträngen. Livet ska uppenbarligen inte vara lätt alla gånger....
Min bm lär ju bli snopen, har ju mått skit hela veckan och ringde henne i torsdags pga måendet vilket hon ganska snäsigt så inte var
-
Okej, då är det bara att hoppas på att det inte bler fler komplikationer. Bara att ta hand om sig och vila kroppen i det här läget då.Lejonhierta skrev 2014-09-14 16:40:38 följande:Ofta så flyttar moderkakan på sig i takt med att magen växer, men jag kommer snittas av andra orsaker, så det i sig är inget bekymmer. Däremot är det något större risk för komplikationer om det blir moderkaksavlossning och man måste akutsnitta, den risker är något förhöjd om jag fattat rätt...
-
Jag tillhör också Gävleborg. Vi ville göra KUB, men var i så fall tvingade att åka till Stockholm, fick jag veta efter att ha letat fram och tillbaka väldigt länge. Kändes inte värt att ta ledigt ifrån jobb för att åka långt, och dessutom betala tusenlappar för att göra testet. I och med att man inte får minsta bekräftelse på liv förrän RUL (som jag måste åka 10mil enkel resa för) köpte jag en doppler för att lyssna på hjärtat. Vet inte hur jag hade stått ut utan att höra hjärtat.LillLouise84 skrev 2014-09-24 08:57:09 följande:Jag tillhör gävleborg
-
Hur långt har du till Bollnäs? :) Du kan få låna min doppler om du vill.LillLouise84 skrev 2014-09-13 16:09:26 följande:Jag är i v 14 nu så det är bara 4 veckor kvar till rul och får hoppas att allt är bra då. Jag hade gärna i alla fall fått höra hjärtljud innan så jag visste att den lever i alla fall. Nu sitter jag och väntar på att få känna riktiga sparkar för att få lite bekräftelse.
-
Hann skriva inlägget nedan innan jag såg ditt svar. Jag köpte min begagnad på blocket. 88:- ink. frakt, så det var ju inga pengar att prata om. Märket är Caremaxx.LillLouise84 skrev 2014-09-25 20:07:29 följande:Jag har också funderat på en doppler. Var köpte du? Pris och funkar den bra?
-
Lejonhierta skrev 2014-09-26 08:43:13 följande:Nej nu har du fel. Visst får du bekräftelse på liv! Du kommer se både hjärtat slå och barnet sparka och röra sig på KUB. Man ser både händer och fötter osv.
Du ser ju hjärtat slå redan i v6-8 på ultraljud och jag som nu är uppe i 14 ultraljud innan RUL har ju haft möjligheten att följa mina små genom processen från embryo och tidigt fosterdöd till att man växer som man ska....Får inte göra KUB i Gävleborg om man är under 35. Och inget ultraljud innan RUL om man inte vänder sig till privat klinik, och det finns det ingen där jag bor.
Inget hjärtljud förrän i vecka 24 hos BM, så nej, inget tecken på liv om man inte har en problemgraviditet och får åka in akut för smärta eller blödning eller så.
-
Ja, det finns en facebookgrupp, adda saga salonen granforsen och be henne lägga till dig i gruppen :)johannanasc skrev 2014-10-21 22:42:50 följande:
Tack! Undrar om ni vet om en facebook grupp? så svårt att hänga med i forum tycker jag! Även om det också är roligt!