Inlägg från: Kriya |Visa alla inlägg
  • Kriya

Ge mig råd om hästköp!

Hej Blipp, vad kul att du går i allvarliga tankar på att låta 9-åringen få 100% utlopp för sitt hästintresse!

Själv har jag en (snart) 8-åring och en (snart) 9-åring som fått en b-ponny och en c-ponny under våren - och vi hade många tankar på vad vi skulle söka efter. Vi gick in för att hitta två ponnyer som inte haft "tusen" ägare innan (= svårt att känna till ponnyernas historia). Dessa två ponnyer är mkt trygga i sig själva, har inte olika olater, snälla att sköta och har potential att i takt med barnens utveckling kunna bli fina tävlingsponnyer (om barnen vill) och det har verkligen "klickat" mellan barnen och deras ponnyer. Vi har haft foderponnyer 2,5 år innan vi köpte.

Jag tror inte att du behöver lägga så mkt pengar som du nämner för en ponny eftersom det också är formen som avgör priset. Resultatet kan mycket väl bli att din dotter inte som nybliven hästägare kanske inte kan hålla igång "toppformen" och kanske inte fullt ut kan tillgodogöra sig alla egenskaper hos en jättedyr häst, varvid hästen i viss mån tappar form och sjunker i värde. Om jag vore du skulle jag satsa på en "snäll", glad, fin och oförstörd ponny - i rätt storlek - som har potential i rörelser, temperament, grundutbildning och som ni känner att dottern i lugn och ro kan växa ihop med - utan krav på att bibehålla högt ställda tävlingsresultat som ponnyn kanske uppnått innan. Förövrigt tycker jag att det har varit bra för barnen att ha en privattränare någon gång i veckan för att "säkra" att utvecklingen går framåt och förebygga bakslag.

Med risk för att bli långrandig ... :) så verkar många ponnyer ha haft väldigt många ägare, vilket kanske ligger i sin natur då barn växer ur ponnyer. Dock kan det innebära att ponnyn blivit otrygg, även om den är äldre och av säljaren framställs som en "läromästare". Historian säger mer om ponnyn än dess ålder, tävlingsresultat och utbildning ibland.

Svar på tråden Ge mig råd om hästköp!