Ge mig råd om hästköp!
Min dotter ska fylla 9år till hösten. Hon har tagit ridlektioner 1 gång/vecka sedan hon var 3 år. Jag har också hästar som ett av mina intressen. Just nu är vi medryttare på en D-ponny som tävlat på Lätt A- nivå i hoppning. Min dotter tycker att den är helt underbar att hoppa med. Tyvärr är den olämplig i övrigt då den är extremt stark och inte lyssnar överhuvudtaget då man tar i tyglarna. Så man kan säga att den är lite av en problemhäst även om den är helt sjukt bra på att hoppa med. Den kräver helt enkelt en erfaren ryttare.
Nu är det så att min dotter är hästtokig och har bara hästar i huvudet. Det är hennes enda intresse. Jag börjar tycka att det är dags att hon får en egen häst, då jag börjar tycka att rida lektion 1 gång/vecka samt att rida medryttarhästen då och då är för lite. Hon utvecklas inte i den takt som hon skulle kunna göra. Hon själv vill rida mera. Jag har tittat på andra hästar att vara medryttare på. Men i princip alla som finns tillgängliga har nåt problem/egenskap som gör att de kräver erfaren ryttare. Alltså tycker jag att det är olämpligt att sätta en 8-åring på en sådan häst.
Jag skulle vilja ha lite råd om vad jag ska söka för sorts häst till henne.
- Vill ha en D-ponny för att både hon och jag ska kunna rida på den.
- Jag vill att den inte ska ha några olater alls, vara väluppfostrad, inte hitta på tokigheter eller vilja testa ryttaren. Detta pga av hennes låga ålder och relativa oerfarenhet.
- Jag har tänkt att det ska vara en riktigt bra häst, som hon kan utvecklas med. Som inte kommer att kunna bli en begränsning för henne då hon kommer upp i åldern och blir riktigt duktig. I åtanke har jag även det faktum att hästen kommer att bli familjens ögonsten och det vore synd om den inte duger/räcker till om några år. För man vill ju helst inte behöva göra sig av med ett djur som blivit en del av familjen. Därför tänkte jag att det skulle vara en riktigt duktig häst.
- Jag vill inte att den ska vara för ung. Den måste vara erfaren och fungera som läromästare. Men den får inte vara för gammal heller ifall hon vill tävla med den då hon blir äldre. Då vore det ju synd om den har hunnit bli för gammal.
- Jag är beredd att lägga mycket pengar på köpesumman då jag verkligen är ute efter kvalitet. Men mest av allt i säkerhetssyfte då hon är ung och relativt oerfaren. Hon har iofs ridit i 5 år, men ändå.
- Jag tänkte att hon ska rida lektion med hästen, samt ta privatperson då och då. Dessutom tänkte jag att hon skulle gå kvar på lektion på ridskolehästarna då det kan vara bra att rida andra hästar också.
- Tänkte också att jag borde skaffa en medryttare som är riktigt erfaren som kan upprätthålla hästens kompetens.
Så nu vill jag höra med er vilka hästar jag borde kolla på. Ser ju att det finns hästar som är i princip på elitnivå. Prismässigt kan de ligga på 100 000- 200 000kr. Denna summa är dock inte orimlig för mig. Jag lägger mig gärna runt 150 0000kr bara jag vet att det är en riktigt lämplig och bra häst. Det kan låta mycket kanske, men å andra sidan betalar man ju liksom det dubbla för en bil...
Men vad tror ni? Är det rent slöseri på en sådan duktig häst som ligger på de prisnivåerna att komma till en tjej som min dotter? Men jag vill ju att det ska vara en bra häst. Vad tror ni? I vilken prisklass borde jag lägga mig på? Hur gammal bör hästen vara? Hur bra bör den ha presterat på tävlingar osv?
Tips mottages tacksamt.