• Blipp

Ge mig råd om hästköp!

Min dotter ska fylla 9år till hösten. Hon har tagit ridlektioner 1 gång/vecka sedan hon var 3 år. Jag har också hästar som ett av mina intressen. Just nu är vi medryttare på en D-ponny som tävlat på Lätt A- nivå i hoppning. Min dotter tycker att den är helt underbar att hoppa med. Tyvärr är den olämplig i övrigt då den är extremt stark och inte lyssnar överhuvudtaget då man tar i tyglarna. Så man kan säga att den är lite av en problemhäst även om den är helt sjukt bra på att hoppa med. Den kräver helt enkelt en erfaren ryttare.

Nu är det så att min dotter är hästtokig och har bara hästar i huvudet. Det är hennes enda intresse. Jag börjar tycka att det är dags att hon får en egen häst, då jag börjar tycka att rida lektion 1 gång/vecka samt att rida medryttarhästen då och då är för lite. Hon utvecklas inte i den takt som hon skulle kunna göra. Hon själv vill rida mera. Jag har tittat på andra hästar att vara medryttare på. Men i princip alla som finns tillgängliga har nåt problem/egenskap som gör att de kräver erfaren ryttare. Alltså tycker jag att det är olämpligt att sätta en 8-åring på en sådan häst.

Jag skulle vilja ha lite råd om vad jag ska söka för sorts häst till henne.
    - Vill ha en D-ponny för att både hon och jag ska kunna rida på den.
    - Jag vill att den inte ska ha några olater alls, vara väluppfostrad, inte hitta på tokigheter eller vilja testa ryttaren. Detta pga av hennes låga ålder och relativa oerfarenhet.
    - Jag har tänkt att det ska vara en riktigt bra häst, som hon kan utvecklas med. Som inte kommer att kunna bli en begränsning för henne då hon kommer upp i åldern och blir riktigt duktig. I åtanke har jag även det faktum att hästen kommer att bli familjens ögonsten och det vore synd om den inte duger/räcker till om några år. För man vill ju helst inte behöva göra sig av med ett djur som blivit en del av familjen. Därför tänkte jag att det skulle vara en riktigt duktig häst.
    - Jag vill inte att den ska vara för ung. Den måste vara erfaren och fungera som läromästare. Men den får inte vara för gammal heller ifall hon vill tävla med den då hon blir äldre. Då vore det ju synd om den har hunnit bli för gammal.
    - Jag är beredd att lägga mycket pengar på köpesumman då jag verkligen är ute efter kvalitet. Men mest av allt i säkerhetssyfte då hon är ung och relativt oerfaren. Hon har iofs ridit i 5 år, men ändå.
    - Jag tänkte att hon ska rida lektion med hästen, samt ta privatperson då och då. Dessutom tänkte jag att hon skulle gå kvar på lektion på ridskolehästarna då det kan vara bra att rida andra hästar också.
    - Tänkte också att jag borde skaffa en medryttare som är riktigt erfaren som kan upprätthålla hästens kompetens.

Så nu vill jag höra med er vilka hästar jag borde kolla på. Ser ju att det finns hästar som är i princip på elitnivå. Prismässigt kan de ligga på 100 000- 200 000kr. Denna summa är dock inte orimlig för mig. Jag lägger mig gärna runt 150 0000kr bara jag vet att det är en riktigt lämplig och bra häst. Det kan låta mycket kanske, men å andra sidan betalar man ju liksom det dubbla för en bil...

Men vad tror ni? Är det rent slöseri på en sådan duktig häst som ligger på de prisnivåerna att komma till en tjej som min dotter? Men jag vill ju att det ska vara en bra häst. Vad tror ni? I vilken prisklass borde jag lägga mig på? Hur gammal bör hästen vara? Hur bra bör den ha presterat på tävlingar osv?

Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Ge mig råd om hästköp!
  • ymmmi

Ni kanske skulle ta en på foder först för stt se hur fet skulle gå

• Hallonbåt02

Jag tycker det låter som ni behöver några kurser i hästhantering från marken innan ni köper en häst alt tar en på foder.
    Man kan lägga ner hur mycket pengar som hellst på en ponny men om man inte klarar av att hantera den och bli vän med den från marken så uppstår många gånger  "problemhäst" stämpeln trots att den inte är det från början.
    Att en häst är het och inte lyssnar kan tyda på saker som smärta eller att sadeln inte sitter rätt  mm.
    Har ni kunskapen så kan ni få en 10 000 kronors häst att bli stjärna , mycket handlar om att klicka och rätt hantering, man måste vara villig och lägga lika mycket tid till att få en bra kontakt från marken som i ridningen.
    En lite äldre häst är att föredra i det här fallet som kan ge förlåtelse för eventuella misstag.

• Majsan70

En läromästare är något ni borde satsa på. En lite äldre ponny med lugnet och rutinen som infinner sig med ålder. Jag hade INTE köpt en D ponny till min 9 åring. Jag tillhör dem som anser att hästen skall passa ryttaren i storlek för att bästa resultat skall uppnås. 

Jag tycker dock inte at det är fel att försöka sig på en en lite ystrare häst, men då måste man ha resurser och kunskap och tålamod för att nå dit man vill.

Min dotter fyller 11 år i sommar och fick sin första ponny för två år sedan. Den gick INTE att rida på av många olika skäl. Ponny nummer två var en äldre läromästare som hon hade i 6 månader. Ponny nummer tre var 7 år gammal orutinerad i allt utom gymkhana. Men vi såg potentialen i henne och valde henne. det har inte varit en problemfri resa, men tack vare att vi hade ett klart mål och visste HUR vi ville ta henne dit så är de nu ett toppenteam. 

Stor lycka till i ert letande. 

• kudden12

men du kan ju inte köpa en d ponny till en 9 åring bara för att du också ska kunna rida
    du utsätter ju henne för fara , då det är alldeles för mycket häst i en d ponny.
    i så fall får ni ju lov att köpa en varsin häst , hon ska ju ha en som är lagom, maxad b eller liten c ,
    sen är det lite skillnad på att äga och vara fodervärd.

• Blipp

Hej!

Tack för alla kloka ord!

Jag har efter lite övervägande bestämt mig för att skjuta på hästköpet åtminstone till våren, kanske längre. Under tiden får dottern öka på med sina lektioner till 3ggr/vecka och så har vi ju medryttarhästen. Under tiden ska även jag i lugn och ro komplettera mitt körkort så att jag får köra hästtrailer, samt läsa på mer om markarbete, hästhållning osv. Även om jag redan har baskunskaper så ska jag gå de kurser om skötsel osv som ridskolan erbjuder. Allt detta kan vi ju öva på medryttarhästen under tiden.

• Kriya

Hej Blipp, vad kul att du går i allvarliga tankar på att låta 9-åringen få 100% utlopp för sitt hästintresse!

Själv har jag en (snart) 8-åring och en (snart) 9-åring som fått en b-ponny och en c-ponny under våren - och vi hade många tankar på vad vi skulle söka efter. Vi gick in för att hitta två ponnyer som inte haft "tusen" ägare innan (= svårt att känna till ponnyernas historia). Dessa två ponnyer är mkt trygga i sig själva, har inte olika olater, snälla att sköta och har potential att i takt med barnens utveckling kunna bli fina tävlingsponnyer (om barnen vill) och det har verkligen "klickat" mellan barnen och deras ponnyer. Vi har haft foderponnyer 2,5 år innan vi köpte.

Jag tror inte att du behöver lägga så mkt pengar som du nämner för en ponny eftersom det också är formen som avgör priset. Resultatet kan mycket väl bli att din dotter inte som nybliven hästägare kanske inte kan hålla igång "toppformen" och kanske inte fullt ut kan tillgodogöra sig alla egenskaper hos en jättedyr häst, varvid hästen i viss mån tappar form och sjunker i värde. Om jag vore du skulle jag satsa på en "snäll", glad, fin och oförstörd ponny - i rätt storlek - som har potential i rörelser, temperament, grundutbildning och som ni känner att dottern i lugn och ro kan växa ihop med - utan krav på att bibehålla högt ställda tävlingsresultat som ponnyn kanske uppnått innan. Förövrigt tycker jag att det har varit bra för barnen att ha en privattränare någon gång i veckan för att "säkra" att utvecklingen går framåt och förebygga bakslag.

Med risk för att bli långrandig ... :) så verkar många ponnyer ha haft väldigt många ägare, vilket kanske ligger i sin natur då barn växer ur ponnyer. Dock kan det innebära att ponnyn blivit otrygg, även om den är äldre och av säljaren framställs som en "läromästare". Historian säger mer om ponnyn än dess ålder, tävlingsresultat och utbildning ibland.

• ITpappan

9 år. Ponny för 200 000kr.

Jag hör ju att vi behöver återinföra förmögenhetsskatten i Sverige.

• Anonym (Hästarärlivet)

Jag tycker ni borde satsa på en C-ponny som är väldigt snäll i hantering och ridning. Vad satsar din dotter på Hopp, Dressyr eller Fälttävlan? Eller ingen specifick gren?

En Ponny som ni beskriver (fast C-ponny då) ligger runt 75.000 klassen skulle jag tro. Det finns såklart både billigare och dyrare ponnys, men runt 75.000 kr.

• FruOMor

De första jag reagerade på var att du skrev " hästen lyssnar inte när man tar i tyglarna"
    För det första rider man inte mes tyglarna utan med ben och säte, tyglarna är lite av en nödhjälp till broms!
    Jag skulle absolut inte satsa på att köpa en gäst för 100.000:- då av vad jag läst så har ni inte alls kunskapen för att upprätthålla en sådan häst, den kommer falla i utbildning och då sjunka i värde..
    Satsa på en b ponny, en valack något äldre runt 10-12 år som har gjort sina unghäst fasoner och mer ses som en läromästare men Tro aldrig att ni kan köpa en höst utan olater och fuffens för precis som allt levande oavsett ålder så kan vad som helst hända och även en gamal läromästare kan bralla och ha sig!
    Tycker ni borde ha en foder ponny först och se hur det går!

Svar på tråden Ge mig råd om hästköp!