• Emmli

IVF hösten 2014

Hej,

Vi kommer också behöva ta hjälp genom ivf till hösten. Vi har nyligen gjort klart vår utredning som visade att sambon har få men väldigt livlia spermier. Han har lämnat två olika prover som båda två visat lågt antal simmare. Troligtvis kan vi inte bli gravida på egen hand... Remiss skickade för någon vecka sedan.

Då allt gällande vår utredning varit psykiskt påfrestande försöker vi att istället lägga tankarna på annat ett tag, så nu planerar vi bröllop i januari 2015. Vi tror och hoppas att 2015 blir vårt år!!!
    Vill gärna följa och bolla tankar och känslor med andra som också ska ut på denna resa...

• Emmli

Vi bor i Östergötland. Vår utredning blev klar i juni 2014 och vi tillhör landstinget i Östergötland, RMC Linköping. När utredningen blev klar skickades remiss omgående dit och läkaren trodde vi skulle få en tid för ett första möte i augusti/september.

Är det fler än mig som har blandade känslor över kommande ivf? Rädslor samt förväntan? Verkar som vi har kommit olika långt i våra köer, försök och resor men jag känner mig iaf lite rädd och fortfarande ledsen över vårt besked. Samt sorg över att jag och min sambo har dessa svårigheter.

Hoppas vi som fortfarande väntar i ivf-köer snart får tider och all lycka till sesanka med nästa FET. Är det klart när nästa försök blir?

• Emmli

Jag ska försöka ta till mig av era tips om att ta det stegvis och försöka vara optimistisk!! Tyvärr tar min rädsla och sorg ibland överhand, dock är vi ändå fast beslutna om att påbörja ivf så fort vi får möjlighet!!! RMC Linköping har stängt hela juli, så vi väntar inte på att få höra något förens tidigast augusti!

Hur gör ni andra, berättar ni för kollegor på jobbet? Jag har hittills bara berättat för en kollega och har nog inte för avsikt att berätta för fler... Tror jag ska meddela min chef, men tanke på viss frånvaro på arbetsplatsen som kommer vara oundviklig när det blir dags....

• Emmli

Vad roligt att läsa att flera av oss, så gottsom kommit igång samt attnågra påbörjat försök... Själv vet vi inget än om tider till RMC Linköping men förhoppningen är att få en tid i augusti/september. Detta då läkaren meddelat att det inte är någon nämnvärd kö. Jag följer med stor entusiasm allas försök och håller mina tummar! Efter en sommar med fantastiskt väder ser jag faktiskt med spänning fram emot hösten!!!

• Emmli

Hej! Jag har inte varit aktiv här på ett tag, bara läst och följt er andra. Imorse påbörjade jag spraystart, blir långt protokoll för vår del. Ska bli spännande att nu få köra igång!

Härligt och hoppfullt att nu få se trådens första plus!!! Grattis Moolie!

• Emmli

Grattis Saturnus!!! Roligt och peppande att lösa. STORT grattis!

Jag har en liten fråga som någon säkert kan hjälpa mig besvara... Jag började med nässpray den 7 september ( i söndags) vilket tillhör vårt första ivf försök. Idag, en vecka senare har jag fått början till en blödning. När jag pratade med Rmc i vecna sa de att blödningen bör komma ca10 dagar efter spray start. Känns lite gör tidigt att den kom idag, en vecka efter starten. Detta innebär att den har kommit enligt vanlig menstruation. Betyder det att sprayen inte gjort någon verkan? Någon som vet?

• Emmli

Speck: Tack för svar. Ja jag startade sprayen på dag 21. Har regelbunden mens, men hade väntat mig att mensen skulle utebli och en annan blödning skulle komma 10 dagar efter spraystart. Detta är ju helt nytt för oss och dessutom är vi nu utomlands. Känner mig nu lugnare sedan ditt svar!!

Saturnus: Håller tummarna att allt ska gå bra!

• Emmli

Monsan: vår utredning gick betydligt snabbare, klart på ca 4 månader. I vårt fall var det endast min sambos spermier som var få till antalet som orsak timm barnlösheten.

Han fick lämna två olika spermaprover med tre månaders mellanrum. Under tiden fick vi båda lämna blodprover och jag gjorde en äggledarspoling som inte visade något fel. Vi fick resultatet av utredninen i juni i år och remitterades då till rmc linköping. Fick första tiden inför ivf i slutet på augusti, hade då mens och kunde omgående anmäla intresse för att börja ivf med långa protokollet med startdag 21 i menscykeln. Jag har nu sprayat med nässpray i ca 1 1/2 vecka och mår ganska bra. Lite yrsel och huvudvärk annars ok. På måndag har vi tid på rmc igen för att se hur nedregleringen gått och planering för sprutstart. Med detta sagt ville jag väcka lite hopp. ..det kan gå snabare än man vågat hoppas på, iaf att få klart utredning och påbörj ivf. Svårt att råda dig till något men fråga dem om vanliga väntetider och så...lycka till och hoppas att det blir er tur snart!

• Emmli

Nu har jag också lagt till mig själv i listan. För mig och sambon blir det första försöket, långt protokoll.

Under behandling:
    Lilla0 - ET 25/8   
    TreTriss - ET 27/8  
    Moolie - FET 30/8  
    Calabalic - FET 2/9, TD 16/9  
    Bubby - ÄP 29/8, ET 3/9, TD 16/9 
    Saturnus - ÄP 1/9, ET 3/9, TD 17/9  
    Blomflugan - FET 4/9, TD 17/9  
    lucylight - ET 10/9, TD 28/9 
    Lokattis - ET 18/9, TD 6/10
    Speck - Spraystart 2/9, VÚL 22/9 och ev. ÄP 29/9
    trex2013 Sprutstart 11/9, Planerat ÄP v. 39 (3:e försöket)  
    Frugis- beräknad sprutstart 17/9  
    MissEmman: ET 17/9. TD 4/10. 
    Emmli: Sprutstart 23/9, VUL 29/9

Gravida:
    MiWe: (2:a försöket, ICSI) Sprutstart 21/8, VUL 29/8, ÄP 3/9, ET 5/9, TD 20/9 på RD15 (plus från RD11 dock), VUL 21/10
    Niisan: (1:a försöket, ICSI) Sprutstart 30/8, VUL 5/9, ÄP 11/9, ET 13/9. Testade positivt RD 8 
    Nickidocka - ÄP 3/9, ET 5/9

• Emmli

Speck: Jag tror inte att dagens alkoholintag kommer påverka hans spermier till på måndag. Som jag har förstått tar det 3 månader för spermierna att bildas/mogna varför jag inte tror att det spelar någon roll. vad han dricker idag..Dock förstår jag om du tycker att det hade känts bättre om han hade avstått ifrån alkohol nu när det är så nära inpå.

Lycka till på måndag! Jag håller mina tummar att det ska bli många fina ägg!!!

• Emmli

Lokattis: Grattis till plusset!!!

För oss är äggplock planerat till den 6 oktober. Spännande!!!

• Emmli

Calabalic: härligt att plusset blir starkare. Det är er tur nu!!

Vårt äggplock flyttades fram en dag, varför äp blev idag! 15 ägg blev det, nu väntar vi med spänning på att de ska befruktas. Ska tillbaka på torsdag!!! Hoppas då på att något/några är av god kvalité.

• Emmli

Lisa 236 : Härligt att det nu ser ut så! Mycket positivt besked!

Veraicon: Jag tror att du och jag fick återföring av ägg samma dag, i torsdags den 9/10. Långt kvar till testdagen, min är den 28 okt. Dock känner jag mig positiv och hoppfull, kanske ska tilläggas att detta är vårt första ivf. När är din testdag?

• Emmli

Veraicon och emeliearcen: nu håller ci tummarna för att återföringsdatumet 9 okt blir en stor jackpott!!!

Den klinik som jag och sambon går hosr rmc linköping. Ni då?

• Emmli

Veraicon: Exakt samma här... Också rosa flytningar på rd 12. Känns som loppet är kört, dock blev jag mer hoppfull av lokattis kommentar. Får försöka att hålla modet uppe ett tag till. Har du testat? Funderar på att testa imorn trots att jag hade bestämt mig för att vänta-men det var innan de rosa flytningarnas intågande. ..stor kram till dig!

• Emmli

Veraicon: Grattis till plusset! Härligt att du äntligen fick se ett plus på gravtestet!! Jag testade inte imorse..väntar några dagar till, för att se om det blir mer rosa flytningar eller om mensen kommer igång eller det som jag allra mest hoppas-blödningar uteblir! Än så är allt lungt, inget tilltagande gällande blödning.

Tack lokattis för din kommentar! Hoppet finns kvar!

• Emmli

Vad härligt att det blev plus för dig chasingdreams. Så glad för Er skull!
    Imorgon börjar jag med ägglossningstester då vi hoppas hinna med ett FET innan RMC stänger för juluppehåll.

Lycka till alla andra!

Svar på tråden IVF hösten 2014