FDFMGA skrev 2014-07-19 23:47:59 följande:
Nja, fast nu var det källangivelse jag frågade efter. I viss mån för att jag vet att det inte går att få fram någon och i viss mån för att jag anser att man ska belägga påståenden som hänvisar till forskning.
Nej, jag tror inte att kostnaden för invandringen är särskilt hög - jag tror heller inte att dessa låter sig beräknas. Ser vi till Ekbergs beräkningar så är han tydlig med att förklara att han inte försöker beräkna invandringens effekter på den totala samhällsekonomin.
Ett mycket osäkert indirekt "mått" på invandringens effekter för samhällsekonomin kan man möjligen få om man jämför Sveriges ekonomiska utveckling med densamma för ett antal länder med betydligt lägre invandring.
Sett ur detta perspektiv verkar inte invandringen vara särskilt kostsam. Jämför gärna utvecklingen i Sverige med Finlands, där det mycket introverta Finland verkar vara på väg in i en klassisk depression.
Nu är du där igen med desinformation då Ekberg i rubriken skriver att det handlar om de offentliga finanserna, jag har länken i min signatur längst ner då denna betraktas som mest obestridd och han nyligen sa i TV att det nu är 55 miljarder. Enkla plus och minuskalkyler. Tullberg fick det till c:a 100 men till 250 i samhället som helhet.
Att andra länder går bättre eller sämre har en rad andra orsaker. Du tror och vetenskapen vet, det är skillnaden. Ungefär som med klimatproblemen.