Inlägg från: Runes |Visa alla inlägg
  • Runes

Välfärd eller invandring?

MEE83 skrev 2014-07-13 15:50:48 följande:
    Det finns organisations fel i sjukvården. Det finns hur mycket artiklar och debatt artiklar som helst som påpekar detta. Vi har ett ganska högt antal läkare per capita i Sverige, det vi saknar är väl sjukhusbäddar, men läkare lider vi ingen brist på.

Problemet är att läkare har mängder med administrativa arbetsuppgifter till exempel som tar upp en stor del av deras arbetstid vilket ger mindre tid till patientvård, det dom faktiskt är utbildade för.

Exempel...
    Läkare lägger nästan halva sin arbetstid på administration
    Läkare lägger lika stor del av sin arbetstid på administration som på patientarbete. Det framgår av nya studier vid elva av landets akutkliniker.

Det är revisionsföretaget Komrev som har granskat arbetssituationen på elva akutkliniker och arbetsfördelningen mellan läkare och sjuksköterskor vid dessa.

Tidsbrist för svenska läkare en gåta

Många läkare per invånare och få patienter att ta hand om men ändå för kort tid för patienterna. Så ser det ut i den svenska sjukvården. Läkarnas tid och kompetens måste användas bättre anser Myndigheten för vårdanalys som idag överlämnar en rapport till socialminister Göran Hägglund (KD).

För mycket administration för läkarna tycker också politiker

Landstingspolitiker håller med om kritiken att läkare sitter med alltför mycket administration och träffar alltför få patienter. Vi kan göra mer för att underlätta, säger KDs landstingsråd. Men Läkarföreningens Elin Ericsson känner inte igen sig i beskrivningen.

Så ska läkare avlastas administrativ arbetsbörda

Sjukhus som tar bort onödig läkaradministration och bygger upp strukturer som avlastar läkare administrativt arbete det kan låta som en dröm men kan bli verklighet i Västerbotten. I varje fall om idéerna i en ny landstingssatsning förverkligas.

Omorganisera både sjukvård och skola. Skolan behöver absolut inte mer pengar, där borde det gå att få mer "bang" för pengarna. Sedan kan man diskutera lönenivåer osv men det är en annan fråga. Vi spenderar mer än tillräckligt för att ha en bra och effektiv för-grund och gymnasieskola dock.

Det fattas sköterskor, barnmorskor, bäddar och läkare för de hade sekreterare förut vars jobb de nu får sköta. Något måste göras direkt då akuterna inte fungerar. Vi kan inte slänga ut en massa pengar på import av analfabeter som rest för långt och vara utan pengar själva.
  • Runes
    Molle1981 skrev 2014-07-14 00:38:43 följande:
    Varför ska vi höja skatten. Skattetrycket i Sverige är idag efter jobbskatteavdraget det femte största i världen. Det land som har störst skattetryck är Danmark, tätt följt av Frankrike, Belgien, Italien och Sverige. Så något skatteparadis lever vi inte i.

Sedan är det inget fel att hjälpa flyktingar, men det förekommer tyvärr otroligt mycket asylfusk i Sverige, pga vårt generösa bidragssystem och rädsla att stämplas som rasist av omvärlden. Många av dem som kommer och tex påstå sig komma från Syrien. Bor inte ens där och ibland har de aldrig ens bott där. Många har redan fått uppehållstillstånd i ett annat land eller lever innan de kom hit gott i Dubai eller annat land. Men reser enkelt hit och utnyttjar de bättre villkoren.
  • Runes
    MEE83 skrev 2014-07-14 13:05:40 följande:
    Vi behöver inte lägga mer cash på välfärden. Vi lägger redan mer än tillräckligt. Vi lägger mer pengar per unge i skolan än många andra länder justerat för köpkraftsparitet.

Vi har allvarliga organisations fel och krånglig byråkrati som slukar arbetsstimmar och resurser.

Svenska skolan är alldeles för antiauktoritär, lärarna behöver få större auktoritet och möjlighet att faktiskt ta tag i elever som skapar kaos, inte utesluta dom från undervisningen men dom måste kunna ta tag i problemen utan att känna sig som Adolf Hitler. Jag är en tok liberal för övrigt, men det är inget fel med rätt sorts auktoritet i rätt sammanhang.

Sjukvården behöver få sin organisation uppstyrd och effektiviserad. Gör man det rätt så kommer pengar frigöras och då kan vi höja löner/anställa fler lärare/sjuksköterskor etc.

Att skylla allt på resursbrister och invandring kommer inte hjälpa eftersom det finns systemfel som måste rättas till. Sedan är det klart att flykting mottagande kostar pengar, men det är inte det som är det huvudsakliga problemet.

Allt tjat om att skola/sjukvård behöver mer pengar är så jävla reformfientligt så att jag spyr. Det är varken intelligent eller kostnadseffektivt att kasta mer pengar i sjön när det huvudsakliga problemet är organisatoriskt resursslöseri.

Svenska välfärdsdebatten är ungefär som amerikansk försvarsdebatt. Jänkarna beställer nya pansarvagnar till militären mot högsta försvarsledningens inrådan. Det är ungefär så svensk välfärd är, våra politiker vill slänga mer pengar på något som faktiskt inte behöver mer pengar. Det behöver bara styras upp bättre så att resurserna används på ett effektivt sätt. 
    Och vem ska fixa det?
    Asylinvandringen kostar 250 miljarder som måste sätta sina spår.
  • Runes
    MEE83 skrev 2014-07-11 16:35:51 följande:
    Eftersom folk klagar på att svensk vård är så fruktansvärt dålig och att alliansen skär neeeeeer. Så är det ju intressant att notera att till exempel Svensk cancervård är bäst i Norden och har blivit bättre under alliansens 8 år vid makten, överlevnads chansen är större nu än 2006.

Folk i allmänhet verkar tro att det enda som ökar är Statens utgifter. Men Statens intäkter ökar också över tid.

Vi har högst sysselsättningsgrad i EU enligt Eurostat. Alltså det finns inget annat land som har en större %-andel av sin befolkning i arbete än Sverige, folk stirrar sig blinda på arbetslösheten istället. Det är bara EES länderna som "slår" oss. DVS Norge, Island och Schweiz. Det spelar ingen roll om vi har låg arbetslöshet om sysselsättningsgraden är låg. Då blir inte Statens finanser bättre.

Helårsekvivalenter 2012 var ungefär på samma nivå som 1990 då svenska ekonomin BOOMADE(alltså högkonjunktur, sedan kom kraschen som de borgerliga partierna fick ta smällen för), %-andelen av de som blir försörjda av bidrag är låga historiskt sätt, bland de lägsta vi haft de senaste 20 åren. 1990 då Sverige var i en högkonjuktur var 14,8% av Sveriges befolkning bidragsberoende, 2012 var det 14,4%.

Vi har alltså haft en global finanskris, en systemhotande finanskris som sedan har resulterat i en av de mest segdragna lågkonjunkturerna på många, många år och ändå så¨tuffar landet på ganska så bra.
    Arbetslösheten i % är högre än 2006 säger S och M kan inte bestrida.
  • Runes
    MEE83 skrev 2014-07-16 17:02:19 följande:
    Sverige tjänar på viss invandring. Flyktinginvandringen är en förlust dock. Men arbetskraftsinvandringen är en vinst för svenska Staten.

Högst troligen är invandringen i stort fortfarande är en förlustaffär netto, på grund av antalet flyktingar men nettoresultatet lär inte vara så negativt som folk vill få det till, då Sverige som sagt tjänar på viss invandring. 

Joakim Ruist vid Handelshögskolan i Göteborg har räknat på invandring från Europa.

Invandrare från Västeuropa: +43,000 kr/år.
    Invandrare från Östeuropa: +14,000 kr/år.
    Invandrare från Rumänien och Bulgarien: +10.000 kr/år.
    Nettoförlusten är 55-250 miljarder per år, 55 finns i min signatur-länk och kommer från regeringen.
  • Runes
    Olym skrev 2014-07-16 20:54:27 följande:
    Sverige håller på att förfalla, och jag tycker att det är läskigt att det inte är någon som reagerar. Istället för att erkänna att vår välfärd är i botten, så höjer vi Sverige till skyarna. Medborgare och politiker vänder bort sina blickar från våra konkreta problem i välfärden för att ta tag i frågor gällande feminism och rasism, frågor utan substans i min mening.

Invandring i all ära, men för att fortsätta ha en hög invandring till Sverige så måste samhället växa i en lika hög takt. Med det menar jag att sjukvården, skolan, bostäder osv, måste byggas ut för att få plats med fler invånare. Idag så ser det inte ut så. Om jag skulle bli sjuk idag, och behöva söka hjälp hos min lokala vårdcentral så skulle jag bli hänvisad till akutmottagningen för att vårdcentralen är överbelastad. Väl på akutmottagningen kan man behöva vänta i timmar innan man får träffa en läkare.

På gymnasieskolor finns inte tillräckligt med resurser, så man slår ihop klasser för att kunna undervisa grundläggande kurser. När jag gick på gymnasiet för ett par år sedan, så var vi 45 stycken som läste en och samma kurs. Eleverna fick dela stolar för att det inte fanns sittplats i klassrummet för alla. I enstaka fall fick eleverna sitta i två olika salar, med en lärare som var tvungen att springa fram och tillbaka mellan klassrummen för att hjälpa eleverna.

Jag tycker att vi drar ner på invandringen NU. Jag vill få den hjälp jag behöver, när jag behöver den, även om det är sällan. Vad är det jag betalar skatt för, när skolan nekar mig undervisning, och vårdcentralen nekar mig vård?
    Man ska skilja på asylinvandring och vanlig invandring.
  • Runes
    realist14 skrev 2014-07-18 14:46:20 följande:
    Jo men det klart man kan råka ut för det...också.

Det där blir ju som ett inlägg jag såg om rökning när någon skrev- men jaaaag har rökt i 40 år och är kärnfrisk
    Eh..ja det finns alltid undantag.

Men det är ju trots allt fler otäcka historier än fantastiska.
    Men akutintagen slår larm att folk dör av brist på resurser, dvs vårdplatser och personal. Personalen får för dåligt betalt och flyr till Norge. Samtidigt flyr andra hela långa vägen ända hit, igenom en massa andra säkra länder där de kan stanna och kostar oss 55-250 miljarder per år som kan omfördelas.
  • Runes
    FDFMGA skrev 2014-07-18 21:59:59 följande:

Jaha, så du tror fortfarande att Jan Ekberg är regeringen.

Vet inte hur många gånger jag försökt få dig att be någon om hjälp med att tolka förordet till ESO-rapporten.

När Heikensten i förordet poängterar att det slutsatser och beräkningar som presenteras i rapporten enbart är Jan Ekbergs och ingen annans så är det ingen hemlig kod utan han menar exakt det han skriver.

Och när Ekberg understryker att han inte gör anspråk på att beräkna invandringens kostnader för samhällsekonomin så menar även han detta.

Ja, jag säger då det. Inte konstigt att toksekten fnattar omkring som de gör. 

Den nya regeringen heter Jan Ekberg - och är alltså en avdankad professor från VäxjöFörvånad

Bäva månde Reinfeldt inför avslöjandet från SD:s spetsforskareSkrattande
    De står Regeringskansliet Finansdep. på den som utgivare, källan är en annan. Förordet försöker tona ner innehållet som är ett annat då man räknat på bara den offentliga sektorns förluster, som han angav igen nyligen till 55 miljarder och anses vara Sveriges främste erkända expert på området, den enda som uttalar sig i Public service. Men då det kommer från det hållet blir andra misstänksamma att något fattas så docent Jan Tullberg på Handelshögskolan fick det till 100 för den offentliga sektorn och 250 totalt för samhället, ingen har bestritt någon annan än lektorn i matematik Lars Jansson som kom högre.
    Fredde får byta jobb i höst.
Svar på tråden Välfärd eller invandring?