Sorgsen över rösten. Lära sig att ta ner rösten till magen?
Hej!
Vad tråkigt att höra att du mår dåligt! Men du är inte ensam, det händer att killar ibland fastnar kvar i sin röst och inte hittar den nya "vuxna" rösten som man brukar få efter målbrottet. Det kallas målbrottsstörning eller funktionell målbrottsstörning. Orsaken är ofta att kroppen inte kommer på hur man ska använda den nya rösten eller att man omedvetet håller kvar det gamla sättet att använda rösten på.
Du är inne på rätt spår! Det går att träna och det handlar till ganska stor del om att kunna använda magen för att få bra stöd i rösten. Det optimala är att söka hjälp hos någon med utbildning i röst och som då kan hjälpa dig att hitta rätt teknik. Logopeder arbetar med röst (och andra områden som bl a tal, språkutveckling, sväljsvåigheter och dyslexi) och kommer kunna hjälpa dig tillrätta med rösten. Jag jobbar själv som logoped, men tyvärr inte inom området röst.
Mitt absolut bästa tips är alltså att ta kontakt med en logopedmottagning, det brukar finnas i anslutning till sjukhus alternativt privata mottagningar. Be om att få träffa en logoped som är inriktad på röst.
Stort lycka till! Uppdatera gärna tråden så jag och andra får höra hur det går!