• Anonym (Röst)

Sorgsen över rösten. Lära sig att ta ner rösten till magen?

Jag tror att jag pratar med rösten i halsen och därför blir den så ljus. Men om jag pratar den ända ner i magen så kanske det blir bättre?

Hur tränar man rösten så man använder med magen så rösten blir mörkare? Och skulle den egentligen bli bättre och mörkare? Eller är det bara någitng som jag inbillar mig till?

När jag pratar med främlingar per telefon så som om att boka tid och så. Så tror OFTAST i den andre änden att jag är en tjej. Vilket jag tycker är drygt.

Jag är tjugo år och hur kan jag enklast få in rösten så den blir mörkare/kraftigare?

Konstigt att en kille inte kommit in till målbrottet vid tjugo års åldern?

Eller kan det ha någon orsak till det?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Sorgsen över rösten. Lära sig att ta ner rösten till magen?
  • Anonym (Logoped)

Hej!

Vad tråkigt att höra att du mår dåligt! Men du är inte ensam, det händer att killar ibland fastnar kvar i sin röst och inte hittar den nya "vuxna" rösten som man brukar få efter målbrottet. Det kallas målbrottsstörning eller funktionell målbrottsstörning. Orsaken är ofta att kroppen inte kommer på hur man ska använda den nya rösten eller att man omedvetet håller kvar det gamla sättet att använda rösten på.

Du är inne på rätt spår! Det går att träna och det handlar till ganska stor del om att kunna använda magen för att få bra stöd i rösten. Det optimala är att söka hjälp hos någon med utbildning i röst och som då kan hjälpa dig att hitta rätt teknik. Logopeder arbetar med röst (och andra områden som bl a tal, språkutveckling, sväljsvåigheter och dyslexi) och kommer kunna hjälpa dig tillrätta med rösten. Jag jobbar själv som logoped, men tyvärr inte inom området röst.

Mitt absolut bästa tips är alltså att ta kontakt med en logopedmottagning, det brukar finnas i anslutning till sjukhus alternativt privata mottagningar. Be om att få träffa en logoped som är inriktad på röst.

Stort lycka till! Uppdatera gärna tråden så jag och andra får höra hur det går!

• Anonym (Röst)
    Anonym (Logoped) skrev 2014-06-17 22:05:14 följande:
    Hej! Vad tråkigt att höra att du mår dåligt! Men du är inte ensam, det händer att killar ibland fastnar kvar i sin röst och inte hittar den nya "vuxna" rösten som man brukar få efter målbrottet. Det kallas målbrottsstörning eller funktionell målbrottsstörning. Orsaken är ofta att kroppen inte kommer på hur man ska använda den nya rösten eller att man omedvetet håller kvar det gamla sättet att använda rösten på. Du är inne på rätt spår! Det går att träna och det handlar till ganska stor del om att kunna använda magen för att få bra stöd i rösten. Det optimala är att söka hjälp hos någon med utbildning i röst och som då kan hjälpa dig att hitta rätt teknik. Logopeder arbetar med röst (och andra områden som bl a tal, språkutveckling, sväljsvåigheter och dyslexi) och kommer kunna hjälpa dig tillrätta med rösten. Jag jobbar själv som logoped, men tyvärr inte inom området röst. Mitt absolut bästa tips är alltså att ta kontakt med en logopedmottagning, det brukar finnas i anslutning till sjukhus alternativt privata mottagningar. Be om att få träffa en logoped som är inriktad på röst. Stort lycka till! Uppdatera gärna tråden så jag och andra får höra hur det går!

Jag har börjat spänna magen samtidigt som jag pratar. Förändrar det rösten till något bättre? Känns egentligen onödigt att gå till en proffesionellt person. Det känns som om man kan lära sig detta på ett annat sätt. Liksom, som är gratis. Tack på förhand!
  • Anonym (kolla testosteron halten m blodprov?)

Testosteron test?

• MedlemFV
    Anonym (kolla testosteron halten m blodprov?) skrev 2014-06-18 09:07:24 följande:
    Testosteron test?

Vad är det för test? Aldrig hört talas som.
  • Anonym (Logoped)

Hej igen!

Att spänna magen är inget i sig som kommer att ge resultat, det handlar mer om att hitta rätt teknik i andningsmuskulatur och de muskler i halsen som styr rösten (stämläppar/stämband). Balans och koordination av alla rörelser, så att man spänner på rätt ställe vid rätt tidpunkt och slappnar av på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Självklart kan man försöka hitta rösttekniken på egen hand. Fördelen med att ta hjälp av någon är att man dels får hjälp att avgöra om det är en målbrottsstörning eller något annat, dels att går det mycket lättare och snabbare att hitta rätt. Om jag minns rätt så brukar målbrottsstörningarna många gånger vara väldigt snabba att träna bort, förutsatt att den som behandlar vet hur man ska gå tillväga :)

Det är du som avgör hur du vill gå tillväga. Känner du att du vill fortsätta testa dig fram på egen hand så ska du naturligtvis göra det!

Håller tummarna för dig :)

Svar på tråden Sorgsen över rösten. Lära sig att ta ner rösten till magen?