mammalovis skrev 2014-06-22 17:44:26 följande:
Men om ni nu inte anser att det finns en etikettsregel för barn, så innebär det väl att en 17-åring som är ett barn rent juridiskt, då också kan bada näck var som helst? Eller var går er gräns? Kan en 15-åring gå helt naken på stan också?
En ettåring hade jag inte reagerat över, mer än om barnet hade bajsat i vattnet, vilket inte känns så fräscht. Där är det ju ändå föräldrarna som tar ansvar för lämpligheten. För jag antar att föräldrarna är med barnet i vattnet och ser till att det inte kissar där. Jag lämnar inte min 3,5-åring ensam i vattnet, men det finns det säkert andra som gör ...
Det ska bli intressant att veta vid vilken ålder gränsen går, eller om det är upp till varje individ som inte är vuxen?
Det är ju en annan femma om familjen är HELT ensamma, då är det ju ingen som bryr sig.
Som flera skriver så löser det sig helt naturligt när barnen själva börjar bli medvetna om sin nakenhet nån gång mellan 3-6 år. Det finns helt enkelt inga barn i pubertet el förpubertet som ohämmat springer omkring näck på allmän plats. Att små barn som inte ens är i närheten av pubertet pga nån slags "anständighetsgräns" skulle behöva skyla sig på badstranden är för mig ärligt en lite äcklig tanke och tyder på att man sexualiserar så små barn och ser på dem på ett oanständigt sätt. Små barn är rena, naturliga och befinner sig i oskuldens tid, och det enda oanständiga med ett naket litet barn finns hos er vuxna som anser att de behöver "skyla" sig. Det fula finns i ert huvud...