• Bel

Naken på stranden...

Hej alla!

Jag har en 4-åring som älskar att bada naken när vi är på stranden. Det är en liten badstrand ute på landsbygden och inte speciellt mycket folk.
    När han var ännu mindre så fick han vara naken så mycket han ville, men nu känner jag att han är lite äldre och borde kanske ha badbyxor på sig om det är mycket folk på stranden?
    Hur gör ni med era barn, får de vara nakna så mycket de vill, vid särskilda tillfällen då det inte är så mycket folk på stranden, eller inte alls?

Jag är inte ett dugg rädd för att de ska finnas pedofiler ute i buskarna utan snarare vad "andra" ska tycka.

• Svar på tråden Naken på stranden...
  • Drottningen70

Tycker de kan vara nakna tills de själva vill skyla sig. Härhemma inträffade det förra sommaren då han fyllde fem. Om folk stör sig är det, deras problem. Så länge de inte springer omkring och kissar hursomhelst.

• lövet2

Jag har ju aldrig hållit på och smörjt in mina barn mot solen, så de har inte fått springa nakna utomhus alls. På stranden har de haft en vuxen-T-shirt som de både badat och lekt i. Badbyxor har de haft under, för att inte få in så mycket sand i rumpan.

• Ema86

jag hade nog haft badbyxor på min 4 åring. min tjej föredrar baddräkten, men även hon kan få ha enbart trosor om hon så önskar. 
    dels för "nakenheten" och dels för att det blir sand i rumpan

• Bel
    Drottningen70 skrev 2014-06-16 20:36:34 följande:
    Tycker de kan vara nakna tills de själva vill skyla sig. Härhemma inträffade det förra sommaren då han fyllde fem. Om folk stör sig är det, deras problem. Så länge de inte springer omkring och kissar hursomhelst.
    Håller med. Det är lätt att dom i farten bara ställer sig rakt fram och kissar, så det får man ju styra upp
  • MammaEmilia01

Mina pojkar hade det tills dem var fem-sex år.

23 november 2006 Daniel&Oliver BF 26 december
  • mammalovis

ts: Jag kan nog tycka att det är självklart att även barn har badkläder på sig där andra människor vistas, annars får ni väl uppsöka ett nudistbad.

Min dotter är 3,5 år och springer gärna runt i trosor hemma (då hon gärna klär ut sig och byter kläder), men inte skulle jag låta henne gå naken utanför lägenheten. Det hör ju till vett och etikett att lära barnen hur man beter sig bland andra. Vad man gör hemma eller i insynsskyddad trädgård är ju skit samma, men inte på stranden. En 4-åring går ju ändå prata med och förklara för.

Solrosens: Barn under ett år ska ju inte smörjas in, så heltäckande kläder rekommenderas utomhus. Vid kortare bad hade jag använt badblöja i alla fall. UV-dräkter är ju också smart om man vistas mycket på stranden. Har ni pool/badbalja i trädgården är det ju upp till er beroende av hur länge det ska badas.

• fluu

Varför borde han skyla sig?  Han är fyra år, inte fjorton..

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien
    mammalovis skrev 2014-06-21 21:50:27 följande:
    ts: Jag kan nog tycka att det är självklart att även barn har badkläder på sig där andra människor vistas, annars får ni väl uppsöka ett nudistbad.

Min dotter är 3,5 år och springer gärna runt i trosor hemma (då hon gärna klär ut sig och byter kläder), men inte skulle jag låta henne gå naken utanför lägenheten. Det hör ju till vett och etikett att lära barnen hur man beter sig bland andra. Vad man gör hemma eller i insynsskyddad trädgård är ju skit samma, men inte på stranden. En 4-åring går ju ändå prata med och förklara för.

Solrosens: Barn under ett år ska ju inte smörjas in, så heltäckande kläder rekommenderas utomhus. Vid kortare bad hade jag använt badblöja i alla fall. UV-dräkter är ju också smart om man vistas mycket på stranden. Har ni pool/badbalja i trädgården är det ju upp till er beroende av hur länge det ska badas.
    Så om man vill bada sin lilla 1-åring så ska man gå till ett nudistbad, eller skaffa baddräkt till barnet?
  • Natulcien

Jag hade inte reagerat över huvud taget om en 4-åring badade naken. Det är ju ett barn!

• Drottningen70
    mammalovis skrev 2014-06-21 21:50:27 följande:

Finns ingen sådan etikettsregel i sverige om att småbarn ska "skyla" sig på stranden, så varför skulle vi börja uppfinna en sådan plötsligt.
  • mammalovis

Men om ni nu inte anser att det finns en etikettsregel för barn, så innebär det väl att en 17-åring som är ett barn rent juridiskt, då också kan bada näck var som helst? Eller var går er gräns? Kan en 15-åring gå helt naken på stan också?

En ettåring hade jag inte reagerat över, mer än om barnet hade bajsat i vattnet, vilket inte känns så fräscht. Där är det ju ändå föräldrarna som tar ansvar för lämpligheten. För jag antar att föräldrarna är med barnet i vattnet och ser till att det inte kissar där. Jag lämnar inte min 3,5-åring ensam i vattnet, men det finns det säkert andra som gör ...

Det ska bli intressant att veta vid vilken ålder gränsen går, eller om det är upp till varje individ som inte är vuxen?

Det är ju en annan femma om familjen är HELT ensamma, då är det ju ingen som bryr sig.

• Drottningen70
    mammalovis skrev 2014-06-22 17:44:26 följande:
    Men om ni nu inte anser att det finns en etikettsregel för barn, så innebär det väl att en 17-åring som är ett barn rent juridiskt, då också kan bada näck var som helst? Eller var går er gräns? Kan en 15-åring gå helt naken på stan också?

En ettåring hade jag inte reagerat över, mer än om barnet hade bajsat i vattnet, vilket inte känns så fräscht. Där är det ju ändå föräldrarna som tar ansvar för lämpligheten. För jag antar att föräldrarna är med barnet i vattnet och ser till att det inte kissar där. Jag lämnar inte min 3,5-åring ensam i vattnet, men det finns det säkert andra som gör ...

Det ska bli intressant att veta vid vilken ålder gränsen går, eller om det är upp till varje individ som inte är vuxen?

Det är ju en annan femma om familjen är HELT ensamma, då är det ju ingen som bryr sig.

Som flera skriver så löser det sig helt naturligt när barnen själva börjar bli medvetna om sin nakenhet nån gång mellan 3-6 år. Det finns helt enkelt inga barn i pubertet el förpubertet som ohämmat springer omkring näck på allmän plats. Att små barn som inte ens är i närheten av pubertet pga nån slags "anständighetsgräns" skulle behöva skyla sig på badstranden är för mig ärligt en lite äcklig tanke och tyder på att man sexualiserar så små barn och ser på dem på ett oanständigt sätt. Små barn är rena, naturliga och befinner sig i oskuldens tid, och det enda oanständiga med ett naket litet barn finns hos er vuxna som anser att de behöver "skyla" sig. Det fula finns i ert huvud...
  • Natulcien
    mammalovis skrev 2014-06-22 17:44:26 följande:

Men alltså naken kan väl vem som helst vara var som helst, egentligen, om man tycker att det är skoj. Det är ju inte olagligt i sig. Däremot om man utför kränkande handlingar eller andra olagligheter medan man är naken så kan det ju klassas som förargelseväckande beteende t.ex.

Men att jämföra med att gå naken på stan tycker jag är ganska långsökt, eftersom det inte finns någon poäng med att låta ett barn vara naket på stan. Men när man badar så är det ju ganska naturligt att man tar av sig kläderna först... det finns alltså en poäng med nakenheten.

Jag tycker absolut att barn upp till skolåldern kan bada nakna, i alla fall. Därefter tror jag att de själva tycker att de vill ha badkläder. Det är min erfarenhet, i alla fall.

Angående kiss och bajs i vattnet så tror jag knappast att det har med badbyxa eller nakenhet att göra. Vill ett barn kissa i vattnet så gör hen säkert det även med baddräkt på. Kanske även ditt barn passar på när du inte ser...?
    Ett barn som inte kan styra sitt kisseri/bajseri har man förhoppningsvis badblöja på om man badar bland mycket folk... men en 4-åring, som tråden handlar om, kan ju styra sånt.

• mammalovis

Natalucien skrev: "Men att jämföra med att gå naken på stan tycker jag är ganska långsökt, eftersom det inte finns någon poäng med att låta ett barn vara naket på stan. Men när man badar så är det ju ganska naturligt att man tar av sig kläderna först... det finns alltså en poäng med nakenheten."

Tar av sig kläderna gör man ju på badhuset också, badar era barn nakna där med? Eller är det skillnad på "ute" och "inne".

Sedan får väl era barn bada nakna bäst de vill och bli fotograferade och utlagda på internet till pedofilers beskådan.  Varje förälder har ett eget val.

• andarv

Ligger stranden ensligt inte mycket folk så kan man ju välja lite själv hur man vill förhålla sig till naket eller baddräkt,men nu verkar hela diskussionen handla om skyla eller inte!Hur ser världen ut!!Finns det inga sjuka människor?du ser inte vem som är sjuk!!!jag har tre barn (döttrar) en på 10 en på 3.5 en på 1.Hade inte världen sett ut som den gör hade jag inte brytt mig nämvärt,men nu lever vi inte i en utopi!!
    jag tar hellre på mina barn badblöja/baddräkt (två väldigt enkla anordningar) än riskerar att mina barn hamnar på nån sida på nätet,för sjuka personer!!För er som är naiva så finns det såna sidor på nätet.

• Drottningen70
    mammalovis skrev 2014-06-22 21:44:37 följande:
    Natalucien skrev: "Men att jämföra med att gå naken på stan tycker jag är ganska långsökt, eftersom det inte finns någon poäng med att låta ett barn vara naket på stan. Men när man badar så är det ju ganska naturligt att man tar av sig kläderna först... det finns alltså en poäng med nakenheten."

Tar av sig kläderna gör man ju på badhuset också, badar era barn nakna där med? Eller är det skillnad på "ute" och "inne".

Sedan får väl era barn bada nakna bäst de vill och bli fotograferade och utlagda på internet till pedofilers beskådan.  Varje förälder har ett eget val.

Om en pedofil fluktar och tar bilder så får han väl göra det. En badbyxa skyddar förövrigt ingen unge mot pedofiler.
Svar på tråden Naken på stranden...