mammalovis skrev 2014-06-22 17:44:26 följande:
Men om ni nu inte anser att det finns en etikettsregel för barn, så innebär det väl att en 17-åring som är ett barn rent juridiskt, då också kan bada näck var som helst? Eller var går er gräns? Kan en 15-åring gå helt naken på stan också?
En ettåring hade jag inte reagerat över, mer än om barnet hade bajsat i vattnet, vilket inte känns så fräscht. Där är det ju ändå föräldrarna som tar ansvar för lämpligheten. För jag antar att föräldrarna är med barnet i vattnet och ser till att det inte kissar där. Jag lämnar inte min 3,5-åring ensam i vattnet, men det finns det säkert andra som gör ...
Det ska bli intressant att veta vid vilken ålder gränsen går, eller om det är upp till varje individ som inte är vuxen?
Det är ju en annan femma om familjen är HELT ensamma, då är det ju ingen som bryr sig.
Men alltså naken kan väl vem som helst vara var som helst, egentligen, om man tycker att det är skoj. Det är ju inte olagligt i sig. Däremot om man utför kränkande handlingar eller andra olagligheter medan man är naken så kan det ju klassas som förargelseväckande beteende t.ex.
Men att jämföra med att gå naken på stan tycker jag är ganska långsökt, eftersom det inte finns någon poäng med att låta ett barn vara naket på stan. Men när man badar så är det ju ganska naturligt att man tar av sig kläderna först... det finns alltså en poäng med nakenheten.
Jag tycker absolut att barn upp till skolåldern kan bada nakna, i alla fall. Därefter tror jag att de själva tycker att de vill ha badkläder. Det är min erfarenhet, i alla fall.
Angående kiss och bajs i vattnet så tror jag knappast att det har med badbyxa eller nakenhet att göra. Vill ett barn kissa i vattnet så gör hen säkert det även med baddräkt på. Kanske även ditt barn passar på när du inte ser...?
Ett barn som inte kan styra sitt kisseri/bajseri har man förhoppningsvis badblöja på om man badar bland mycket folk... men en 4-åring, som tråden handlar om, kan ju styra sånt.