BF Augusti - Sista 10 veckorna..
Gud vilka fina magar ni har allihopa!!
Spännande amorosa! =D
Gud vilka fina magar ni har allihopa!!
Spännande amorosa! =D
BF - lista Augusti
mammaSöt 13/8 planerat snitt (bf 21/8)
Ebozz: 14/8
Maho81: 21/8
Hillevie90: 22/8
Frk. Uggla: 7/8 (planerat ks 4/8)
Julie303: 11/8
Fröken K: 29/8 (planerat ks datum är inte klart ännu)
Åkte in till förlossningen igår pga svaga fosterrörelser hela dygnet innan. Så sjukt orolig, började inte ens röra sig när bm kontrollerade läge och sen satte på CTG- kurvan... Men när läkaren kom blev det en jäkla fart i magen och hon fick knappt göra ultraljudet, höll på över 30 minuter för att kunna göra hela undersökningen då plutten rörde sig undan hela tiden =D Allt såg iaf bra ut.
Samma läkare ringde idag (efter samtal med sin överläkare) och sa att plutten är normalstor men åt det mindre hållet, så vi blir kallade till tillväxtultraljud om ca 2 veckor. Lite nervöst, men jag hoppas att plutten, precis som storasyster, är liten av naturen.
Här kom lillen ut med buller och bång igår! Hade förvärkar vid 04 på morgonen, och massa rosa lös flytning. Skulle åka till grannstaden och hälsa på en kompis men väckte mannen vid sju och sa att jag inte kände att jag orkade och att vi nog skulle hoppa det. Ringde förlossningen för råd för flytningarna slutade aldrig rinna, fick komma in på kontroll och det konstaterades att slemproppen hade gått. Lite småvärkar men inget öppen så vi fick åka hem igen. Väl hemma vid tiotiden ställde jag mig i duschen en stund och då började värkarna göra mycket ondare. Ringer förlossningen igen nån timma senare och får svaret att jag får vänta ett tag till. "Det tar såååå lång tid för förstagångsföderskor förstår du." Vid kl 13 är jag helt slut, gråtfärdig, yr och står dubbelvikt av värkarna ringer jag igen på ostadig röst och får faktiskt komma in trots att värkarna är oregelbundna. Är inne på förlossningen vid 14:15 och känner att det börjar trycka på! Får lite panik! Precis när mannen kommer omspringande från parkeringen går vattnet i en fors och jag blir äntligen undersökt. "Oj, 8 cm öppen!" Sen gick allt i racerfart, massa folk sprang omkring på rummet. Hann suga i mig några andetag lustgas och sen var han ute! 1,5 timma efter att mannen släppte av mig utanför dörrarna :D Det kan minsann gå rätt fort för förstagångsföderskor också!
Förresten, hur beter sig era bröst?
Mina var fylliga, lite ömma och spända i början, blev normala i mitten av graviditeten och nu har de sedan några veckor tillbaka blivit fylligare, hårda, knöliga och ömma.
Nervöst!! Imorgon är det dags för snitt!!
Helsjuk känsla att veta att imorgon får vi träffa vår lilla flicka. Längtar!
Grattis till de bebisar som redan kommit !
Grattis Mossy!!
Grattis jovi!!
Jaha, om 24 timmar kommer vi vara på väg till det planerade snittet. Jag är så sjukt nervös inför bedövning och snitt att jag inte kan fokusera på glädjen över att träffa babyn!
Hjälp mig att bli lite peppad och se fram emot morgondagen!!!!
Idag ska jag till spec. mvc, sen lämna blodprover, träffa kirurg och narkos.
Bara läst om hemska upplevelser här på familjelivs förlossningssida tycker jag. jätte onda ryggbedövningar (och jag som ska få två- både epidural och spinal), barn som dör, mammor som nästan förblöder, får hjärtstop, känner smärta.
Jag har ju gjort detta förr. Det är konstigast. varför kan jag inte slappna av och fokusera? förmodligen för jag har tyckt att det varit hemskt varje gång. För att barnen hälften av gångerna fått åka direkt till neo, för jag har diabetes och får lov att räkna med att pappan och babyn försvinner iväg.
Ååååh va rädd jag är!!!
Idag kom han! :D efter 24 h med värkar och 9 dagar för tidigt och medan åskan dundrade utanför :) Allt känns fantastiskt!
Snart 2 v till BF o har inte ens haft en sammandragning...borde man vara orolig?
Vi var på tillväxtultraljud igår, äntligen! Gått och oroat mig i 3 veckor nu sedan förra kontrollen, då vi fick veta att plutten är lite mindre. Men den har växt och följer sin kurva exakt, så nu ska de fundera på om de ska följa upp ytterligare då det är rutin när barnen avviker mer än 15 % och plutten låg på -16%. Men, som sagt, följer sin (och storasysters) kurva, så de skulle höra av sig eller skicka kallelse. Fick med oss en liten profilbild också där det ser ut som att den har superstora läppar/gör duckface =P
Fick dock inte veta förväntad födelsevikt, men jag skulle gissa kring 3000g.
Här kom bebis med dunder och brak imorse. Värkarna började igår kväll och var regelbundna direkt med 3-4 minuter emellan. Håll hoppet uppe, det kan hända snabbt! :)
Hej tjejer! Här kom lillebror i lördags, på BF+2, allt började med värkar kl.22, de kom med 2 minuters mellanrum direkt, 22.30 gick vattnet och vi åkte in, var inne 23.10, hamnade direkt i ett förlossningsrum för undersökning, 9cm öppen.. vid 23.30-23.35 ropade jag "han kommer!!" och de tittade efter, jo visst, halva huvudet var ute och 23.39, efter två krystvärkar var han ute :) snabbt som attan gick det! 1h 45min från start till mål :)
Igår var vi till bm för kontroll och sf hade minskat så det blev tul på förlossningen med en gång. Efter mycket om och men beslutades att jag ska sättas igång då pluttens tillväxt avtar. Blev lovad att få komma in i morse, men när jag ringde var det fullt och jag skulle återkomma vid lunch. Får då besked att det är fritt fram att komma in under eftermiddagen, men så tar det 20 minuter och de ringer upp och skjuter det till i morgon =( de lovade i och för sig dyrt och heligt att det blir i morgon, men gud vad besviken jag blev... Sitter bara och väntar på att få gå och lägga mig nu =P
Tiden går fort när man har roligt =) vi fick äntligen komma in för igångsättning i fredags (det är visst rekordår här, så de hade närmare 10 förlossningar på 4 salar i torsdags). Det drog ut på tiden då ansvarig läkare hamnade på snitt precis när hon skulle okeja mig. Men strax före 11 tog de hål på hinnorna och strax före 16 föddes en liten TJEJ =O döm om vår förvåning som var så säkra på en kille =) hon vägde 2500 i 40+0 så tiden på bb bestod av att mata och väga intensivt och igår visade vågen att jag har tillräckligt med mjölk så nu är vi hemma med order om mat minst var tredje timme. Täta återbesök för att hålla koll på vikten, men gud så underbart det är att äntligen ha henne här!
Tack så mycket Livets under och sladdmamman! Nej det var bara en känsla att det skulle vara en pojke, min kropp betedde sig helt annorlunda denna graviditet än med storasyster. Vi frågade aldrig vid ul, men sambon har trott sig sett en liten penis vid ett av ultraljuden. Så fel han hade! =P
Hej på er alla!
Hur går det? Har alla augustibebisar kommit och har det gått bra?
Jag kan erkänna att det inte tog många dagar innan jag faktiskt började sakna magen igen (men det vågade jag inte skriva när flera av er fortfarande var gravida =P). Längtar redan efter nästa plutt, men njuter till fullo av våra två underbara tjejer nu till att börja med =D