• Life

Nyfödd som sover bra på dagen, men inte på natten-vill endast sova på min mage/bröst

Hej alla på FL,

nu i fredags föra veckan kom vår under bar lilla dotter till världen och allt har hittills gått riktigt bra. Förlossningen förlöpte bra, på BB kom amning igång utan problem och mjölk har kommit till brösten så nu känns det som att allt börjar flyta på fint!

Dock har jag en fundation angående nattsömnen. Hon sover bra på dagen, helst i någons famn men är även helt ok med att sova i sin säng. Men på natten är det annorlunda. Hon ligger i nuläget mellan mig och min man i sängen (stor säng, vi har gränsat av området hon sover på så vi inte ska råka rulla över på henne o dyl). Hon somnar ganska bra på kvällen och sover ca 2 h - sen vill gärna äta lite och i det här skedet vakna hon ofta till och vill inte riktigt sova vidare i sin lilla säng utan vill ligga kvar på mitt bröst. Hon får självklart ligga där om hon vill, hon är ju ännu liten och behöver närheten, men jag kan inte sova ordentligt av rädsla att hon ska rulla ner i sängen och jag ska rulla över henne eller liknande (vilket medför en mindre kamp där jag vill tillmötesgå hennes behov av närhet men ändå lyckas få några timmars nattsömn).

Min fråga till er är, har någon haft liknande problem och hur löste ni det? Finns det någon gyllene medelväg? Alla tips och trix emottages tacksamt...

• Svar på tråden Nyfödd som sover bra på dagen, men inte på natten-vill endast sova på min mage/bröst
  • Life

Tack för bra svar! Ja, bärsjal har jag inte tänkt på, kan ju som sagt bli varmt men kan absolut kolla på. Det som jag är orolig för är ju att hon ska ramla i golvet (ibland råkar man ju somna till själv, speciellt då hon ammar). 

Jag har lagt en amningskudde tvärs över men det räcker ju med att jag "tippar" lite mycket åt endera hållet så åker hon ju ner Obestämd

Men Orkide, hur låg din bebis på dig när ni sov? Finns det inte chans att man "vänder sig" och allt åker i golvet eller dylikt? Tack för gratulation förresten, vi är väldigt nöjda och lyckliga...

• Life

Ok, har läst alla svar i tråden - tack för tips och stöd! Jag känner ju precis som er som svarat att jag vill ha henne nära, både för henne och mig (det är ju väldigt mysigt). Hittills har det ju gått bra som sagt och det kommer det förhoppningsvis fortsätta att göra. Jag ska se över kudd-systemet" i sängen. 

• Life

Jag gillar idén med en sarg, ska ta upp det med maken. Dock tror jag att vi löst det, jag plockade bort amningskudden, la henne direkt på mitt bröst och flyttade mer mot mitten av sängen. Har lagt ett stort täcke vid min sängända (jag borde märka om jag rör mig för mycket åt det hållet. Men nu har det gått 3 nätter och det är som ni redan sagt i tråden, man verkar omedvetet veta att hon är där och automatiskt rör man sig inte. Bebisen ligger också still på magen (var ju lite rädd att hon skulle åka ner). Pappan servar efter bästa förmåga, nu sover vi några timmar här och där vilket räcker (brukar även ta en tupplur efter eftermiddags amningen). 

Måste säga att livet som mamma är otroligt mysigt {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Nyfödd som sover bra på dagen, men inte på natten-vill endast sova på min mage/bröst