• Life

Nyfödd som sover bra på dagen, men inte på natten-vill endast sova på min mage/bröst

Hej alla på FL,

nu i fredags föra veckan kom vår under bar lilla dotter till världen och allt har hittills gått riktigt bra. Förlossningen förlöpte bra, på BB kom amning igång utan problem och mjölk har kommit till brösten så nu känns det som att allt börjar flyta på fint!

Dock har jag en fundation angående nattsömnen. Hon sover bra på dagen, helst i någons famn men är även helt ok med att sova i sin säng. Men på natten är det annorlunda. Hon ligger i nuläget mellan mig och min man i sängen (stor säng, vi har gränsat av området hon sover på så vi inte ska råka rulla över på henne o dyl). Hon somnar ganska bra på kvällen och sover ca 2 h - sen vill gärna äta lite och i det här skedet vakna hon ofta till och vill inte riktigt sova vidare i sin lilla säng utan vill ligga kvar på mitt bröst. Hon får självklart ligga där om hon vill, hon är ju ännu liten och behöver närheten, men jag kan inte sova ordentligt av rädsla att hon ska rulla ner i sängen och jag ska rulla över henne eller liknande (vilket medför en mindre kamp där jag vill tillmötesgå hennes behov av närhet men ändå lyckas få några timmars nattsömn).

Min fråga till er är, har någon haft liknande problem och hur löste ni det? Finns det någon gyllene medelväg? Alla tips och trix emottages tacksamt...

• Svar på tråden Nyfödd som sover bra på dagen, men inte på natten-vill endast sova på min mage/bröst
  • Orkide

Så har båda mina barn varit. Du får sova på dagen när barnet sover istället. Så gjorde jag med mitt första barn. Andra barnet fick jag jag nöja mig med några få timmar sömn eftersom jag då inte kunde sova på dagen.

• Orkide

Å grattis till dottern! Min minsta är ett halvår nu å det har gått fort. Ta vara på tiden

• Hoppfull84

nu är det ju iofsig väldigt varmt, men annars kanske du kan ha henne i sjal när du ammar på natten, så slipper du oroa dig för att tappa henne?

annars kanske det bara är att försöka sova ikapp på dagen så gott det går och vänta ut det, det kommer ju inte vara så för evigt.

är det nåt man kan vara säker på med småbarns sömn så är det att det alltid kommer att förändras och gå upp och ner.

grattis till bäbisen!

• Löparnörden

Gratis till dottern!

Min dotter är snart 10 månader och sover fortfarande som allra bäst på mitt bröst, hon är en riktig närhetsjunkie på nätterna. Hon somnar lätt i sin säng men när hon vaknar är det lättaste sättet att få henne att somna om, jag tycker det är mysigt också. Hon har aldrig ramlat av mig och om jag inte hinner somna själv så brukar jag rulla ner henne mellan oss. Det går att samsova säkert bara man har läst på. På nätterna tycker jag att det är bäst att göra det som innebär mest sömn. Minsta motståndets lag och bara go with the flow.

• Life

Tack för bra svar! Ja, bärsjal har jag inte tänkt på, kan ju som sagt bli varmt men kan absolut kolla på. Det som jag är orolig för är ju att hon ska ramla i golvet (ibland råkar man ju somna till själv, speciellt då hon ammar). 

Jag har lagt en amningskudde tvärs över men det räcker ju med att jag "tippar" lite mycket åt endera hållet så åker hon ju ner Obestämd

Men Orkide, hur låg din bebis på dig när ni sov? Finns det inte chans att man "vänder sig" och allt åker i golvet eller dylikt? Tack för gratulation förresten, vi är väldigt nöjda och lyckliga...

• Snow Crash

Jag sov på rygg med bebis på bröstet. La kuddar på båda sidor i sängen om mig så att armbågarna hölls uppe, då var det ingen risk att tappa honom.
    Senare sov han på sidan framför mig, men han hade benen i skena första 7 veckorna så det var antingen platt på mage eller rygg som gällde, och rygg funkade inte alls.

• Löparnörden
    Life skrev 2014-06-13 14:46:42 följande:
    Tack för bra svar! Ja, bärsjal har jag inte tänkt på, kan ju som sagt bli varmt men kan absolut kolla på. Det som jag är orolig för är ju att hon ska ramla i golvet (ibland råkar man ju somna till själv, speciellt då hon ammar). 

Jag har lagt en amningskudde tvärs över men det räcker ju med att jag "tippar" lite mycket åt endera hållet så åker hon ju ner Obestämd

Men Orkide, hur låg din bebis på dig när ni sov? Finns det inte chans att man "vänder sig" och allt åker i golvet eller dylikt? Tack för gratulation förresten, vi är väldigt nöjda och lyckliga...
    Min tjej har aldrig "ramlar av", hon ligger med kroppen på min mage och huvudet mellan brösten om man säger så och jag har aldrig vänt mig i sömnen när hon legat på mig, Tror att jag omedvetet ligger stilla när jag sover när jag har henne. Hade sådana tankar när hon var ny eller att min man skulle rulla över henne men jag tror att man undermedvetet ligger mer stilla när man har en liten i sängen. Om hon vaknar till eller rör sig vaknar ju jag också till och kan lägga armen runt henne så att hon inte rullar iväg.

Så liten som din tjej är så behöver hon ju alla närhet hon kan få.
  • Guldhjärtat

Min flicka fick sova på mig de första 6 veckorna. Jag valde att göra så för att få sova själv med. Jag blev snittad och tyckte att det var lättast att sova halvsittandes. Sen hade jag kuddar på båda sidorna så det nästan var omöjligt att rulla runt. Men jag tror även på den teorin att det nästan är omöjligt att rulla över ditt barn som mamma. För efter de första 6 veckorna så lät jag henne ligga bredvid mig å sova hud mot hud. Och jag har aldrig vart i närheten av att rulla över henne. Visserligen så var jag lite stel när jag vaknade eftersom att man ligger lite på spänn undermedvetet. 

• Life

Ok, har läst alla svar i tråden - tack för tips och stöd! Jag känner ju precis som er som svarat att jag vill ha henne nära, både för henne och mig (det är ju väldigt mysigt). Hittills har det ju gått bra som sagt och det kommer det förhoppningsvis fortsätta att göra. Jag ska se över kudd-systemet" i sängen. 

• En blå giraff

Vi byggde en "sarg" av en plywoodskiva på min sida av sängen, ca 20 cm hög för att inte bebisen skulle kunna ramla ner. Andra alternativ är ju att lägga madrasserna direkt på golvet under en period. 

Mina barn har också varit väldigt så att de velat ha närhet. Har nog sovit rätt många nätter med dem på bröstet. Vad gör man liksom, man måste få sova lite för att inte bli knäpp. Kan inte pappan ta bebisen några timmar per natt också? Vi har haft en gästsäng i annat rum. Och säg efter 4 på morgonen strax efter amning då har jag kunnat gå dit och lagt mig ett par timmar och pappan haft bebisen kvar i sängen. Sen när bebisen blivit alltför hungrig igen fick pappan ta honom och komma och lägga honom bredvid mig så han fick amma. På det sättet får man iallafall ett par timmars ostörd sömn per natt vilket är guld värt. Pappan har fått trösta med napp eller genom att låta bebis suga på hans lillfinger.

• Zuzanne

Min dotter sov sina 3 första veckor på mig. Jag lade kuddar som stöd och så sov jag i ca halvsittande läge. Jag funkar iaf så att jag har full kontroll över hur min kropp kan ligga fastän jag sover. Upptäckte den förmågan när min dotters behov var att sova på mig ^^

• Life

Jag gillar idén med en sarg, ska ta upp det med maken. Dock tror jag att vi löst det, jag plockade bort amningskudden, la henne direkt på mitt bröst och flyttade mer mot mitten av sängen. Har lagt ett stort täcke vid min sängända (jag borde märka om jag rör mig för mycket åt det hållet. Men nu har det gått 3 nätter och det är som ni redan sagt i tråden, man verkar omedvetet veta att hon är där och automatiskt rör man sig inte. Bebisen ligger också still på magen (var ju lite rädd att hon skulle åka ner). Pappan servar efter bästa förmåga, nu sover vi några timmar här och där vilket räcker (brukar även ta en tupplur efter eftermiddags amningen). 

Måste säga att livet som mamma är otroligt mysigt {#emotions_dlg.flower}

• Snow Crash

Vad skönt att det verkar lösa sig! Allt blir verkligen så mycket bättre när man får sova, även om det blir i lite kortare pass.

Svar på tråden Nyfödd som sover bra på dagen, men inte på natten-vill endast sova på min mage/bröst