Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Hur länge klarar sig en 11 veckors kattunge själv hemma?

Enligt LAG får inte kattunge skiljas från sin mamma innan den är MINST tolv veckor. Fan vad trött jag blir på folk som inte läser på innan beslut om köp av djur.

Jag tycker ni ska vänta med köp tills du är hemma om dagarna, det är en otrolig omställning och stress för en kattunge att lämna sin mamma och syskon. Ni bör även köpa två anser jag då katterna inte kommer att ha något som helst utbyte av varandra. Den äldre kommer att irritera sig på den lille vars liv går ut på att busa. Och den lille kommer att bli understimulerad, ni kan aldrig ersätta en kattkompis.

Den lille ska ej heller gå ut innan den är dubbelvaccinerad, försäkrad, idmärkt och kastrerad, dvs efter sex månaders ålder. Katter kan bli könsmogna från fyra månaders ålder och kan då dra iväg och inte komma tillbaka igen.

• nemo1

Undrar över en sak. Hade du tänkt att den lille också skulle få springa ut och in genom luckan på dagarna när ni är på jobbet? 

• nemo1

Tänk även på att den äldre katten behöver hållas inne första veckorna. Risken är annars dels att det tar längre tid för honom att acceptera den nya slyngeln, dels att det annars finns stor risk att han drar. 
    Det är långt ifrån alla katter som accepterar en nykomling i familjen.

Svar på tråden Hur länge klarar sig en 11 veckors kattunge själv hemma?