• alexs mamma

Hur länge klarar sig en 11 veckors kattunge själv hemma?

Hej alla katt experter där ute!

Vi funderar på att skaffa oss en kattunge i sommar. Vi har redan en kastrerad 9 gammal hankatt i familjen. Vi bor på landet så han är både ute och inne, bestämmer själv eftersom vi har kattlucka.

Nu är våra barn så stora att de själva skulle kunna ansvara för en kattunge med viss hjälp av oss förstås.
    Vi har några bekanta som fått kattungar och om vi skulle köpa en av dem skulle den vara 11 veckor sista veckan på vår semester. Då funderar jag på hur länge man kan lämna en sån lite katt hemma själv. Efter den första veckan  (vecka 30) börjar vi jobba båda två igen. Jag jobbar i förskola så jag har lite varierande tider men vi jobbar båda två heltid vilket betyder att vi kommer att vara hemifrån ca 8 varje dag. Våra söner kommer att vara på fritids då och eftersom skolan inte börjat än finns det inga skolskjutsar som de kan ta för att åka hem tidigare och vara med katten. Fyra veckor senare börjar jag studera på distans igen och är du hemma de flesta dagarna om jag jobbar kan äldste sonen åka hem tidigare för att hålla katten sällskap. Så problemet är dessa 4 första veckor då katten fortfarande är liten. Är det ens en bra idé att fundera på katt under dessa omständigheter? Eller borde vi försöka hitta en katt som vi kan få hem i början av vår semester? Då har den iaf bott hos oss 3-4 veckor innan den blir själv....
    Vad säger ni som kan mycket om katter?

• Svar på tråden Hur länge klarar sig en 11 veckors kattunge själv hemma?
  • Kokoala

Blir på riktigt provocerad. 

1. Kattungar SKA INTE skiljas från sin mamma förrän absolut tidigast vid 12 veckor.
    2. En kattunge ska definitivt INTE lämnas själv mer än max max max några timmar. Detta främst för att en så liten katt behöver massor med kärlek och omtanke för att inte bli avståndstagande, rädd, arg och en väldigt ledsen katt helt enkelt.

Capish?

• Birmafröken

Det tjatas uppenbarligen alldeles för lite om att det står inskrivet i djurskyddslagen att kattungar EJ får skiljas från sin mamma före tidigast vid 12 veckors ålder!

Vänta tills kattungen är 15 veckor och hämta den på en fredag är mitt tips. Då är kattungen med marginal mogen att lämna sin mamma och ni har möjlighet att vara hemma mer under de veckor som följer.

• nemo1

Enligt LAG får inte kattunge skiljas från sin mamma innan den är MINST tolv veckor. Fan vad trött jag blir på folk som inte läser på innan beslut om köp av djur.

Jag tycker ni ska vänta med köp tills du är hemma om dagarna, det är en otrolig omställning och stress för en kattunge att lämna sin mamma och syskon. Ni bör även köpa två anser jag då katterna inte kommer att ha något som helst utbyte av varandra. Den äldre kommer att irritera sig på den lille vars liv går ut på att busa. Och den lille kommer att bli understimulerad, ni kan aldrig ersätta en kattkompis.

Den lille ska ej heller gå ut innan den är dubbelvaccinerad, försäkrad, idmärkt och kastrerad, dvs efter sex månaders ålder. Katter kan bli könsmogna från fyra månaders ålder och kan då dra iväg och inte komma tillbaka igen.

• nemo1

Undrar över en sak. Hade du tänkt att den lille också skulle få springa ut och in genom luckan på dagarna när ni är på jobbet? 

• Jesssssica

Jag kan känna lite som så att om man inte respekterar lagen- än mindre den stackars katten, så ska man kanske fundera en extra gång på om man verkligen ska ha katt?!

En sådan simpel sak som att kattungen ska vara hos sin mamma i minst 12 veckor borde man ju veta..

• Fjärilslarv

Alltså seriöst som andra har skrivit, varför ska du göra den stackars katten så illa.
    Fyfan jag mår illa!

• Tutilure

Ja, då en 11-veckors kattunge fortfarande är hos mamman så går det naturligtvis bra att lämna kattungen hemma själv. Den har ju sin mamma!

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Arbetsvegan

Svaret på problemet är att du tar hem katten den vecka du börjar plugga på distanss.
    Enligt lag ska katten vara minst 12 veckor. Din tilltänka kattunge lär då vara 15-16 veckor vilket är mer än det lagen kräver.

*problem solved*

• Fjärilslarv
    Tutilure skrev 2014-06-09 19:45:32 följande:
    Ja, då en 11-veckors kattunge fortfarande är hos mamman så går det naturligtvis bra att lämna kattungen hemma själv. Den har ju sin mamma!
    tyvärr så skulle ts skilja den från sin mamma.
  • IsDimma

Den klarar sig inte alls själv. Den ska fortfarande vara hos sin mamma minst en vecka till! Hämta katten när du börjar plugga istället.

• catgirl
    alexs mamma skrev 2014-06-09 19:13:56 följande:
    Hej alla katt experter där ute! Vi funderar på att skaffa oss en kattunge i sommar. Vi har redan en kastrerad 9 gammal hankatt i familjen. Vi bor på landet så han är både ute och inne, bestämmer själv eftersom vi har kattlucka. Nu är våra barn så stora att de själva skulle kunna ansvara för en kattunge med viss hjälp av oss förstås. Vi har några bekanta som fått kattungar och om vi skulle köpa en av dem skulle den vara 11 veckor sista veckan på vår semester. Då funderar jag på hur länge man kan lämna en sån lite katt hemma själv. Efter den första veckan  (vecka 30) börjar vi jobba båda två igen. Jag jobbar i förskola så jag har lite varierande tider men vi jobbar båda två heltid vilket betyder att vi kommer att vara hemifrån ca 8 varje dag. Våra söner kommer att vara på fritids då och eftersom skolan inte börjat än finns det inga skolskjutsar som de kan ta för att åka hem tidigare och vara med katten. Fyra veckor senare börjar jag studera på distans igen och är du hemma de flesta dagarna om jag jobbar kan äldste sonen åka hem tidigare för att hålla katten sällskap. Så problemet är dessa 4 första veckor då katten fortfarande är liten. Är det ens en bra idé att fundera på katt under dessa omständigheter? Eller borde vi försöka hitta en katt som vi kan få hem i början av vår semester? Då har den iaf bott hos oss 3-4 veckor innan den blir själv.... Vad säger ni som kan mycket om katter?

• adina01

En kattunge ska inte gå ut själv genom kattlucka vid 12 när ingen är hemma kan dessutom ta veckor innan den äldre katten accepterar den nya katten.

• alexs mamma

Okej! Tror jag behöver svara lite här i tråden.
    För det första finns det överhuvudtaget ingen anledning att gå på så agressivt och otrevligt när man ställer en enkel fråga!!

Kattungen är vid det tillfället som hon föreslog "hämtklar" dvs 12 veckor. Att jag i min enfald trodde det var 11 veckor behöver ju inte betyda att  inte kan något om katter sedan tidigare... Den katt vi har nu är född hos oss och hans mamma köpte vi för många år sedan på den tiden man sa att kattungen var redo vi ca 8-10 veckor....

En klargörelse till att vi har kattlucka och att den äldre katten kan gå ut och in som den vill betyder naturligtvis inte att det samma gäller kattungen, så mycket ve jag om katter att jag förstår att det inte är lämpligt för en kattungen att ta sig ut själv. Som någon skrev. Den får hålla sig inne tills den fått alla sprutor etc som den behöver. Den äldre katten har ett chip i sitt halsband som gör att lucka öppnas när han kommer tillräckligt nära och sedan åter är låst. Detta gör att inga andra katter varken kan komma in eller ut.

Att jag frågade om det är lämpligt att ha en sådan ung katt själv hemma, är jag för att jag själv är ytterst tveksam. Men hon som erbjöd mig att köpa kattungen tyckte det var okej. 
    Om vi köper en katt av henne, får det bli så att vi hämtar den en månad senare då jag är hemma och pluggar. Det är bäst för alla parter...

• catgirl
    alexs mamma skrev 2014-06-09 20:32:42 följande:
    Okej! Tror jag behöver svara lite här i tråden. För det första finns det överhuvudtaget ingen anledning att gå på så agressivt och otrevligt när man ställer en enkel fråga!! Kattungen är vid det tillfället som hon föreslog "hämtklar" dvs 12 veckor. Att jag i min enfald trodde det var 11 veckor behöver ju inte betyda att  inte kan något om katter sedan tidigare... Den katt vi har nu är född hos oss och hans mamma köpte vi för många år sedan på den tiden man sa att kattungen var redo vi ca 8-10 veckor.... En klargörelse till att vi har kattlucka och att den äldre katten kan gå ut och in som den vill betyder naturligtvis inte att det samma gäller kattungen, så mycket ve jag om katter att jag förstår att det inte är lämpligt för en kattungen att ta sig ut själv. Som någon skrev. Den får hålla sig inne tills den fått alla sprutor etc som den behöver. Den äldre katten har ett chip i sitt halsband som gör att lucka öppnas när han kommer tillräckligt nära och sedan åter är låst. Detta gör att inga andra katter varken kan komma in eller ut. Att jag frågade om det är lämpligt att ha en sådan ung katt själv hemma, är jag för att jag själv är ytterst tveksam. Men hon som erbjöd mig att köpa kattungen tyckte det var okej.  Om vi köper en katt av henne, får det bli så att vi hämtar den en månad senare då jag är hemma och pluggar. Det är bäst för alla parter...

Varför inte vara helt säker innan man hämtar katten?
  • nemo1

Tänk även på att den äldre katten behöver hållas inne första veckorna. Risken är annars dels att det tar längre tid för honom att acceptera den nya slyngeln, dels att det annars finns stor risk att han drar. 
    Det är långt ifrån alla katter som accepterar en nykomling i familjen.

• McStride

Hämta inte katten alls! Katter klarar sig uppenbarligen inte utan människor 24/7. Sen kan den gå ut och skada sig så helst ska du ha den inlåst inomhus med 5 olika försäkringar på den, samtidigt som du tagit tjänstledigt i 2,5 år och klappar den konstant.

Hämta katten, den kommer ha det bra mycket bättre än djuren som moralkärringarna har stängt in i en varm och trång lägenhet.

• Arbetsvegan
    McStride skrev 2014-06-09 21:47:17 följande:
    Hämta inte katten alls! Katter klarar sig uppenbarligen inte utan människor 24/7. Sen kan den gå ut och skada sig så helst ska du ha den inlåst inomhus med 5 olika försäkringar på den, samtidigt som du tagit tjänstledigt i 2,5 år och klappar den konstant.

Hämta katten, den kommer ha det bra mycket bättre än djuren som moralkärringarna har stängt in i en varm och trång lägenhet.
    Och vad gör du annars då när du inte är måndagsbitter?
  • Wjawa

Bry dig inte om alla idioter, om katten är tolv veckor och dessutom har en stor katt att lära av så fixar den lätt åtta timmar,ju mer tid och kärlek du ger den kommer dock resultera i en tryggare och personligare kisse... Lycka till och skit i alla trädkramare ????????

• Wjawa
    McStride skrev 2014-06-09 21:47:17 följande:

Word ????????
Svar på tråden Hur länge klarar sig en 11 veckors kattunge själv hemma?