Hur länge klarar sig en 11 veckors kattunge själv hemma?
Hej alla katt experter där ute!
Vi funderar på att skaffa oss en kattunge i sommar. Vi har redan en kastrerad 9 gammal hankatt i familjen. Vi bor på landet så han är både ute och inne, bestämmer själv eftersom vi har kattlucka.
Nu är våra barn så stora att de själva skulle kunna ansvara för en kattunge med viss hjälp av oss förstås.
Vi har några bekanta som fått kattungar och om vi skulle köpa en av dem skulle den vara 11 veckor sista veckan på vår semester. Då funderar jag på hur länge man kan lämna en sån lite katt hemma själv. Efter den första veckan (vecka 30) börjar vi jobba båda två igen. Jag jobbar i förskola så jag har lite varierande tider men vi jobbar båda två heltid vilket betyder att vi kommer att vara hemifrån ca 8 varje dag. Våra söner kommer att vara på fritids då och eftersom skolan inte börjat än finns det inga skolskjutsar som de kan ta för att åka hem tidigare och vara med katten. Fyra veckor senare börjar jag studera på distans igen och är du hemma de flesta dagarna om jag jobbar kan äldste sonen åka hem tidigare för att hålla katten sällskap. Så problemet är dessa 4 första veckor då katten fortfarande är liten. Är det ens en bra idé att fundera på katt under dessa omständigheter? Eller borde vi försöka hitta en katt som vi kan få hem i början av vår semester? Då har den iaf bott hos oss 3-4 veckor innan den blir själv....
Vad säger ni som kan mycket om katter?