Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Superenkel sommarmat - vad äter ni?

När det är varmt och vackert väder vill jag verkligen inte stå vid spisen och laga mat - men man måste ju äta! När vi är i stugan blir det ofta bara varmkorv med bröd, men det kan man ju inte leva på i längden. Snälla - kom med tips på superenkel sommarmat som går snabbt att fixa.

• Svar på tråden Superenkel sommarmat - vad äter ni?
  • Stårschan

Potatissallad är nog bra att ha hemma, förstås. Tack för tipsen!

• Stårschan
    blomman07 skrev 2014-06-09 14:10:40 följande:
    Jag gör väldigt ofta ljummen kycklingsallad, bara marinerar kyckling i olja, sesamolja och torkad ingefära, ev salt och peppar. Steker (tar inte alls lång tid, så lite spistid men det är överkomligt) tomater, purjolök, fetaost och valfri bladgrönsak och/eller sallad. Serveras med bröd och kanske dressing. Eller så har man i quinoa eller couscous.

Det där såg krångligt och tidsödande ut först, men kan nog vara en vinnare. Om man dessutom har lite färdigkokt pasta i kylskåpet att blanda i så låter detta som något hela familjen skulle tycka var gott, och det är ju också en STOR fördel.
  • Stårschan

Tack för alla tips om potatisrester, men jag har en sån löjlig fobi att jag helst inte tar i kall potatis. Tycker det är råäckligt! Sen har jag fortfarande inte smakat en hemgjord potatissallad som är godare än den köpta, så det får nog bli köpesallad.

Sen blir det väl lite fil och flingor ocskå, om man nu nödvändigtvis ska äta lunch i värmen.

• Stårschan
    lövet2 skrev 2014-06-09 14:59:08 följande:
    Har ni inte möjlighet att göra upp eld vid stugan? I så fall kan ni skaffa er en muurikka i lagom storlek och laga mycket mat på den. Vi har en i mellanstorlek, och på den steker vi ledigt 15 hamburgare samtidigt. Annars kan vi t ex steka skinkstek och råstekt potatis. Allt i en och samma stekpanna och klart för servering sedan.

Jo, nog kan vi det, men med allt vad det  innebär att göra upp eld, ta fram muurikka, ta fram mat och sedan ta hand om muurikkan så låter det där mer som ett timslångt projekt med besvärlig disk än supersnabb sommarmat. Det låter jättemysigt och gott, men passar kanske bättre när man vill låta maten ta lite tid, och inte bara när man vill ha lite bukfylla när man tar paus i fasadmålandet.
  • Stårschan
    annzah skrev 2014-06-09 15:04:35 följande:
    Jag kokar kyckling i fond + kryddor direkt från frysen i 40 minuter eller så. Det blir supermört, bara att dra isär med gaffel. Perfekt till sallad! Men det gäller att man hottar upp spadet lite, annars kan det bli lite menlöst. 
    Det låter också som något för vår kycklingfamilj.
Svar på tråden Superenkel sommarmat - vad äter ni?