• Ziry

Pcos+övervikt=får ej pergotime

MiaIa90 skrev 2014-06-09 10:01:23 följande:
    Till er sim skriver att risk för dig barnet omtanke m m.
    Man tänker inte på de bär man är inne i och vill ha barn.
    Då vill man bara ha barn och känner att alla är i mot en och de är dom på sätt och vis de är ju en sorts disgrimenering av överviktiga.
    Jag själv tycker de är helt fel att neka folk hjälp de är deras liv deras kropp och deras val m m.
    Om man inte kan sätta barnet först så är man inte redo att bli förälder. Att man ska skaffa barn till varje pris oavsett hur det går för barnet är inte sunt

Riskerna med övervikt och graviditet är inte små. Det handlar om ökad risk för mf, ökad risk för ryggmärgsbråck, ökad risk för att barnet dör i magen.

Den största anledningen till att de inte skriver ut Pergo till kraftigt överviktiga kvinnor är att det oftast inte fungerar på dom och man har sett ett samband mellan den typen av hormonbehandling och cancer i äggstockar och livmoder.

Det är inte diskriminering att man inte får en medicin som man 'är kontraindikerad för. Och nej, det är inte rimligt att komma med "det är deras kropp och deras val". Ska vi ha den attityden till all sjukvård? Ska alla kunna kräva mediciner som inte är till för dom?

Det kan vara svårt att gå ner i vikt när man har pcos, men det är inte omöjligt. Be läkare om en remiss till överviktsenheten istället, så att ni får rätt hjälp.
  • Ziry
    MiaIa90 skrev 2014-06-09 11:28:10 följande:
    Tror du ska ta och läsa på lite om övervikt och gravidetet samt barn. 

Vem har sakt att man inte kan sätta barn först bara för amn är en överviktig förälder? 
    Tro mig, jag behöver verkligen inte läsa på mer än jag har redan gjort.

Jag syftade inte på överviktiga föräldrar i sig, utan på
    kraftigt feta kvinnor som kräver en hormonbehandling de är kontraindikerade för eftersom det viktigaste är att de vill ha barn. Inte hur deras fetma påverkar barnet.

De här reagerade jag på:
    MiaIa90 skrev 2014-06-09 10:01:23 följande:
    Man tänker inte på de bär man är inne i och vill ha barn.
    Då vill man bara ha barn och känner att alla är i mot en och de är dom på sätt
    Du skriver att man inte tänker på riskerna, att man inte bryr sig om att det är farligt för barnet eftersom man så gärna vill ha barn. Och det är inte direkt ansvarsfullt.

Dessutom så har du fel. Somliga av oss tänker visst på riskerna trots att vi försöker bli gravida.

• Ziry
    mysanpysan skrev 2014-06-09 11:35:20 följande:
    Ziry

Jag förstår hela den biten, jag skriver bara om mina känslor som jag upplever eller tankar som jag har. Så du behöver inte skriva som om du är någon professor. För det där har jag redan räknat ut för länge sedan. Jag har inte tänkt i dagsläget att bli gravid med min övervikt, det är en längtan jag går och bär på. jag kämpar varje dag för att gå ner, har lyckats lite men har måååånga kilon kvar. Jag menar att lyckas jag komma ner till ett BMI på 33 eller lägre så kan man väl få hjälp?? det finns kvinnor med BMI på 40 som får hjälp och enl deras läkare är det bara en myt om att det skulle vara skadligt.

Jag skrev inte här för att höra dina dumma kommentarer, du kan leka besserwisser någon annanstans 
    Det finns ingen som helst anledning för dig att bli otrevlig. Om du inte gillar det jag skriver så låt bli att läs. sen var det ju inte dig jag riktade mig till, så jag förstår inte varför du tar illa upp?

Jag förstår både din barnlängtan och hur det är att kämpa i motvind med viktnedgången. Det är skitbra gjort att du har gått ner lite. Om det stannar upp eller du inte orkar kämpa själv så finns det överviktsenheter att vända sig till.
    Metformin som någon föreslog fungerar bra för många, både med viktnedgång och med att få regelbundna cykler.

Angående bmi-gräns så är det olika i olika län och på olika kliniker. de flesta har 30 som gräns, men andra som t.ex. min klinik har 35.
  • Ziry
    mysanpysan skrev 2014-06-09 12:15:32 följande:
    Det är ju min tråd och mig det gäller så det är väl självklart man tar illa upp. Men när det gäller överviksenheter så har jag gått där och de som finns i Malmö de hjälper inte en att gå ner i vikt, och det beror på att de får inte uppmuntra folk att gå ner i vikt då det kan handla om tex ätstörning, som finns åt båda hållen. De som de kunde hjälpa mig med var att tänka på kosten. Och det vet jag redan, har läst allt som går att läsa när det gäller kost. jag behöver annan hjälp då jag har pcos, det är fruktansvårt svårt att gå ner i vikt när man lider av den sjukdomen.

läkarna säger bara kämpa på, men jag tycker det är redas ansvar att hjälpa till. de kan inte skylla ALLT på övervikt om de gör det så får de fantamaj också hjälpa oss som lider av det. jag tillhör inte kategorin som är lat och inte vill röra på mig. Jag cyklar varje dag, promenerar mycket. är ute mycket med min hund m,.m
    Jag är ledsen om du tog illa upp, det var inte meningen. Jag reagerade bara på uttalandet att man inte bryr sig om riskerna för att man längtar så mycket.

Det låter ju helt sjukt att de inte får hjälpa dig med att g ner i vikt. Kan du vända dig till en privat klinik kanske, och höra om Metformin?
    Det är toppen att du rör dig mycket, det hjälper jättemycket för att stabilisera hormonerna även om man kanske inte märker det.
    Men tyvärr är det kosten som är viktigast för oss med pcos. Har du testat typ gi? För min del är det gi-kost i kombination med räkna kalorier som är mest effektivt för att gå ner i vikt samt få igång ägglossning. Jag vet att andra svarar bra på lchf, men varken mina smaklökar eller mina njurar skulle klara av en sån kost.
Svar på tråden Pcos+övervikt=får ej pergotime