Pcos+övervikt=får ej pergotime
Har du inte möjlighet att be om att få prova Metformin? Det är egentligen en diabetesmedicin men kan användas för behandling av PCO. Minns inte exakt hur den fungerade men den hjälper till att reglera blodsockret och kan därför hjälpa till för att gå ner i vikt, det där superjobbiga sötsuget försvinner. Vänd dig till gynekolog (kolla vilka som har landstingsavtal) och prata med dem. Alternativt vänd dig till din vårdcentral och be om hjälp med att gå ner i vikt, jag är själv i det läget att jag snart vänder mig till min vårdcentral pga övervikt så, tro mig, jag vet hur drygt det känns och har koll på det där med att vara "dömd på förhand eftersom man är fet". I ditt läge håller jag tyvärr med många av dem andra som svarat, att du i första hand behöver fokusera på att gå ner i vikt. Har du varit "normalviktig" tidigare och hade du ägglossning då? Eller vet du med vid vilken vikt som din ägglossning försvann? Så du vet vilket mål du kämpar mot, så att säga?
Jag tycker också att du ska be om att få prata med en kurator, sök via kvinnohälsan (brukar vara kortare kö där även om det finns på Vårdcentralen också, stress och ångest är inget som direkt främjar viktnedgång) eller via vårdcentralen eller privat.
En positiv sak med PCO är ju att man "spar på" dom bra äggen och oftast kan vara fertil lite längre upp i åren än "vanliga" kvinnor. En klen tröst kanske men kanske kan lite av åldersångesten släppa?