• pyre88

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

Kaede skrev 2014-08-01 20:12:15 följande:

Grattis att allt såg bra ut. 

Hur tänker ni kring gravidförsäkring. Vi hade på första och ska ta igen. Men trots att jag fått barn en gång och köpt försäkring en gång har jag svårt att välja den här gången. Har ni valt försäkringsbolag än och vad valde ni? Förutsatt att ni ska ta en gravidförsäkring överhuvudtaget och som vi då en utökad (den som kostar).

Tack! Ja, jag har inte tänkt på det. Meddelade just min sambo att det är hans ansvar att jämföra och välja.
  • pyre88

Jag har lite funderingar efter vårt besök igår.

Vi bokade nu tid för dateringsultraljud på specialmödravården i september. Är det något extra eller åker alla dit på ultraljud?

Jag trodde att man gjorde RUL hos barnmorskan? Eller är hon bara till för att väga mig och förmedla kontakt med läkare eller specialmödravården vid behov. Jag förstår inte riktigt rollerna i detta?

Idag spydde jag förresten igen. Känns inte helt lovande inför arbetsstart på måndag men i värsta fall får jag väl trycka fingrarna i halsen innan jag åker så att det är bortgjort.

• pyre88
    Cariol skrev 2014-08-02 18:27:27 följande:
    Alla gör sitt RUL uppe på specialmödravården. BM tar bara prover och håller koll samt förmedlar kontakt vid behov. Ingen av de BM jag haft (två olika hälsocentraler i Umeå) har någon ultraljudsapparat på mottagningen.

Vi hade inskrivning för en vecka sedan och kommer få kontakt med läkare på specialmödravården när vi gör RUL för att diskutera flera ultraljud senare i graviditeten. Känns mycket skönt!
    Tack! Jag följde nämligen med min bror och hans fru på ett extra ultraljud på min vårdcentral när de väntade barn så eftersom jag vet att hon har utrustningen trodde jag att det var så det fungerade.
  • pyre88
    Cariol skrev 2014-08-02 18:49:38 följande:
    Ja, just ja! Du går på Norrlandskliniken va? Om det skulle vara något kan de säkert kolla där.. Men RUL gör vi alla på sjukhuset. :)

Vilka veckor börjar alla vara i?
    Japp! Gör nog extra könsultraljud där ifall de inte kan se det i september. Försökte prata allvar med pyret igår och säga som det är - man får sära på benen för doktorn. Men det var inget hon kunde se.

Jag är på 12+4 idag.
  • pyre88
    Kaede skrev 2014-08-02 21:23:49 följande:
    Jag ville så gärna veta med första men det gick absolut inte då lillan vägrade visa. Med andra bad vi bm kolla extra mycket men det gick inte att se vad det var. Jag vill gärna ha koll på allt men just det här med kön verkar jag inte ska veta :) 
    Jag är såå inställd på att det är en tjej så jag behöver nog vänja mig vid tanken på en pojke även om det ju såklart är lika bra.

Jag och min man (vi har gift oss i sommar) har 9 syskonbarn varav 8 är flickor. Så de kläder som jag drömt om att ärva är flickkläder och flicknamnet är vi redan ense om.

Får jag en pojke måste jag shoppa loss!
  • pyre88
    Penguine skrev 2014-08-03 16:28:24 följande:

Skumt, mitt familjeliv säger inte alltid till att det har skrivits i tråden så jag hade missat massor av inlägg.

Vi har nog inte bestämt oss för försäkring eller inte. Jag hade en med dottern men jag minns inte vilken det var, tror det var genom min livförsäkring.

Pyre88, skönt att det såg bra ut och grattis till giftermålet! Jag längtar efter vårat men är också rätt nervös.

Är det bara jag som tycker att tiden går otroligt långsamt. Det är skönt att ha semester men det gör också att jag bara tänker på graviditeten hela tiden och väntar på att magen ska synas, känna sparkar, ultraljud etc.

Tack! Giftermålet blev ju mer en grej mellan kräkningarna för mig. Tiden går sakta för mig med. Antar att det blir annorlunda nu när jag börjar jobba. Känner mig ärligt talat mest trött just nu. Hade varit skönt att sluta kräkas och så och få en bättre rutin men nu är det som det är.
  • pyre88

Huvva vad jag är trött. Första jobbveckan är över och jag är helt slut. Tyvärr kräks jag och mår illa fortfarande och har fått försöka göra det innan jobbet på mornarna för att inte avslöja mig.

En glad nyhet är att jag nu kan se att magen börjar växa. Lilla smulan blir uppenbarligen större och tar mer plats.

Hur går det för er andra?

• pyre88

Jag är i vecka 14 nu (13+nåt). Segt som tusan det här illamåendet. Men jag jobbar på. Har varit väldigt upphängd i rygg och nacke men min man bokade massage åt mig igår och inatt har jag sovit som en prinsessa.

Kul att plugga. Lång eller kort utbildning?

Jag tyckte om att plugga men är glad att det är över samtidigt. Var väldigt less på slutet när min man jobbade och jag satt hemma och läste och skrev hela dagarna.

• pyre88
    Hjortron skrev 2014-08-09 20:45:53 följande:
    Å det låter urskönt!

Jag skulle gärna jobba och ansåg mig vara mer eller mindre färdigutbildad, men här i Umeå är det knappt någon som ens vet vad en hantverkspedagog är, vilket är det jag är senast utbildad till. Så nu blir det tre års studier till. Tror och hoppas att det kommer funka och kännas bra med att vara studerande och småbarnsförälder sen. :)
    Nä, det är väl kanske två till tre skolor som kan vara aktuella kan jag tänka mig. Vad ska du bli nu?

Jag tänker att det finns positiva och negativa aspekter av att studera och ha barn. Såklart lite fattigare men å andra sidan mycket tid till barnet och inte samma inledande oro över att han eller honnör för långa dagar på dagis.
  • pyre88
    Hjortron skrev 2014-08-09 21:21:10 följande:
    Jag jobbade faktiskt 3 månader inom Umeå socialpsykiatrin med att handleda personer i textil och måleri, det var intressant. Som hantverkspedagog kan man jobba i vilket socialt sammanhang och med vilken åldersgrupp som helst. Men jag vill inte sitta och vänta på de tjänsterna här ändå för de verkar vara väldigt svåra att få.

Jag kommer läsa till studie- och yrkesvägledare, vilket skulle kunna gå att kombinera m hantverkspedagog t.ex i rehabiliterande situationer där människor även ska tillbaka ut i ett arbetsliv igen. Men är öppen för vanligt jobb i skola också förstås. :) Vad har du pluggat?

Står gärna ut med mer tid och mindre pengar i början, speciellt om det leder till en stabilare ekonomi längre fram :)

Okej, det var alltså bredare än jag kunde tänka mig också ;). Jag är utbildad lärare så vi ligger inom samma fält iaf.

Huvva, nu drömmer jag mest om mer semester och att få sluta kräkas. Det blir visserligen en vana men allt tar sådan tid när man mår illa. Om jag börjar klockan 8 är jag vaken senast 6 för att äta, ta medicin mot illamåendet och vila lite innan duschen. Om man sedan inte lyckas kräkas är det oerhört obehagligt att jobba på förmiddagen eftersom det är svårt att veta om man slapp eller om det bara inte gick så tidigt.
Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15