• pyre88

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

Det ska väl vara samma lika mellan vårdcentraler. Större delen av min familj går dit och verkar nöjda.

• pyre88

Jag gjorde VUL på sjukhuset förra veckan men det var ju eftersom jag mådde så dåligt och de ville kolla så att den mådde bra därinne.

Tog även många eller alla de prover som man Normalt tar vid inskrivning. Allt såg bra ut so far. Ska på inskrivning om typ 2 veckor och göra om alltihop.

• pyre88

Hej! Är det någon mer än jag som börjar må särskilt illa i duschen? Jag väntade ändå tills dess att pillren börjat verka idag och ändå spydde jag innan jag ens hunnit torka mig.

Jag börjar känna mig yr och illamående red

• pyre88

Redan inne i duschen och liksom svimfärdig. Någon annan?

(Ursäkta två inlägg)

• pyre88
    Bäbislängtan skrev 2014-07-07 12:21:18 följande:

Jag blir galen på mitt illamående.. Trodde jag klart mig ifrån, bröjade sedan, för kanske en och en halv vecka sedan få ibland, när jag var hungrig eller kände vissa lukter. Det kändes fint, som en bekräftelse lite, helt uthärdligt. För tre dagar sedan började det hålla i sig hela tiden, kanske släppte en kvart efter att jag ätit, max. men så igår kväll var det plötsligt puts veck! I morse mådde jag illa så fort jag hostade och av att titta och lukta på viss mat, men inte på samma sätt som förut. Såklart oroar jag mig att nått är fel med lillen, tycker också att brösten blivit mindre ömma. Jag vet inte vad jag inbillar mig och vad som är påriktigt, men det är jobbigt.. Såklart önskar jag inget såntdärt oöverkommligt illamående, men det kändes liksom ändå bra på nått vis att få känna sig sådär gravid. Den här lilla är så efterlängtad och vi har kämpat så länge så nu oroar jag mig sjuk över att det inte ska vara bra :/ 
    Och så måste vi vänta till vecka 19 med att se så det är en baby och att den lever? Känns mindre kul. När kan man boka privat, hur tidigt? Hur dyrt är det? Skulle kännas lugnande att veta att hjärtat slår i alla fall, vi är i vecka 8 nu, 7+3.

Hej!

Jag förstår att du blir orolig men jag tror att du mest ska vara glad att du mår OK. Om bebisen inte lever är det sannolikt att den kommer ut och det tror jag är svårt att missta för något annat när du är i vecka 8.

Om du känner dig väldigt orolig kan du väl ringa barnmorskan och förklara det? Fråga vad du kan göra?
  • pyre88

Jag har funderat på en sak. När illamåendet går över... Går den totala avsmaken inför många livsmedel också över?

• pyre88

Vill göra er uppmärksamma på att Livsmedelsverket ändrat kraven för märkning av mejeriprodukter. Förr var de tydligen tvungna att märka ut om produkter var opastöriserade vilket gjorde att man kunde äta allt som det inte stod "opastöriserad" på. Numer kan det stå mjölk eller grädde och vara mer oklart.

Tyvärr blev stora mängder av de saker jag fått i mig nu förbjudna. Jag blir så trött.

• pyre88
    Bäbislängtan skrev 2014-07-08 17:43:17 följande:

Oj, vill du ge några exempel? Vanlig mjölk och så går det bra? Står det ändå i det finstilta?

Man kan läsa på om märkningskraven på Livsmedelsverkets hemsida men om det på yoghurten står "mjölk, grädde, yoghurtkultur..." Så kan man inte vara säker på att produkterna är pastöriserade. Norrmejeriers produkter ska vad jag kan läsa mig till alltid vara det men kan möjligtvis vara annorlunda med ostarna. Själv har jag ätit ICAs vispgrädde till jordgubbarna och yoplait-yoghurt och de är inte pastöriserade.
  • pyre88
    Penguine skrev 2014-07-08 22:34:22 följande:

Förresten var har du läst om att de har ändrat kraven om märkning? hittar ingenting om det på slv's hemsida.

Det var en länk till en pdf på hemsidan som hette något i stil med råd eller regler för märkning av livsmedel.

Som jag förstått det kan sjukdomar som listerna och ehec spridas genom mjölkprodukter som inte upphettats. I Sverige har det inte varit tillåtet att ens sälja opastöriserad mjölk (förutom direkt från bondgård) tidigare men nu verkar detta vara tillåtet och dessutom skriver det i märkningsråden att man ändrat reglerna för märkning av detta.

Jag kanske är lite petig men känns inte skitbra att dricka importerade produkter från länder där dessa sjukdomar finns i mycket större utsträckning än i Sverige. I svenska produkter verkar ju risken vara mindre eftersom vi har mindre problem med exempelvis ehec-utbrott.
  • pyre88

Skönt att ni tar ned min upprörda hets lite. Jag brann liksom av på det här med märkningen igår. Ska försöka hitta någon rimlig medelväg.

Jag håller på att bli tokig i värmen. Vi har hemskt mycket att stå i i dagarna då vi laddar för släktfest.

Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15