• Cariol

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

pyre88 skrev 2014-07-08 21:41:04 följande:
    Man kan läsa på om märkningskraven på Livsmedelsverkets hemsida men om det på yoghurten står "mjölk, grädde, yoghurtkultur..." Så kan man inte vara säker på att produkterna är pastöriserade. Norrmejeriers produkter ska vad jag kan läsa mig till alltid vara det men kan möjligtvis vara annorlunda med ostarna. Själv har jag ätit ICAs vispgrädde till jordgubbarna och yoplait-yoghurt och de är inte pastöriserade.
    Tror inte du behöver oroa dig över det. Listeria är väldigt ovanligt! Å är inte rådet att undvika opastöriserad ost? Eller gäller det allt som kan vara opastöriserat? Kan inte komma ihåg att jag läst det...
  • Cariol

Fast som jag förstod det vill Livsmedelsverket göra det tuffare? Läste lite igår och då såg jag nått förslag från 2013 där de inte ens vill tillåta försäljning från bondgård. Opastöriserad mjölk är inte tillåtet att sälja vad jag förstått. Kan dock inte hitta om andra mejeriprodukter.

• Cariol
    Zeldina skrev 2014-07-09 15:26:27 följande:

På slv står detta:

"Kravet på pastörisering

Pastöriseringskravet finns bara för konsumtionsmjölk och grädde. Detta står i 36 § i Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelshygien (LIVSFS 2005:20). Övriga mjölkprodukter får tillverkas av obehandlad (opastöriserad) mjölk. Livsmedelsföretagaren får dock inte släppa ut produkter på marknaden som inte är säkra. Läs mer om risker med opastöriserad mjölk via länk till höger."

= ICAs grädde borde vara Ok, annars skulle den väl inte få säljas i Sverige? Hade du källa på att den var opastöriserad pyre88?

"Mjölk som ska användas till fermenterade produkter, tex. filmjölk och yoghurt, upphettas ofta till en högre temperatur, 95ºC, under en lång tid, 10 minuter. Förutom avdödning ger denna värmebehandling bl. a. en tjock och glansig produkt." Alla yoghurt-tillverkare vill väl ha en tjock och glansig produkt? :)

Jag är själv supernojig, men försöker intala mig själv att bara tänka på rekommendationerna, dvs t ex att det bara står om opastöriserade ostar och inte andra mejeriprodukter. Finns annars en risk att jag inte vågar äta nåt, vilket definitivt inte är bra för bebben.

Tack för bra info! Hittade själv bara om mjölken. Låter som att vi inte behöver oroa oss.

Men jag tänker som dig rent generellt - jag följer rekommendationerna. Känner att de finns där av en anledning. Å har insett när jag pratat med svägerskan (som bor i England) att vi många gånger har hårdare rekommendationer och regler kring tillverkning av mat.

På tal om annat - hur mår alla i värmen? Jag höll på att dö idag! Kändes som att jag kokade upp inifrån. Oerhört jobbig känsla..
  • Cariol
    Hjortron skrev 2014-07-10 07:47:50 följande:

Men hörni idag är det väl härligt väder? Än så länge grått och mysigt FlörtCool Tycker helt ärligt att det är rätt skönt, ska passa på att försöka göra lite hemmafix o njuta av lugnet och mitt eget sällskap. Ha en fin dag!

Jaaa! Det är så ljuvligt! Vinden är faktiskt lite kylande så vi har fönsterna öppna för att få lite korsdrag :) å min lilla tjej gav mig sovmorgon till 07:30 så jag njuter verkligen av livet idag! Nu ska vi klä på oss och gå ut i sandlådan tror jag :)
  • Cariol

Jag har inskrivning på fredag. Känns galet att tiden har gått så fort! Förra gången gick det så himla långsamt :)

Tycker värmen är plågsam. Lilla dottern springer runt och njuter medan jag bara vill äta glass i skuggan :)

• Cariol
    pyre88 skrev 2014-07-23 15:51:09 följande:

Idag gick jag in i v.12 och har mitt tidiga UL nästa vecka. Hoppashoppas att allt är bra. Hoppas också om allt är bra på att få veta om det är en liten tjej eller kille därinne. Någon annan som är nyfiken?

Jag mår inte heller bra i värmen. Börjat använda solfjäder som huvudaccessoar.

Jag är också nyfiken på vad som finns där inne. Vi fick veta kön på RUL sist och kommer fråga om de ser även den här gången! Men jag tror vecka 13 är för tidigt för att kunna se könet. Eller har någon kunnat få veta så tidigt?

Idag har jag legat i dotterns plaskpool hela eftermiddagen. Ljuvligt!
  • Cariol
    pyre88 skrev 2014-07-23 19:12:17 följande:
    Det påstås att en erfaren läkare kan se det ibland. Jag har inte ätit folsyra som jag borde eftersom jag spytt så mycket. Det oroar mig men barnmorskan verkade lugn.
    Ah, jag förstår! Får hoppas du får svar till veckan då :) vet du om det är en läkare som kommer göra ultraljudet? När jag gjorde mitt RUL var det en specialutbildad sköterska (som missade dotterns hjärtfel!). Vanligtvis är det ju inga problem med bara en sköterska, men jag är glad att vi kommer få ett extra ultraljud där alla organ granskas ordentligt. Vid RUL är det bara en enkel koll.

Jag har inte heller ätit folsyra som jag ska. Mår så illa när jag äter den. Var likadant sist och de sa att jag inte skulle oroa mig. Jag får i mig en del folat via maten.
  • Cariol
    Penguine skrev 2014-07-23 20:30:45 följande:

Jag ska få komma till en läkare som ska vara extra bra på att kolla ryggmärgsskador, känns skönt att veta. Vi får dock inget KUB-test eftersom vi inte har någon historik av kromosomrubbningar.

Jag har ätit extra stark folsyra den här graviditeten eftersom missfallet berodde på ryggmärgsbrock. Men även då åt jag "vanliga" vitamintabletter för gravida med extra folsyra och ändå hände det, folsyra minskar ju bara risken. Jag vill verkligen inte skrämma upp någon och som ni säger så är det ju många som inte tar tabletter alls och får friska barn.

Vi gör alla så gott vi kan och försöker undvika allt farligt. Ni kan ju gissa hur jag skuldbelade mig själv innan jag fick veta att jag inte orsakat dotterns hjärtfel. Hur duktig man är kan saker gå fel och barnen kan födas sjuka. Men det behöver inte vara hela världen för det (min lilla tjej har ett allvarligt hjärtfel och vi flögs akut till Göteborg - men idag skulle ni aldrig ana något om ni träffade henne). I min förra mammagrupp här på FL (mammor från Umeå) blev det två barn med hjärtfel och en med njurfel. Men fina, friska barn idag! Vården i Sverige är fantastisk. Det allra mesta ordnar sig!

Försök att inte stressa upp er damer! Stress hjälper inte <3
  • Cariol
    Bäbislängtan skrev 2014-07-24 15:02:29 följande:

Inskrivning imorse, kändes bra. Trygg och rejäl barnmorska, plus att vi var helt överens i våra uträkningar ;)

Någon som har tips på bra badplats utan att andra halvan av stan också åkt dit? Jag går åt i värmen,ett av de lite jobbiga symptomen just nu! Annars fortsätter jag att må bra och BM tyckte jag skulle vara glad för det och avfärdade min oro på ett bra sätt. Jag känner mig faktiskt inte lika orolig längre, nu känns det mest som att det blir som det blir.. Blir nog inget tidigt ultraljud för oss. Är det dumt?

Vi har försökt undvika riktiga badplatser och åkt till mindre stränder istället. Finns ett gäng guldkorn längs kusten, men man måste nog ha skaplig koll för att hitta de bästa.

Det blir nog inget tidigt ultraljud för oss heller. Får se vad de säger på inskrivningen imorn. Men vi gjorde inget sist och det funkade bra! Jag vet dock att vi kommer få ett extra senare ultraljud och det känns bra.
  • Cariol

Bf-lista Umeåmammor vintern/våren 2014/2015

Kaede 30/12-14

Penguine 7/2-15

Pyre88 10/2 -15

LinneaE 15/2 -15

Cariol 18/2-15

Hjortron 18/2 -15

Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15