• Cariol

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

Bf-lista Umeåmammor vintern/våren 2014/2015

Kaede 30/12-14

Penguine 7/2-15

Pyre88 - 26 år, 1:a barnet, BF 10/2 -15

LinneaE 15/2 -15

Cariol - 27 år, 2:a barnet, BF 18/2-15

Hjortron 18/2 -15

• Cariol
    pyre88 skrev 2014-08-01 14:38:36 följande:

Så, nu har vi tittat på bebis och fått svar på blodproppsutredningen. Allt verkar bra och jag är väldigt lättad!

Vad härligt att det gick bra!
  • Cariol
    Kaede skrev 2014-08-01 20:12:15 följande:

Grattis att allt såg bra ut. 

Hur tänker ni kring gravidförsäkring. Vi hade på första och ska ta igen. Men trots att jag fått barn en gång och köpt försäkring en gång har jag svårt att välja den här gången. Har ni valt försäkringsbolag än och vad valde ni? Förutsatt att ni ska ta en gravidförsäkring överhuvudtaget och som vi då en utökad (den som kostar).

Suck. Vi valde Trygg Hansas betalvariant sist då den skulle vara bäst. Men när dottern föddes med hjärtfel fick vi inte ut ett dugg. Den skulle täcka hjärtfel, men inte alla. Vi fick inte ens ut för sjukhusvistelsen (nästan en månad). Så det blir att lusläsa gravidförsäkringarnas villkor ännu bättre denna gång.

Trygg Hansa ville sen inte heller erbjuda oss barnförsäkring, så där har vi Folksam via mitt fack (med hjärtat som undantag såklart). Ska kolla upp deras gravidförsäkring. Har man haft den får man inga undantag på barnförsäkringen även om sjukdom upptäckts vad jag förstått av andra hjärtföräldrar.

Försäkringar är en djungel verkligen..
  • Cariol
    Kaede skrev 2014-08-02 13:20:40 följande:
    Vad jobbigt för er!

Det blir if för oss den här gången. Hittade en sida där man kunde jämföra alla stora på vissa punkter och sen får man ju välja utifrån vad som känns viktigast för en själv då inte alla har allt eller vad man ska säga. Några tusenlappar vid svår bristning gör mig det samma. Det känns ju viktigare med medfödda fel eller diagnoser. Eller när det otänkbara händer.

En i bekantskapskretsen som själv gått igenom det otänkbara sammanfattade det med att man behöver krishanteringen, man ska betala begravning och man behöver extra pengar till mer psykologhjälp och då är de pengar grav-försäkringen ger bra att få. Blir det ngt kvar är det skönt att kunna göra ngt tillsamman när man orkar kliva ur sängen igen men all hantering med sjukskrivningar och f-kassan gjort ekonomin skörare. 
    Ersättning för bristningar för mig bryr jag mig heller särskilt mycket om. Vi är inte lika naiva denna gång och har lärt oss att i princip alla försäkringsbolag har så många undantag att det är omöjligt att hitta den bästa. Försäkringsbolag A täcker en sak, men inte en annan, medan försäkringsbolag B gör tvärtom. Så det är som du säger - man måste försöka välja vad som är viktigast för en.

Det kändes bara som ett hån att man hade tecknat en försäkring som såldes till oss med "vi täcker även hjärtfel som är den vanligaste missbildningen hos bebisar". Men för att man skulle kunna få ut krävdes operation direkt. Så min dotter var för sjuk för att erbjudas barnförsäkring men för frisk för att få ut klumpsumman. Å de hade friskrivit sig från att betala ut för sjukhusvistelsen vid hjärtfel. Suck!

Nu har vi ju tur med en dotter som mår toppen, men det är klart det blev tungt ekonomiskt att bo i Göteborg helt oplanerat där i början. Vi vabbade båda i en månad.

Har också vänner som förlorat ett barn och de fick ut från flera försäkringar som hjälpte med begravningskostnader etc. Så jävligt att man ska behöva oroa sig för pengar i en sådan situation :(
  • Cariol
    Kaede skrev 2014-08-02 14:02:41 följande:
    Ja visst är det så. Jag är krass.Vi har försäkringen för just dödsfall och typ de uppenbara diagnoserna som täcks. Som ex Downs. Jag räknar inte med något annat. Men där hade if betydligt fler sjukdomstillstånd än vissa andra bolag (vad mer kan man göra) Men visst är det skillnader i villkoren. Vissa börjar gälla 24 timmar efter förlossning, andra i vecka 22. Vissa täcker diagnoser som ställs första sex månaderna andra första dygnet.

Egentligen litar jag inte på f-bolag så mkt när det gäller det finstilta. Vi har en utökad barnförsäkring via mitt fackförbund och där gäller samma försäkring för alla barn i familjen så jag ska ringa och kolla att nästa barn blir försäkrat automatiskt i realiteten också och inte behöver hälsodeklareras först. Men jag har för mig att det inte var så. Sen har vi livförsäkringar och de täcker också upp beg.kostnader och vissa  invaliditetskostnader för barnet (!). Om man då i verkligheten får ut ngt dvs. 
    Det låter som du också grottat ner dig ordentligt i försäkringarnas värld och har en realistisk syn på saken. Ska också kolla på IF!

Vi har också den utökade barnförsäkringen via facket just därför att den inte krävde hälsodeklaration. Men den har en 6 månaders karens så allt som var upptäckt innan eller upptäcks inom 6 månader täcks inte (därav är dotterns hjärtfel undantag). Men har nyfunna vänner som haft facket gravidförsäkring också och i alla fall då övergick den automatiskt till barnförsäkring utan undantag så den ska jag också kolla in.

Det är bara så trist att jag fått så dålig erfarenhet av försäkringar sedan dottern föddes då jag personligen fått så himla bra hjälp av min egen sjuk- och olycksfallsförsäkring hos TH. Fick nyligen ut över 50000kr för min astma utan problem och även fått ut för ärr.
  • Cariol
    pyre88 skrev 2014-08-02 17:55:43 följande:

Jag har lite funderingar efter vårt besök igår.

Vi bokade nu tid för dateringsultraljud på specialmödravården i september. Är det något extra eller åker alla dit på ultraljud?

Jag trodde att man gjorde RUL hos barnmorskan? Eller är hon bara till för att väga mig och förmedla kontakt med läkare eller specialmödravården vid behov. Jag förstår inte riktigt rollerna i detta?

Idag spydde jag förresten igen. Känns inte helt lovande inför arbetsstart på måndag men i värsta fall får jag väl trycka fingrarna i halsen innan jag åker så att det är bortgjort.

Alla gör sitt RUL uppe på specialmödravården. BM tar bara prover och håller koll samt förmedlar kontakt vid behov. Ingen av de BM jag haft (två olika hälsocentraler i Umeå) har någon ultraljudsapparat på mottagningen.

Vi hade inskrivning för en vecka sedan och kommer få kontakt med läkare på specialmödravården när vi gör RUL för att diskutera flera ultraljud senare i graviditeten. Känns mycket skönt!
  • Cariol
    pyre88 skrev 2014-08-02 18:40:34 följande:
    Tack! Jag följde nämligen med min bror och hans fru på ett extra ultraljud på min vårdcentral när de väntade barn så eftersom jag vet att hon har utrustningen trodde jag att det var så det fungerade.
    Ja, just ja! Du går på Norrlandskliniken va? Om det skulle vara något kan de säkert kolla där.. Men RUL gör vi alla på sjukhuset. :)

Vilka veckor börjar alla vara i?
  • Cariol
    Bäbislängtan skrev 2014-08-03 20:27:12 följande:
    Så fort jag har några dagar ledigt känner jag på samma sätt, långsamt och jag oroar mig mycket mer över allt som kan hända... Som du här med försäkring, det har vi inte ens hunnit tänka på. Det är dags nu kanske!

Vecka tolv här nu. Mer illamående och kräkningar än någonsin inget ihållande men det kommer nu och då, men när jag håller igång och jobbar känner jag inte av så mycket trötthet. Hur är det för er med symptom nu?

Vi vill gärna veta kön på babyn, vet ni om de brukar berätta på rul ifall de ser? Om man måste boka privat bokar vi Norrlandskliniken då och när i så fall är det lämpligt? :)
    Jag mår fortfarande illa, men det har blivit mycket bättre. Fruktansvärt trött också.

Vi fick veta kön när vi gjorde RUL med dottern i januari 2013. :) jag tror det är billigare att boka privat hos Ultraljud Norr. Hon har en egen hemsida!
  • Cariol
    hållertummarna skrev 2014-08-07 10:36:22 följande:

hej! jag hoppar in här om det går bra :)

efter att vi har försökt bli gravida i 4 år så lyckades vi äntligen på första ivf försöket. kan knappt tro att det är sant :D tydligen så är det ju sant för jag var på vul igår pga småblödningar och där fick vi se lilla ärtans hjärta slå :) jag är i v 10 nu och går in i v11 imorrn så snart kan man andas ut :)

Bf-lista Umeåmammor vintern/våren 2014/2015

eevelina - 27år, 1:a barnet, BF 27/12 -14

Kaede - 31 år, 2:a barnet, BF 30/12 -14

Zeldina - 26 år, 1:a barnet, BF 3/2 -15

Penguine - 33 år 2:a barnet BF 7/2 -15

Pyre88 - 26 år, 1:a barnet, BF 10/2 -15

LinneaE - 31 år, 3:e barnet, BF 15/2 -15

Cariol - 27 år, 2:a barnet, BF 18/2 -15

Hjortron - 33 år, 1:a barnet, BF 18/2 -15

Bäbislängtan - 25 år, 1:a barnet, BF 19/2 -15

hållertummarna - 29 år, 1a barnet BF 5/3 -15

Stort grattis!! Välkommen hit :)
  • Cariol

Kul att se att det är flera pedagoger här. Även jag är lärare, men är som sagt fortfarande föräldraledig med min dotter. Tyckte det var oerhört jobbigt sist att orka med jobbet pga foglossning i mitten av graviditeten så jag fick delvis förändrade arbetsuppgifter av dåvarande (superbra) rektorn. Han var oerhört tillmötesgående trots att jag blev sjukskriven i 5 veckor (pga kräkningar) efter att bara ha jobbat där i tre veckor! Vissa människor har verkligen rätt jobb.

Skönt att det har börjat bli svalare ute..

Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15