• Kaede

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

Cariol skrev 2014-08-02 13:44:07 följande:
    Ersättning för bristningar för mig bryr jag mig heller särskilt mycket om. Vi är inte lika naiva denna gång och har lärt oss att i princip alla försäkringsbolag har så många undantag att det är omöjligt att hitta den bästa. Försäkringsbolag A täcker en sak, men inte en annan, medan försäkringsbolag B gör tvärtom. Så det är som du säger - man måste försöka välja vad som är viktigast för en.

Det kändes bara som ett hån att man hade tecknat en försäkring som såldes till oss med "vi täcker även hjärtfel som är den vanligaste missbildningen hos bebisar". Men för att man skulle kunna få ut krävdes operation direkt. Så min dotter var för sjuk för att erbjudas barnförsäkring men för frisk för att få ut klumpsumman. Å de hade friskrivit sig från att betala ut för sjukhusvistelsen vid hjärtfel. Suck!

Nu har vi ju tur med en dotter som mår toppen, men det är klart det blev tungt ekonomiskt att bo i Göteborg helt oplanerat där i början. Vi vabbade båda i en månad.

Har också vänner som förlorat ett barn och de fick ut från flera försäkringar som hjälpte med begravningskostnader etc. Så jävligt att man ska behöva oroa sig för pengar i en sådan situation :(
    Ja visst är det så. Jag är krass.Vi har försäkringen för just dödsfall och typ de uppenbara diagnoserna som täcks. Som ex Downs. Jag räknar inte med något annat. Men där hade if betydligt fler sjukdomstillstånd än vissa andra bolag (vad mer kan man göra) Men visst är det skillnader i villkoren. Vissa börjar gälla 24 timmar efter förlossning, andra i vecka 22. Vissa täcker diagnoser som ställs första sex månaderna andra första dygnet.

Egentligen litar jag inte på f-bolag så mkt när det gäller det finstilta. Vi har en utökad barnförsäkring via mitt fackförbund och där gäller samma försäkring för alla barn i familjen så jag ska ringa och kolla att nästa barn blir försäkrat automatiskt i realiteten också och inte behöver hälsodeklareras först. Men jag har för mig att det inte var så. Sen har vi livförsäkringar och de täcker också upp beg.kostnader och vissa  invaliditetskostnader för barnet (!). Om man då i verkligheten får ut ngt dvs. 
  • Kaede
    pyre88 skrev 2014-08-02 18:57:50 följande:
    Japp! Gör nog extra könsultraljud där ifall de inte kan se det i september. Försökte prata allvar med pyret igår och säga som det är - man får sära på benen för doktorn. Men det var inget hon kunde se.

Jag är på 12+4 idag.
    Jag ville så gärna veta med första men det gick absolut inte då lillan vägrade visa. Med andra bad vi bm kolla extra mycket men det gick inte att se vad det var. Jag vill gärna ha koll på allt men just det här med kön verkar jag inte ska veta :) 
  • Kaede
    Zeldina skrev 2014-08-03 15:09:32 följande:

Bf-lista Umeåmammor vintern/våren 2014/2015

eevelina - 27år, 1:a barnet, BF 27/12 -14

Kaede - 31 år, 2:a barnet, BF 30/12 -14

Zeldina - 26 år, 1:a barnet, BF 3/2 -15

Penguine - 33 år 2:a barnet BF 7/2 -15

Pyre88 - 26 år, 1:a barnet, BF 10/2 -15

LinneaE - 31 år, 3:e barnet, BF 15/2 -15

Cariol - 27 år, 2:a barnet, BF 18/2 -15

Hjortron - 33 år, 1:a barnet, BF 18/2 -15

Bäbislängtan - 25 år, 1:a barnet, BF 19/2 -15

Vilken mängd februaribarn! :) 
  • Kaede
    pyre88 skrev 2014-08-08 17:31:47 följande:

Huvva vad jag är trött. Första jobbveckan är över och jag är helt slut. Tyvärr kräks jag och mår illa fortfarande och har fått försöka göra det innan jobbet på mornarna för att inte avslöja mig.

En glad nyhet är att jag nu kan se att magen börjar växa. Lilla smulan blir uppenbarligen större och tar mer plats.

Hur går det för er andra?

Vad jobbigt att det inte går med sig. Snart kommer nog ljuset i tunneln. Du är fortfarande runt vecka 12 eller hur?

Här går det bara bra. Magen är stor som ett hus dock. Vet inte var det ska sluta. Jag är i vecka 19 + ? (alltså jag kan inte minnas och särskilt inte efter att jag fick en ny "bytardag efter rul). Så vecka 20 alltså. Det är helt crazy att komma tillbaka från semestern och ha gjort halvvägs när jag gick hem inför sommaren och merparten av alla inte visste. Jobbet startar på måndag och jag känner mig inte precis jättepeppad kan jag erkänna.

Jag väntar på sparkar, har känt lite fladder men inte mer och tycker det känns jobbigt att det är så låg profil där inne. Men, livmodern ligger i framkant så det är tydligen normalt. Som jag minns det ska det ju svepa och kännas och buffa men det är ju bara för att senast jag var gravid var jag i vecka 40 :) 

Hur är det för er andra, får ni vara kvar i semesterdimman ett tag till, har ni redan satt igång som pyre88 och hittar ni någon motiviation?
  • Kaede
    pyre88 skrev 2014-08-10 09:27:04 följande:

Åh, jag vet inte hur det är med er andra men för mig är det här en njutarmorgon då jag kan ligga i sängen och lyssna på regnet. Hoppas att ni har det lika bra.

Jodå. Äntligen regn tycker jag. Värmen har varit i mesta laget.

Jag är också utbildad lärare. Jobbet drar igång på måndag men inga elever förrän veckan därpå. Men du hade redan börjat jobba, är du i fritidssvängen för tillfället eller har du bytt bana?
  • Kaede
    pyre88 skrev 2014-08-10 12:57:50 följande:
    Jag tänker som tidigare nämnt att vi kanske kommer in mer på detaljer kring jobb och sånt senare. Vi har fortfarande inte offentliggjort graviditeten. Jag hoppas lite att jag ska kunna hålla på det till RUL men jag vet inte.
    Ja just det. Det är ju jag som är långt fram i min och inne på min andra. Dvs magen syntes i vecka 13 typ och jag kunde inte sköta jobbet pga div yrsel, huvudvärk, illamående osv så jag berättade för chefen i vecka 8 ungefär. Sen gick nog skvallertelegrafen på jobbet och så berättade jag för kollegorna innan semestern. Jag har haft stora förhoppningar på att stöta på elever och föräldrar under sommaren så att skvallertelegrafen kan få gå där med. Det känns dumt att säga adjö inför sommaren "ogravid" och ta emot samma barn med stor gravidkula 2,5 månader senare och med orden jag försvinner snart. Samtidigt ville jag ju inte berätta för dem med tanke på missfallsrisken. Men inte en förälder så långt ögat kunnat nå på hela sommaren alltså... 

Med första var vi väldigt restriktiva. Sa inget förrän efter RUL. Det kändes bäst på det viset så det förstår jag att ni gör. Hoppas illamåendet släpper för dig snart iaf så du slipper göra jobb-illamåendegrejen alltför länge. 
  • Kaede
    pyre88 skrev 2014-08-10 14:16:39 följande:
    Ingen fara :). Jag brottas mycket med att det känns som att det syns medan det säkert inte gör det. De andra på jobbet kanske tänker att jag är lite fläskig men de har ju inget att jämföra med eftersom de inte känner mig.

Får man fråga var du jobbar eller hur stora elever du har? De är ju olika bra på att hantera stora förändringar. För mig känns det lite skönt att det är lämpligt att gå på mammaledighet efter jullovet. Så det är liksom den här terminen jag ska jobba.
    Jag är 1-6 lärare. Specifik skola samt kommun sparar jag till ett slutet forum. Mina elever börjar vara stora men är fortfarande små i vissa behov. Mina är både proffs och riktigt dåliga på förändringar så jag tror det kommer bli en blandad kompott på reaktionerna och en hel del testning av gränser. För mig kommer det nog inte att bli ens terminen ut då jag tänker gå innan bebis kommer. Så arbetsterminen kommer att svischa iväg snabbare än kvickt. Känns både bra och lite stressigt.
  • Kaede
    pyre88 skrev 2014-08-10 15:58:08 följande:
    Jag tänkte att det kanske var bättre att svara på. En klass är ju ofta väldigt blandad i sina reaktioner men det blir ju ändå enklare ju äldre de blir.

Inte hela terminen låter skööönt. Jag måste säga att jag nästan aldrig känt mig så osugen på att arbeta som nu. Men det skulle nog gå om om jag bara slapp kräkas och må illa. Några dagar kvar i vecka 14. Vem vet, plötsligt händer det?
    Ja att må illa hela tiden och kräkas gör ju att livet blir mindre rosenskimrande, helt klart :) 
  • Kaede

Första arbetsveckan är över. Phu! Vad skönt med helg. Lyckades ta mig iväg på yogan också i veckan och den var riktigt skön. Inte alls som vanlig yoga utan mer fokus på blodcirkulation, andning, avslappning och så. Vi får se vart det leder. Jag tyckte det var skönt att vara i ett rum med bara gravida och en instruktör som var helfokuserad på den gravida kroppens behov. Kände mig väldigt avslappnad när jag for hem, både mentalt men också i den stela nacken och ryggen. För mig blir det här toppen.

• Kaede

Hej hej

Första dagen, outad mage, förundrade och glada elever. De har börjat på en namnlista samt planera in besöket som jag och bebbe ska göra sen. De är så goa. Däremot blir jag sjukt trött första dagarna med elever. Varje år! Det måste vara ljudnivån och det lugnare tempot utan dem som gör kontrasten så stor. 

Hur mår ni nu? Jag börjar känna mig stor och osmidig, annars bra.

• Kaede
    Karolina skrev 2014-08-23 09:11:26 följande:

Hej Hej

Jag är i v.22 och vår bebis beräknas komma 30 december ????

Vi har just flyttat så är också upptagen med massa flyttstök men kul med andra i Umeå som också ska ha bebis snart.

Jag har varit på ett ultraljud och de såg bra ut. Har nyss bytt Familjecenter till Teg. Är det någon som har någon erfarenhet från Teg, är de bra?

Precis som våran! Välkommen hit!
  • Kaede

22 gjorda veckor. Känner liten varje dag nu vilket är skönt. Dock har jag blivit hungrig på ett nytt plan. Kan lätt äta frukost och lunch två gånger per dag plus mellis däremellan. Det finns ingen hejd. Det finns tidpunkter på dagarna då jag tänker mer på hur, när och vad jag ska kunna äta än på mina elever. Intensivt är ordet. Sist kom den hungern med amningen men då kunde jag ju sitta i skafferiet och amma om det så behövdes :)

• Kaede
    stad skrev 2014-08-30 12:08:14 följande:

Min mage är stor tycker jag. Jag är i v 22 men tycker att den ser som v30 om jag jämför med första graviditeten.

.

Samma här. Magen är gigantiskt. Kommer att se ut som om jag väntar trillingar lagom till vecka 30 om det fortsätter så här.
  • Kaede

Hej hej

Vi har blivit framflyttade vid varje förlossning trots att vi vetat exakt när barnen blivit till. Första föddes för tidigt enligt sjukvårdens beräkning men exakt enligt vår egen. Så jag räknar kallt med att denna också landar lite tidigare än deras beräkning. Dock kommer ju barn så olika ändå, och för förstföderskor är det ju inte alls ovanligt att gå över så oavsett vilket datum man har, säg +- 5 dagar från ens eget räknande kan den ju ändå komma 2 veckor innan eller efter.

Vi hade en föräldrautbildning innan förlossning på Ålidhem vårdcentral och den gruppen träffades två gånger tre eller fyra timmar. Det var en förberedande grupp som fokuserade på förlossningsgången, smärtlindring och amning typ (inte alls värt att ta ledigt från jobbet för tyckte jag). Däremot fick vi via bvc tillgång till en föräldragrupp efter det att barnet var fött. Den drog i gång när bebbarna var runt tre månader och pågick under några månader därefter med jämna mellanrum. Det var sex träffar om jag inte minns fel. Den var mycket bättre. 

• Kaede
    Penguine skrev 2014-09-15 19:13:26 följande:

Nähä...jag lyckades göra en grupp men jag behöver någon, mer än mig själv, att lägga till annars kan jag inte skapa den.

Har du gjort en hemlig eller en sluten grupp?
  • Kaede

Hittar den inte heller. Kan jag lägga till dig katja så kanske du kan lägga till mig?

• Kaede
    Ärtan12 skrev 2014-09-23 12:50:16 följande:

Hej! Jag väntar mitt andra barn och är beräknad 1 februari -15. Går gärna med i facebookgruppen :) vill någon vara snäll och bjuda in mig? :) eller är gruppen endast tänkt för de som väntar sitt första barn?

// Marie Althe'n

Nej för alla
Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15