• Kaede

Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

Äntligen en dator så att det går att skriva ordentligt. Vi har RUL på måndag. Det är väldigt nervöst. Precis som med förra graviditeten finns en konstant oro för att något ska vara fel/gå fel. Men samtidigt är det lättare att bara flyta med den här gången. Det som blir det blir och det får vi isf ta om det kommer. Det här går ju helt enkelt inte att påverka så speciellt mycket. Ja, alltså utöver att undvika bungy jump, kröka, röka och käka opastöriserade mejeriprodukter en masse. Och i det hittar jag ett lugn faktiskt. Jag gör/har gjort efter bästa förmåga hittills och planerar att fortsätta så och det som blir det blir. Nu väntar jag på att känna liten, hoppas på att få veta vad det är på måndag och längtar efter svalare dagar. Förstfödda vägrade blöja, slet av sig klänningen, krävde att få gå ut och vara nakenfis vid sex idag. Sen for en liten barnkropp fram och tillbaka över farmor och farfars gräsmatta i ett outröttligt tempo med stopp enbart för att kasta sig raklång i gräset och rulla runt i det svala. Jag önskade hett att jag hade kunnat haka på men det finns ju relationer till svärföräldrar att vårda samt grannar att ta hänsyn till. 

• Kaede
    pyre88 skrev 2014-07-29 10:12:59 följande:

Kaede - hur var det att titta? Gick det bra?

Halloj

Jo det gick bra. Allt som hon kunde se såg bra ut. Om det är en pojke eller flicka vågade hon inte säga då det syntes för otydligt. Vi hade samma som med förra barnet och hon tar så bra bilder! Ena profilbilden är sjukt lik den profilbild vi har på dottern från samma vecka. Det ska bli väldigt spännande att se vem som kommer ut. Bf i slutet av december (stackars liten som föds i mellandagar). Det som återstår nu är ks-beslutet.
  • Kaede
    Hjortron skrev 2014-07-31 12:18:08 följande:

BF-lista Umeåmammor vintern/våren 2014/2015

Kaede 30/12

Penguine 7/2-15

Pyre88 10/2 -15

LinneaE 15/2 -15

Hjortron 18/2 - 15

• Kaede
    Bf-lista Umeåmammor vintern/våren 2014/2015

Kaede 30/12-14

Penguine 7/2-15

Pyre88 10/2 -15

LinneaE 15/2 -15

Hjortron 18/2 -15
  • Kaede
    Hjortron skrev 2014-07-31 18:17:18 följande:

Angående träning: Hade också tänkt mjukyoga på IKSU, men inte kommit dit än. Är ofta så galet trött, en trötthet som inte försvinner även om jag vilar eller sover. Antar att det är mycket som pågår i kroppen just nu (gick just in i v.12). Är från och till också jääättetrött på att behöva äta minst varannan timme för att inte känna mig som ett totalvrak.

Alltihop blir verkligen en övning i acceptans och i att släppa taget, om man ska se det från den ljusa sidan (förutom det självklara med att det är ett mirakel i sig självt att vara gravid).

Jag har bokat in mig på gravidyoga i höst. Nu hoppas jag bara att jobbschemat inte saboterar för mig så att den enda dagen grav.yogan är blir det möte eller så.
  • Kaede
    Hjortron skrev 2014-07-31 18:31:55 följande:

Å låter jätteskönt, var har de gravidyoga?

Umeå Yogaskola 

Hemsidan googlade jag mig till och minns inte adressen.
  • Kaede
    Hjortron skrev 2014-08-01 09:20:19 följande:

Så, har nu anmält mig till gravidyoga med start september och förlossningsförberedelse i november på Umeå yogaskola - känns helbra!

Då ses vi nog där, för de hade väl bara en dag om jag inte missminner mig? :)
  • Kaede

Bf-lista Umeåmammor vintern/våren 2014/2015

Kaede - 31 år, 2:a barnet, BF 30/12

Penguine 7/2-15

Pyre88 - 26 år, 1:a barnet, BF 10/2 -15

LinneaE 15/2 -15

Cariol - 27 år, 2:a barnet, BF 18/2-15

Hjortron - 33 år, 1:a barnet, BF 18/2 -15

• Kaede

Grattis att allt såg bra ut. 

Hur tänker ni kring gravidförsäkring. Vi hade på första och ska ta igen. Men trots att jag fått barn en gång och köpt försäkring en gång har jag svårt att välja den här gången. Har ni valt försäkringsbolag än och vad valde ni? Förutsatt att ni ska ta en gravidförsäkring överhuvudtaget och som vi då en utökad (den som kostar).

• Kaede
    Cariol skrev 2014-08-01 20:33:16 följande:
    Suck. Vi valde Trygg Hansas betalvariant sist då den skulle vara bäst. Men när dottern föddes med hjärtfel fick vi inte ut ett dugg. Den skulle täcka hjärtfel, men inte alla. Vi fick inte ens ut för sjukhusvistelsen (nästan en månad). Så det blir att lusläsa gravidförsäkringarnas villkor ännu bättre denna gång.

Trygg Hansa ville sen inte heller erbjuda oss barnförsäkring, så där har vi Folksam via mitt fack (med hjärtat som undantag såklart). Ska kolla upp deras gravidförsäkring. Har man haft den får man inga undantag på barnförsäkringen även om sjukdom upptäckts vad jag förstått av andra hjärtföräldrar.

Försäkringar är en djungel verkligen..
    Vad jobbigt för er!

Det blir if för oss den här gången. Hittade en sida där man kunde jämföra alla stora på vissa punkter och sen får man ju välja utifrån vad som känns viktigast för en själv då inte alla har allt eller vad man ska säga. Några tusenlappar vid svår bristning gör mig det samma. Det känns ju viktigare med medfödda fel eller diagnoser. Eller när det otänkbara händer.

En i bekantskapskretsen som själv gått igenom det otänkbara sammanfattade det med att man behöver krishanteringen, man ska betala begravning och man behöver extra pengar till mer psykologhjälp och då är de pengar grav-försäkringen ger bra att få. Blir det ngt kvar är det skönt att kunna göra ngt tillsamman när man orkar kliva ur sängen igen men all hantering med sjukskrivningar och f-kassan gjort ekonomin skörare. 
Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15