• Batmamba

hjälp - 15 månader vägrar somna själv. sömnproblem

Jag vill inte ge konkreta råd förutom ett: undvik skrikmetoder.

Jag kan däremot berätta hur vi gör. Mitt barn är tre år, somnar inte själv och kommer upp i vår säng varje natt. Vi har aldrig sett det som ett problem.

Vi har valt att låta dottern somna som hon vill, i vårt knä, famn eller bredvid i sängen. Fram till nästan ett års ålder bars hon till sömns. Det var iofs rätt segt...

På så vis har läggning aldrig blivit en konflikt. Med tiden har hon blivit mer och mer självständig. Senaste tiden vänder hon tex föräldern ryggen innan hon somnar, vilket jag tolkar som ett tecken på att hon behöver oss ännu mindre vid insomnandet.

MEN hon har inget syskon än. Vi får se hur vi gör när småsyskonet kommer.

• Batmamba
    Janatiq skrev 2014-06-07 16:06:42 följande:
    Oj vad svårt... Hade samma problem med min mellersta pojk när han var i den åldern, bara det att han skulle pilla på mina bröstvårtot natten igenom o_O
    Vi testa att ställa hans säng i ett annat rum, nya sovrutiner och massa lugn och ro innan läggdags. Funkade bra, han somnade själv. Men när han vaknade på natten så ville han fortfarande pilla.. Då satte jag en napp i varje hand på honom. Funkade utmärkt!! Två år senare satt han dock med en napp i munnen och två i varje hand.. Inte lätt att avvänja honom vid det då haha! Men vad skönt det var att få sova på nätterna!
    Lycka till!
    Underbar berättelse! Ett barn jag känner satt med en napp i  munnen och en annan som hon drog fram och tillbaka över kinden. Alla sätt är bra utom de dåliga!
Svar på tråden hjälp - 15 månader vägrar somna själv. sömnproblem