hjälp - 15 månader vägrar somna själv. sömnproblem
Hej!
Jag har en 15-månaders flicka som har stora sömnproblem.
JAg vet inte var jag ska börja från. Det har alltid varit upp och ner med sömnen.
Det har bara varit några få gånger då hon har sovit hela natten själv i hennes säng, som ligger nära våt.
Istället brukar hon vakna mitt på natten och jag brukar försöka lägga ner henne igen men efter ett tag då det inte fungerar så flytta jag henne till mig och hon sover med oss.
Jag har inga problem att hon sover i min säng. Men det som tar kraften och energin är att hon vill att jag ska sova med henne, med hennes hand i min. Det har bara eskalerat till att det nu inte ens går att lägga henne i hennes egen säng utan att hon gallskriker och står upp. Inte ens för halva natten. Utan jag tar hennes till min säng och där får jag ligga ner bredvid henne i över 1 timme, med handen i hennes. Och när hon har somnat och jag går ut från rummet så kan det ta någon timme och hon vaknar och gallskriker och så får vi köra om på nytt. Den tiden då hon sover vill jag ha lite till mig själv, då jag kan göra lite egena sysslor och andra saker.
Jag vet inte vad jag ska göra. Det känns som en hopplös situation. Jag har försökt tidigare med olika somna själv metoder men slutade med de för jag tänkte att när hon blir äldre och känner sig tryggare kommer hon nog kunna sova själv. men istället känns det som om att det blir värre. Förr kunde hon ju åtminstone sova halva natten i hennes egen säng!
Detta har påverkat mig till den grad att min man och jag bråkar, jag känner mig stressad och arg.
Det känns också att mycket vilar på mina axlar, då min man pluggar i en annan stad från det att hon föddes och har inte kunnat vara med lika mycket. Och det har gjort att vår dotter bara vill somna med mig (om jag är hemma, annars går det bra emd pappa)
Just nu vill min man att vi ska pröva skrikmetoderna, då andra har sagt till honom att det funkat bra på deras barn osv medan jag är osäker. Snälla har ni tips på vad man kan göra.
Som sagt, jag har inga problem att samsova, det är bara det med att min dotter vill att jag ska sova med henne, och inte kan sova utan att jag är där med handen. Jag är rädd att jag kommer ha en 4åring med samma beteende om jag inte gör något..
Ok, ett långt och rörigt meddelande men jag hoppas ni förstod poängen..
/uppgiven mamma