• ZsaZsa

ensam vårdnad, hur stor chans?

Om det är ett problem att ha gemensam vårdnad så ökar förstås chanserna, men annars är det inte givet bara för att de inte har något fungerande umgänge. Är det svårt att komma överens om saker, skriver han inte på papper som han måste, är det hindrande på annat sätt?

• ZsaZsa
    Anonym (mamma) skrev 2014-06-10 17:08:45 följande:

Han glömmer att fylla i papper och jag får tjata för att han skall göra det. Och när jag tjatar blir han givetvis arg och tycker att jag tjatar. Vi träffas max 4 gånger per år och oftast ringer han och ber barnet springa ner själv till bilen så då träffas vi inte heller. Vi pratar inte telefon och han engagerar sig inte alls i barnet utöver umgänge så samarbetet existerar inte, vi kommunicerar inte och han är aldrig delaktig i möten på skola etc. Eftersom avståndet är långt är det såklart svårt att delta men det gör också att Det hade varit ofantligt mycket enklare för mig att fylla i alla papper mm själv. Som det är nu så struntar jag i mycket saker där jag vet att han behöver skriva på också just för att jag orkar inte kriga.
    Vad är det för papper egentligen? Hur många saker måste han verkligen skriva under? Vanligen är det ju väldigt få dokument som båda vårdnadshavarna verkligen måste skriva under.
  • ZsaZsa

Det är väldigt få papper som skolan faktiskt kan kräva bådas underskrift. Genom åren kan jag inte komma på en enda blankett faktiskt. De sätter ibland egna regler för detta, troligen för att slippa ha med tjafsande föräldrar att göra, men har inget stöd i lagen. Kolla med Skolverket så får du veta att Skollagen inte innehåller det. Under vissa omständigheter kan det vara rimligt att skolan efterfrågar den andre vårdnadshavarens uppfattning (eller samtycke), men inte generellt.

Föräldrabalken är det som styr och enligt den är det föräldrarnas sak att samarbeta, inte skolans eller dagis eller kommunens sak att lägga sig i. Så om du ställer en fråga och inte får svar så har du som vårdnadshavare och boendeförälder stort utrymme att fatta besluten själv.

När det gäller pass så kan man vända sig till tingsrätten och få ett pass utanordnat om den andra vårdnadshavaren obstruerar. Det är också en sådan sak som kan vara bra ammunition om man vill begära ensam vårdnad senare.

Svar på tråden ensam vårdnad, hur stor chans?