Beat skrev 2014-06-05 10:23:34 följande:
Ja jag får väl helt enkelt skita i och försöka natta honom då man "borde" sova och fortsätta på det sättet vi gjort och hoppas att han hittar en egen rytm snart. Blir inte tokig så utan mest fundersam varför alla andra med barn i samma ålder kan göra så men inte jag.. Men men. Alla barn är ju olika och vi verkar ha fått en liten nattsuddare :)
Men sen en tanke. Om man aktiverar honom mer på dagen, med tex babygym så kanske han blir tröttare på kvällen/natten eller vad tror ni?
Vet att spädbarn sover vääääldigt mycket i början och han sover väldigt mycket p
Ett sådant litet barn ska inte aktiveras, barnet har fullt upp med att växa och ta till sig vad som händer. Risken att överaktivera ett såpass så litet barn är att det blir för stressat och får ännu jobbigare att varva ner och ännu mer svårsövt.
Jag hade också ett barn som sov lite. Jag räknade ut att han sov mellan 10-12 timmar per dygn i den åldern. 4-5 timmar på dagen och 6-7 på natten. Jag tackar fortfarande att han sov hela nätter från det han 6-7 veckor, men innan dess så åt han en till två ggr per natt och lägg till detta att han inte ammades.....
Vet du, jag tror det är väldigt ovanligt att föräldrarna till barn i den åldern har fått in rutiner, utan du råkar finnas barn i din omgivning som sover mycket helt enkelt. Med ett vaket barn så blir det annorlunda.
Passa själv på att sova middag när ditt barn sover på dagen