Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Läggningsrutiner?

Som alla andra skriver, man har inte rutiner för en sådan liten. Det enda tipset jag kan ge dig, det är att känna av ditt barn, många barn visar vilken rytm de har, och följer man den (i den mån det går), så fungera det utmärkt.

Jag har för mig att vårt barn aldrig somnade för natten för vid 23-tiden i den åldern

• sextiotalist
    Beat skrev 2014-06-05 08:38:56 följande:
    Nej han somnar ju aldrig själv i sin säng nu utan han somnar oftast på mig eller pappan och sen lägger vi ner han i sängen. Men det blir ju olika tider för varje dag, dock mest runt 23-tiden då han ammas för natten om man säger så.
    Men har massor i min närhet med barn som är Max 6 veckor äldre än våran och dom har lyckats få in "rutiner". Mer att barnen är trötta vid samma tid varje dag och då byter man blöja, pyjamas på, matar och nattar. Mer så.
    Men som det är nu så är våran lillkille med oss hela tiden och nätterna börja bli värre och värre. :/ hmm han sover mellan 00-03 typ sen kan han ligga och gny efter amning fram till 6-7 på morgonen. Så nu har jag börjat ta med han till våran säng igen men vill helst inte samsova pga psd... :/
    Men man blir rätt trött på dagarna. :(
    Låter precis som en normal 4-veckors. Mitt barn var drygt 6 veckor när han började sova hela nätter och det var väldigt, väldigt tidigt.
    Barn kommer dessutom in i utvecklingsfaser och tillväxtfaser och då kan de reager med sämre sömn.
    Men det enda sättet är att lyssna av barnet så kan man följa barnet och en del barn går det ställa klockan efter och andra barn har de mest knepigaste rytmer

Mitt barn somnade inte själv förrän han var 5-6 år
  • sextiotalist
    Beat skrev 2014-06-05 10:23:34 följande:
    Ja jag får väl helt enkelt skita i och försöka natta honom då man "borde" sova och fortsätta på det sättet vi gjort och hoppas att han hittar en egen rytm snart. Blir inte tokig så utan mest fundersam varför alla andra med barn i samma ålder kan göra så men inte jag.. Men men. Alla barn är ju olika och vi verkar ha fått en liten nattsuddare :)
    Men sen en tanke. Om man aktiverar honom mer på dagen, med tex babygym så kanske han blir tröttare på kvällen/natten eller vad tror ni?
    Vet att spädbarn sover vääääldigt mycket i början och han sover väldigt mycket p

Ett sådant litet barn ska inte aktiveras, barnet har fullt upp med att växa och ta till sig vad som händer. Risken att överaktivera ett såpass så litet barn är att det blir för stressat och får ännu jobbigare att varva ner och ännu mer svårsövt.
    Jag hade också ett barn som sov lite. Jag räknade ut att han sov mellan 10-12 timmar per dygn i den åldern. 4-5 timmar på dagen och 6-7 på natten. Jag tackar fortfarande att han sov hela nätter från det han 6-7 veckor, men innan dess så åt han en till två ggr per natt och lägg till detta att han inte ammades.....
    Vet du, jag tror det är väldigt ovanligt att föräldrarna till barn i den åldern har fått in rutiner, utan du råkar finnas barn i din omgivning som sover mycket helt enkelt.  Med ett vaket barn så blir det annorlunda.
    Passa själv på att sova middag när ditt barn sover på dagen
Svar på tråden Läggningsrutiner?