• Beat

Läggningsrutiner?

Är på jakt efter tips, tricks och råd om hur man nattar en liten bebis på lättaste sättet. Hur har ni gjort? Har en liten kille som blir 4 veckor på söndag. Vill försöka få mer nattningsrutiner på honom för som det är nu kan det inte fortsätta.. Man nattar honom med mat, blöjbyte och pyjamas men sen ligger han och fäktas, skriker och vägrar somna i timmar. Hade önskat att läggningen gick lite snabbare och smidigare. Men hur? Blir lite småtokig måste jag erkänna -.-

• Svar på tråden Läggningsrutiner?
  • lövet2

Jag har aldrig ägnat mig åt att natta spädbarn. I stället har jag ägnat mig åt att hålla dem nöjda. Ammat på begäran, bytt blöjor och kläder vid behov, burit vid behov, gullat och lekt när de varit pigga och intresserade av det, och annars har de fått vara i fred. När de behövt sova, så har de somnat vid bröstet, och då har jag lagt dem - utan att titta på klockan. Klockan lär de sig när de blir större ...

• Ellie

I den åldern satt vi med henne i famnen och såg på film på tv allt som oftast på kvällarna. Det gick inte att lägga ner henne, men gjorde oss inte så mycket. Vi kunde turas om att hålla, även om det blev rätt mycket amning. Sedan samsov vi och hon sov ok när vi alla lade oss i sängen.
    Vill han amma? Ligga i famnen? I sele? I vagn? Inte alla bebisar trivs med att ligga ensamma i den ålderna, och jag har inget bra tips på hur du skall vänja honom vid det eftersom jag personligen tänker att så mycket närhet som möjligt är bra. Det ändrar sig med tiden. Om bara några få månader kommer saker se annorlunda ut än nu.

• Annelie 76

Läggningsrutiner behövs inte förrän vid 6-8 månaders ålder. Vid 4 veckor behövs kroppskontakt, mat och rena blöjor.

• idis78

Vid 4 veckor har barnen fått somna precis hur och när de velat. Oftast satt man ju vid tv:n med bebisen i famnen eller liggandes i soffan bredvid oss. Mycket kroppskontakt så har de sovit bra.

• sextiotalist

Som alla andra skriver, man har inte rutiner för en sådan liten. Det enda tipset jag kan ge dig, det är att känna av ditt barn, många barn visar vilken rytm de har, och följer man den (i den mån det går), så fungera det utmärkt.

Jag har för mig att vårt barn aldrig somnade för natten för vid 23-tiden i den åldern

• La Lola

Rutiner för en nyfödd bebis?
    Nä, låt den äta o sova när den vill liksom..

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Och du Ts, lägger ni honom ensam i sängen?
    Jösses, natta honom i famnen istället!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MalinTherese

Som alla andra har skrivit så har jag aldrig lyckats få in några rutiner på nån av mina barn förens runt 6-7 månaders ålder, innan det har de varit mycket bära å buffa, Men de du däremot kan göra är ju att ha en mysig stund på kvällen med bebis med massage eller bada. Å sen kroppskontakt, amma/flaskmata. Mys å njut! :)

• Beat

Nej han somnar ju aldrig själv i sin säng nu utan han somnar oftast på mig eller pappan och sen lägger vi ner han i sängen. Men det blir ju olika tider för varje dag, dock mest runt 23-tiden då han ammas för natten om man säger så.

Men har massor i min närhet med barn som är Max 6 veckor äldre än våran och dom har lyckats få in "rutiner". Mer att barnen är trötta vid samma tid varje dag och då byter man blöja, pyjamas på, matar och nattar. Mer så.

Men som det är nu så är våran lillkille med oss hela tiden och nätterna börja bli värre och värre. :/ hmm han sover mellan 00-03 typ sen kan han ligga och gny efter amning fram till 6-7 på morgonen. Så nu har jag börjat ta med han till våran säng igen men vill helst inte samsova pga psd... :/

Men man blir rätt trött på dagarna. :(

• sextiotalist
    Beat skrev 2014-06-05 08:38:56 följande:
    Nej han somnar ju aldrig själv i sin säng nu utan han somnar oftast på mig eller pappan och sen lägger vi ner han i sängen. Men det blir ju olika tider för varje dag, dock mest runt 23-tiden då han ammas för natten om man säger så.
    Men har massor i min närhet med barn som är Max 6 veckor äldre än våran och dom har lyckats få in "rutiner". Mer att barnen är trötta vid samma tid varje dag och då byter man blöja, pyjamas på, matar och nattar. Mer så.
    Men som det är nu så är våran lillkille med oss hela tiden och nätterna börja bli värre och värre. :/ hmm han sover mellan 00-03 typ sen kan han ligga och gny efter amning fram till 6-7 på morgonen. Så nu har jag börjat ta med han till våran säng igen men vill helst inte samsova pga psd... :/
    Men man blir rätt trött på dagarna. :(
    Låter precis som en normal 4-veckors. Mitt barn var drygt 6 veckor när han började sova hela nätter och det var väldigt, väldigt tidigt.
    Barn kommer dessutom in i utvecklingsfaser och tillväxtfaser och då kan de reager med sämre sömn.
    Men det enda sättet är att lyssna av barnet så kan man följa barnet och en del barn går det ställa klockan efter och andra barn har de mest knepigaste rytmer

Mitt barn somnade inte själv förrän han var 5-6 år
Svar på tråden Läggningsrutiner?