• Beat

Läggningsrutiner?

Är på jakt efter tips, tricks och råd om hur man nattar en liten bebis på lättaste sättet. Hur har ni gjort? Har en liten kille som blir 4 veckor på söndag. Vill försöka få mer nattningsrutiner på honom för som det är nu kan det inte fortsätta.. Man nattar honom med mat, blöjbyte och pyjamas men sen ligger han och fäktas, skriker och vägrar somna i timmar. Hade önskat att läggningen gick lite snabbare och smidigare. Men hur? Blir lite småtokig måste jag erkänna -.-

• Svar på tråden Läggningsrutiner?
  • La Lola
    Beat skrev 2014-06-05 08:38:56 följande:
    Nej han somnar ju aldrig själv i sin säng nu utan han somnar oftast på mig eller pappan och sen lägger vi ner han i sängen. Men det blir ju olika tider för varje dag, dock mest runt 23-tiden då han ammas för natten om man säger så.
    Men har massor i min närhet med barn som är Max 6 veckor äldre än våran och dom har lyckats få in "rutiner". Mer att barnen är trötta vid samma tid varje dag och då byter man blöja, pyjamas på, matar och nattar. Mer så.
    Men som det är nu så är våran lillkille med oss hela tiden och nätterna börja bli värre och värre. :/ hmm han sover mellan 00-03 typ sen kan han ligga och gny efter amning fram till 6-7 på morgonen. Så nu har jag börjat ta med han till våran säng igen men vill helst inte samsova pga psd... :/
    Men man blir rätt trött på dagarna. :(
    Men samsov säkert då? Lägg barnet i ett babynest med eget täcke, lägg barnet högt upp i sängen, lägg er inte i sängen om ni är påverkade av alkohol eller droger (sover nån väldigt tungt så kanske den personen kan sova i ett gästrum om ni har ett sånt) osv.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    Beat skrev 2014-06-05 08:38:56 följande:
    Nej han somnar ju aldrig själv i sin säng nu utan han somnar oftast på mig eller pappan och sen lägger vi ner han i sängen. Men det blir ju olika tider för varje dag, dock mest runt 23-tiden då han ammas för natten om man säger så.
    Men har massor i min närhet med barn som är Max 6 veckor äldre än våran och dom har lyckats få in "rutiner". Mer att barnen är trötta vid samma tid varje dag och då byter man blöja, pyjamas på, matar och nattar. Mer så.
    Men som det är nu så är våran lillkille med oss hela tiden och nätterna börja bli värre och värre. :/ hmm han sover mellan 00-03 typ sen kan han ligga och gny efter amning fram till 6-7 på morgonen. Så nu har jag börjat ta med han till våran säng igen men vill helst inte samsova pga psd... :/
    Men man blir rätt trött på dagarna. :(
    Instämmer med de andra i tråden. Att försöka söva en nyfödd på bestämda tider eller ha rutiner - det är att bita sig själv i svansen. Du skriver ju själv att du redan håller på att bli tokig - efter bara 4 veckor!? Och det blir man om man stirrar på klockan, försöker söva och mata bara för att man själv tycker att bebisen "borde" vara trött/hungrig. Man skapar problem där inga problem finns s.a.s. (Been there, done that...)

Låt det bli som det blir det första halvåret. Lita på din bebis. Han vet bäst när han behöver äta och sova. Och så följer ni bara hans rytm.
    Så gjorde vi. Sonen ammades när han var hungrig och fick sova när han var trött. Med tiden så blir mönstret allt mer regelbundet.
    Vid 6 månader sov han gott hela natten, sov på hyfsat regelbundna tider på dagen och åt med god aptit på ganska förutsägbara tider. En oerhört lätt bebis, som hade fått skapa sina egna rutiner. Glad
  • Alexi

Ts med vårt första barn höll vi också på så där, vi trodde att man måste lägga en bebis på kvällen vid viss tid, sova i sängen osv. Skitjobbigt för oss alla tre för dottern ville inte detta så vi bar runt på en skrikande bebis halva kvällen.

Med andra barnet hade vi slutat försöka så himla mycket, han fick sova i mitt knä vid bröstet hela kvällarna fram till typ 8 månaders ålder, otroligt smidigt och bra för oss alla.

• Beat

Ja jag får väl helt enkelt skita i och försöka natta honom då man "borde" sova och fortsätta på det sättet vi gjort och hoppas att han hittar en egen rytm snart. Blir inte tokig så utan mest fundersam varför alla andra med barn i samma ålder kan göra så men inte jag.. Men men. Alla barn är ju olika och vi verkar ha fått en liten nattsuddare :)

Men sen en tanke. Om man aktiverar honom mer på dagen, med tex babygym så kanske han blir tröttare på kvällen/natten eller vad tror ni?

Vet att spädbarn sover vääääldigt mycket i början och han sover väldigt mycket p

• sextiotalist
    Beat skrev 2014-06-05 10:23:34 följande:
    Ja jag får väl helt enkelt skita i och försöka natta honom då man "borde" sova och fortsätta på det sättet vi gjort och hoppas att han hittar en egen rytm snart. Blir inte tokig så utan mest fundersam varför alla andra med barn i samma ålder kan göra så men inte jag.. Men men. Alla barn är ju olika och vi verkar ha fått en liten nattsuddare :)
    Men sen en tanke. Om man aktiverar honom mer på dagen, med tex babygym så kanske han blir tröttare på kvällen/natten eller vad tror ni?
    Vet att spädbarn sover vääääldigt mycket i början och han sover väldigt mycket p

Ett sådant litet barn ska inte aktiveras, barnet har fullt upp med att växa och ta till sig vad som händer. Risken att överaktivera ett såpass så litet barn är att det blir för stressat och får ännu jobbigare att varva ner och ännu mer svårsövt.
    Jag hade också ett barn som sov lite. Jag räknade ut att han sov mellan 10-12 timmar per dygn i den åldern. 4-5 timmar på dagen och 6-7 på natten. Jag tackar fortfarande att han sov hela nätter från det han 6-7 veckor, men innan dess så åt han en till två ggr per natt och lägg till detta att han inte ammades.....
    Vet du, jag tror det är väldigt ovanligt att föräldrarna till barn i den åldern har fått in rutiner, utan du råkar finnas barn i din omgivning som sover mycket helt enkelt.  Med ett vaket barn så blir det annorlunda.
    Passa själv på att sova middag när ditt barn sover på dagen
  • La Lola
    Beat skrev 2014-06-05 10:23:34 följande:
    Ni verkar ha en helt normal nyfödd bebis.

Styr honom inte, låt honom äta o sova när han vill. Tids nog kommer rutinerna.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Beat

Ja han har alltid varit väldigt snäll på natten annars. Ammat han vid 00.00, 03.00 och 06.00 typ + - 30 min ungefär. Så har allt fått bra sömn och blivit bortskämd med det :) men det är bara nu dom senaste dagarna som han vägrat somna om igen utan bara ligger och gnyr, viftar och sparkas från 3-6 typ..

Men det kanske är någon slags tillväxt period nu då som han kommit in i och som kan påverka sömnen?

Hoppas det går över och att han hittar tillbaka till sin mat"vana". Man vet på ett ungefär när han vaknar under dagen och ska ha mat så det är ju skönt iaf :)

Verkar som att jag helt enkelt bara får vänta ut tiden och se :)

• Litet My

Psssst, dina kompisar har inte alls jobbat in rutiner, de har bara haft tur. Min andra var född med inbyggd mat och sovklocka första månaderna (sedan gick det över) inte var det vår förtjänst att hon var ett "lätt barn" som sov och åt efter klockan.

• isolande

Håller med övriga i tråden faktiskt. Din bebis är så liten än.  Mina två har först runt 4 månader börjat sova lite mer regelbundet dagtid och nattetid. Innan dess är det bara att hänga med. Amma, sov när bebisen sover, vila och håll ut. Det blir bättre, men inte riktigt än Flört.

• isolande
    Beat skrev 2014-06-05 12:04:36 följande:
    Ja han har alltid varit väldigt snäll på natten annars. Ammat han vid 00.00, 03.00 och 06.00 typ + - 30 min ungefär. Så har allt fått bra sömn och blivit bortskämd med det :) men det är bara nu dom senaste dagarna som han vägrat somna om igen utan bara ligger och gnyr, viftar och sparkas från 3-6 typ..
    Men det kanske är någon slags tillväxt period nu då som han kommit in i och som kan påverka sömnen?
    Hoppas det går över och att han hittar tillbaka till sin mat"vana". Man vet på ett ungefär när han vaknar under dagen och ska ha mat så det är ju skönt iaf :)
    Verkar som att jag helt enkelt bara får vänta ut tiden och se :)
    vid 3-4 veckor kommer första utvecklingssprånget, han behöver mer mat. Prova att amma mycket och ofta. Ligger han och gnyr, prova att amma igen även om det bara gått en halvtimme sedan sist du ammade.  Fortsätt så någon vecka och se om det ger med sig.
  • Beat

Tack för tipsen. Och ja han ska ammas betydligt oftare nu. Helt galet. Men det är kanske som du säger isolande att han är i någon utvecklingsfas just nu. Verkar ju nästan så :)

Okej. Bara att amma och stå ut. Sova när han sover låter bra i teorin men funkar tyvärr inte alltid :/ men men. Tur det finns kaffe och frisk luft ;)

Svar på tråden Läggningsrutiner?