• maggank

3 års trots, jag bryter ihop.... vad ska vi göra???

Cam82 skrev 2014-06-04 17:16:48 följande:

Varje och då menar jag verkligen varje dag så sitter Alexander och flamsar vid matbordet och äter inte, vi har provat allt, ignorerat, skällt, tagit bort maten, han får gå och sätta sig i trappen.... etc, men inget biter, han fortsätter att flamsa, gegga med maten osv.

Det har gått så långt att det aldrig är trevligt att äta tillsammans längre, ja så jobbigt är det faktiskt, jag vet inte hur vi ska få bukt med det. Varje middag blir till slut alla osams smile4.gif Det kanske låter fånigt, men det har faktiskt blivit ett problem, så nu behöver jag er hjälp hur vi skall bete oss när han inte kan sitta och äta normalt.

Jag vill inte gruva mig inför varje måltid som ska ätas, det ska väl ändå vara en trevlig stund på dagen tycker jag.

Någon som känner igen sig kanske??? Hur ska vi göra?? Kom nu med era bästa tips smile5.gif

Gör honom mer delaktig och ge honom ansvar. Få honom att fokusera på annat och använd er av väldigt mycket positiv uppmärksamhet. Låt honom duka fram tallrikar, men också maten. Kanske hjälpa till att ta sin egen mat eller ge en annan familjemedlem mat. Ställ frågor om andra saker och locka till en konversation istället. Börjar han flamsa och tramsa så avleder du med att ställa en ny fråga eller skapa en spännande diskussion med barnet.

Det viktigaste är i alla fall att matsituationen inte ska bli jobbig. Barn använder ofta strategin att utöva makt över föräldrarna genom mat på grund av att det ofta stressar föräldrar när de inte äter. Genom att bli arga och irriterade så förvärras förmodligen bara situationen. Massor och massor med positiv uppmärksamhet. Som någon i tråden skrev tidigare så är dessutom 10 minuters lek koncentrerat på barnet en bra metod i förebyggande syfte.
Svar på tråden 3 års trots, jag bryter ihop.... vad ska vi göra???