• Cam82

3 års trots, jag bryter ihop.... vad ska vi göra???

Varje och då menar jag verkligen varje dag så sitter Alexander och flamsar vid matbordet och äter inte, vi har provat allt, ignorerat, skällt, tagit bort maten, han får gå och sätta sig i trappen.... etc, men inget biter, han fortsätter att flamsa, gegga med maten osv.

Det har gått så långt att det aldrig är trevligt att äta tillsammans längre, ja så jobbigt är det faktiskt, jag vet inte hur vi ska få bukt med det. Varje middag blir till slut alla osams Det kanske låter fånigt, men det har faktiskt blivit ett problem, så nu behöver jag er hjälp hur vi skall bete oss när han inte kan sitta och äta normalt.

Jag vill inte gruva mig inför varje måltid som ska ätas, det ska väl ändå vara en trevlig stund på dagen tycker jag.

Någon som känner igen sig kanske??? Hur ska vi göra?? Kom nu med era bästa tips

• Svar på tråden 3 års trots, jag bryter ihop.... vad ska vi göra???
  • mammalovis

Ja, jag känner igen min tös i det, då vi hade evighetslånga måltider ett tag. I den vevan valde jag att gå en föräldrautbildning via familjecentralen utifrån boken De otroliga åren 3-8 år, då vi hade många konflikter dagarna i ända.

Vi fick i läxa att leka med våra barn minst 10 minuter per dag och då vara fokuserad på barnet. Framför allt agerar du kommentator och berättar vad barnet gör. Ni kan självklart läsa en bok, spela ett spel, att du bara sitter med när barnet leker och finns där o s v. Detta gör att barnet blir mer sett och kan lindra maktkamperna på andra ställen.

Förklara/påminn innan måltiden vad du/ni förväntar er av barnet. Kräv inte att barnet ska äta en massa utan ta leken som ett tecken på att barnet är mätt. Fråga "vill du sitta kvar och äta ordentligt eller är du färdig och ska gå och tvätta dig?" Beröm dessutom allt positivt beteende och försök minska ner det negativa till ett minimum. Får barnet uppmärksamhet vid maten eller är det mest ni vuxna som pratar med varandra? Hur långa måltider har ni? Det går också fråga barnet varför det kladdar med maten. En del barn äter ju bättre om de blir delaktiga i tillagningen.

Självklart blir inte allt perfekt direkt, men förhoppningsvis minskar problemen även om de kan återkomma i perioder. Vi sätter fortfarande en klocka på 5 minuter när tösen bara suttit under måltiden och knappt ätit tills vi andra är färdiga. Den där klockan brukar få fart på henne, då ska hon minsann äta. Förutsättningen är ju att hon får mat som vi vet att hon brukar gilla.

• Tow2Mater

Han kanske inte är hungrig än. Värm hans mat om en timme igen. Det gjorde vi under en tid.

• Natulcien

Äter han aldrig någonting? Hur äter han på förskolan (om han går där)? Om han aldrig äter så kanske ni får fundera på om han verkligen är hungrig?

Angående lek och kladd med maten så tycker jag inte att det är någon fara - så länge barnet äter.
    Vår son (3,5 år) får gärna leka att broccolibuketterna är träd som växer i snön (moset) och han får leka "laga mat" (=han skär, blandar och rör runt i maten), och äta med fingarana - så länge han äter. Slutar han äta och bara leker, så tar vi bort tallriken.

Viktigt är att matsituationen inte blir just jobbig, laddad och otrevlig, utan att man försöker (inte alltid så lätt) att hålla en trevlig stämning, utan för mycket tjat.
    Jag misslyckas ibland själv med det, och det straffar sig direkt. Om jag inleder en måltid med för mycket förmaningar och tjat, så äter sonen mycket sämre, eller inte alls. Det är som om han tappar matlusten då, vilket man ju kan förstå.

• maggank
    Cam82 skrev 2014-06-04 17:16:48 följande:

Varje och då menar jag verkligen varje dag så sitter Alexander och flamsar vid matbordet och äter inte, vi har provat allt, ignorerat, skällt, tagit bort maten, han får gå och sätta sig i trappen.... etc, men inget biter, han fortsätter att flamsa, gegga med maten osv.

Det har gått så långt att det aldrig är trevligt att äta tillsammans längre, ja så jobbigt är det faktiskt, jag vet inte hur vi ska få bukt med det. Varje middag blir till slut alla osams smile4.gif Det kanske låter fånigt, men det har faktiskt blivit ett problem, så nu behöver jag er hjälp hur vi skall bete oss när han inte kan sitta och äta normalt.

Jag vill inte gruva mig inför varje måltid som ska ätas, det ska väl ändå vara en trevlig stund på dagen tycker jag.

Någon som känner igen sig kanske??? Hur ska vi göra?? Kom nu med era bästa tips smile5.gif

Gör honom mer delaktig och ge honom ansvar. Få honom att fokusera på annat och använd er av väldigt mycket positiv uppmärksamhet. Låt honom duka fram tallrikar, men också maten. Kanske hjälpa till att ta sin egen mat eller ge en annan familjemedlem mat. Ställ frågor om andra saker och locka till en konversation istället. Börjar han flamsa och tramsa så avleder du med att ställa en ny fråga eller skapa en spännande diskussion med barnet.

Det viktigaste är i alla fall att matsituationen inte ska bli jobbig. Barn använder ofta strategin att utöva makt över föräldrarna genom mat på grund av att det ofta stressar föräldrar när de inte äter. Genom att bli arga och irriterade så förvärras förmodligen bara situationen. Massor och massor med positiv uppmärksamhet. Som någon i tråden skrev tidigare så är dessutom 10 minuters lek koncentrerat på barnet en bra metod i förebyggande syfte.
  • En blå giraff

Det låter som om han inte är tillräckligt hungrig vid måltiderna tycker jag. Min 3-åring är sådan att han äter ett rejält mål om dagen. Ofta är det lunch han äter riktigt bra av (kan vara 2 portioner). Och sen äter han knappt på hela dagen efter det. Han fyller nog sin kvot. Hos oss är det också mest kladd vid middagen, han äter någon enstaka tugga. Jag väljer att inte göra någon grej av det alls. Håller han på och krånglar bara så tar vi bort maten och så får han gå ifrån och leka istället. Min son äter bra och sitter still om han är hungrig, inte annars. 

• Amanda84

På vilket vis menar du att han lär sig att äta mat om han får sitta i trappan? Äter han maten där?

Svar på tråden 3 års trots, jag bryter ihop.... vad ska vi göra???