3 års trots, jag bryter ihop.... vad ska vi göra???
Ja, jag känner igen min tös i det, då vi hade evighetslånga måltider ett tag. I den vevan valde jag att gå en föräldrautbildning via familjecentralen utifrån boken De otroliga åren 3-8 år, då vi hade många konflikter dagarna i ända.
Vi fick i läxa att leka med våra barn minst 10 minuter per dag och då vara fokuserad på barnet. Framför allt agerar du kommentator och berättar vad barnet gör. Ni kan självklart läsa en bok, spela ett spel, att du bara sitter med när barnet leker och finns där o s v. Detta gör att barnet blir mer sett och kan lindra maktkamperna på andra ställen.
Förklara/påminn innan måltiden vad du/ni förväntar er av barnet. Kräv inte att barnet ska äta en massa utan ta leken som ett tecken på att barnet är mätt. Fråga "vill du sitta kvar och äta ordentligt eller är du färdig och ska gå och tvätta dig?" Beröm dessutom allt positivt beteende och försök minska ner det negativa till ett minimum. Får barnet uppmärksamhet vid maten eller är det mest ni vuxna som pratar med varandra? Hur långa måltider har ni? Det går också fråga barnet varför det kladdar med maten. En del barn äter ju bättre om de blir delaktiga i tillagningen.
Självklart blir inte allt perfekt direkt, men förhoppningsvis minskar problemen även om de kan återkomma i perioder. Vi sätter fortfarande en klocka på 5 minuter när tösen bara suttit under måltiden och knappt ätit tills vi andra är färdiga. Den där klockan brukar få fart på henne, då ska hon minsann äta. Förutsättningen är ju att hon får mat som vi vet att hon brukar gilla.