• Grumpy88

Ni som blivit sydda

Jag födde min dotter för 6 dagar sedan och fick lite bristningar på insidan och tror att jag sprack något i inre blygdläpparna för hon gjorde ett par stygn, vet dock inte hur många då jag glömde fråga. Men det jag undrar är hur ni mådde där nere såhär tidigt efteråt? Jag kan inte gå normalt än utan går som en "pingvin" som min sambo kallar mig. Svider när jag kissar och tycker att stygnen sticker mig hela tiden. Jag blöder väldigt olik ibland känns det nästan som blodet kommer ifrån såren från stygnen istället för avslaget. Men kan vara inbillning. Kunde ni sitta/gå som vanligt en vecka efter förlossningen?

• Svar på tråden Ni som blivit sydda
  • Grumpy88

Tack för alla era svar!! Verkar som det är väldigt individuellt! Jag känner att det kanske är lite tidigt än att ringa BM då det inte gått en vecka än. Ska vänta en vecka till å se om det blir bättre. Usch jag tycker nästan detta är värre än själva förlossningen. Man blir så förhindrad i sin vardag. Jag tycker att det är en jobbig brännande/svidande känsla och nu har jag fått ett tryck över klitorisen med. Jättekonstigt! Jag läste att det är väldigt lätt att få svampinfektion såhär efter men jag har aldrig haft svamp så vet inte hur det känns. Men antar att det skulle klia ordentligt? Tycker mer det känns som man skulle ha en ordentlig urinvägsinfektion fast utan kissnödigheten.

• Grumpy88
    Maliiin skrev 2014-06-05 19:17:29 följande:
    Jag födde för en vecka sen och sprack väldigt mycket. Muskl i ändtarm och ett klipp i slidan bla. Syddes på operation i två timmar tydligen med någon ny teknik så chansen att jag blir helt återställd i rumpan;) är stor!!! Ja jag skulle säga att visserligen äter jag värktabletter men det har blivit makt bättre nu sen i måndags. Gå normalt gjorde jag från början men väldigt väldigt sakta då det tröck väldigt mot neråt. Sitta är ju det värsta men går hyfsat bra nu. Däremot så började det svida när jag kissa igår, och det inte i såret utan i urinrörs mynningen eller vad jag ska kalla det , vet inte om det har något speciellt namn. Sen har jag också ett litet tryck runt den när jag står speciellt i typ blygdläpparna. Pratade med mamma som jobbar som usk på fl o BB. Hon pratade med en BM på jobbet som tyckte jag skulle göra ett urinprov för att se om jag har ur inför sin edition även fast jag inte har ont i magen vilket man ofta har vid det tydligen. Så ska göra det imorgon. Hon tyckte nog det mkt också för att jag hade kateter under der de sydde å flera timmar efteråt.

Antar att du menar urinvägsinfektion xD. Ja jag fick också kateter men det var innan hon föddes för att tömma mig på urin. Vet dock inte om de låter den sitta kvar sen under hela förlossningen. Men jag funderar på om jag oxå har fått uvi eller svamp eller nått. Men kan man testa det själv på något sätt eller måste man boka tid hos BM? Tror inte jag kan köra min bil :/
  • Grumpy88
    Englia skrev 2014-06-04 08:45:41 följande:
    10 stygn, kände faktiskt knappt något. Var rädd att det skulle göra ont då jag kissade, var jätteförsiktig då jag torkade, tog duschen och spolade. Kunde gå och sitta normalt. Kanske beror på vart stygnen sitter? Vet att de sydde mest invändigt, man kanske har mindre känsel där. Men det går över TS, har du mycket ont kan du prova med Xylocain salva på Apoteket som bedövar tillfälligt.

Jag hoppas det! :/ börjar bli riktigt jobbigt och med dessa hormoner med så vill man bara gråta hela tiden. Jag har inte vågat titta eller ta där nere, så vet inte om jag skulle våga smeta på salva. Men kanske är bättre än att äta smärtstillande hela tiden.
  • Grumpy88
    Lyckan 382 skrev 2014-06-23 23:09:02 följande:

Hur mås det nu? Jag sprack inte men klipptes och syddes några stygn. Jag hade skitont i själva stygnen och det sved, värkte och hade sig och jag trodde klitoris skulle ploppa av - hade tryck där precis som du. För mig tog det två-tre veckor innan jag kunde sluta helt med bedövande kräm och tabletter. Dessutom hade jag tyngdkänsla och värk i underlivet som inte helt försvann förrän efter 3 månader. Så det finns alla varianter tyvärr. Jag åkte upp efter ca 2 veckor för en koll för jag var så orolig att nåt var fel, gjorde även misstaget att kolla med en spegel... Men allt var normalt och läkte "jättefint"(???) Gyn sade att det ibland kan se ut som en bomb har smällt därnere men att det rättar till sig! Och nu har det gjort det, är precis som innan.

Det har nu gått 4 veckor och förutom vad jag tror är några stygn som sitter kvar (har inte tittat på ett tag) så känner jag mig i princip helt återställd. Jag hade den där tryckande känslan i klitoris länge. Inte hela tiden men det kom och gick. Men nu har jag inte haft det på ett tag. Den tryckande känslan i hela underlivet försvann efter 2 veckor tack å lov! Tyckte det var jätte jobbigt. Över lag var det väldigt jobbigt med all smärta så är oerhört glad att det äntligen känns hyfsat normalt igen!
Svar på tråden Ni som blivit sydda